huurwaarborg op niet-geblokkeerde rekening

Hans P
Topic Starter

huurwaarborg op niet-geblokkeerde rekening

#1 , 27 aug 2012 18:18

Ik heb in begin van mijn huurovereenkomst de waarborg (2 maanden huur) moeten overschrijven op het rekeningnummer van mijn huurbaas en dus niet op een geblokkeerde rekening.

De huurovereenkomst eindigt eind oktober van dit jaar en ik heb bang dat ik mijn huurwaarborg niet/niet volledig (ik ken de huurbaas ondertussen al wat beter als het over geld etc. gaat) ga terug krijgen omdat ik geen enkele zekerheid heb daar deze op de rekening van de huurbaas overgeschreven is.

Wat kan ik doen om toch zeker te zijn dat ik mijn waarborg terugkrijg? Ik neem nu liever preventief stappen dan op het einde van de huurovereenkomst in het nadeel te zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2012 18:21

de huurwetgeving.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

verder op deze site eens de zoekfunctie gebruiken: met woorden huurwaarborg, niet terugbetalen huurwaarborg enz

Hans P
Topic Starter

#3 , 27 aug 2012 18:50

Bedankt voor je link. Huurwaarborg wordt hier idd uitgeteld (wist ik al), maar over niet terugbetalen etc vind ik hierin niets

Reclame

Franciscus

#4 , 27 aug 2012 19:03

Bovenaan de site ziet u het woordje zoeken
als u daar niet terugbetalen huurwaarborg ingeeft komt u onder meer bij onderstaande topic

http://www.juridischforum.be/forum/view ... rg#p212807" onclick="window.open(this.href);return false;
:D

Vandebos

#5 , 27 aug 2012 20:20

U informeert naar de teruggave van de waarborg na het afsluiten van de uittredende plaatsbeschrijving.

Als de verhuurder drie weken na het eindigen van de huur nog steeds geen aanstalten heeft gemaakt de beloofde waarborg vrij te geven zal u hem een aangetekend schrijven dienen te zenden waarin u er op aandringt deze binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van het schrijven over te maken op rekening nummer BE12 3456 7890 1234. U waarschuwt de verhuurder dat bij gebrek aan de overschrijving binnen de gestelde periode dit schrijven geldt als enig en definitieve in gebreke stelling en verplicht zal zijn op zijn kosten bij het lokale vredegerecht een geding te starten om de vrijgave van de waarborg inclusief de gekapitaliseerde rente bij vonnis te bekomen.

met vriendelijke groeten uiteraard.

Hans P
Topic Starter

#6 , 28 aug 2012 17:05

Beste

bedankt voor uw nuttig antwoord. Het is zo dat er nooit een plaatsbeschrijving heeft plaats gevonden. Verandert dit iets aan de werkwijze om de waarborg terug te krijgen?

Mijn huurbaas heeft me laten weten dat ik op het einde van de huurovereenkomst de waarborg - de eindafrekening teruggestort krijg. Mag dit zo maar, dat de huurbaas de eindafrekening (verbruik elektriciteit, stookolie, water, ...) vermindert van de waarborg?

Franciscus

#7 , 28 aug 2012 19:11

Als er geen plaatsbeschrijving is kan er ook geen schade aangerekend worden.
De afrekening moet uiteraard ook gebeuren MAAR tegen de wettelijk verplichte bewijsstukken.
Staan die meters niet op uw naam?

Vandebos

#8 , 28 aug 2012 19:14

Hoever in de toekomst ligt de eindafrekening? Nergens staat beschreven dat dit mag, nergens dat dit niet mag.

Het meest eenvoudige is de verhuurder op basis van de vorige eindafrekeningen voor te stellen een bedrag € X in pand te houden tot de eindafrekening er is en de rest nu reeds vrij te geven. Doe dat schriftelijk en verwoord het dermate dat het duidelijk is dat het gaat om een waarborg in afwachting van de definitieve afrekening.

Op die wijze komt het hoofdbedrag onmiddellijk vrij en gaat de eventuele discussie over een veel kleinere som, wat voor alle partijen beter is.

j.demoor

#9 , 29 aug 2012 11:17

“Art.10...§ 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt. Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg. § 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Hans P
Topic Starter

#10 , 02 sep 2012 16:33

Bedankt voor jullie nuttige antwoorden.

@ franciscus: de meter van de elektriciteit regel ik rechtstreeks met Luminus, de waterteller en de teller van de mazout staan niet op mijn naam en elk jaar bij de eindafrekening moet ik dus hopen dat de huurbaas dit eerlijk heeft berekend.

@ vandebos: de eindafrekening zal op 1 november gebeuren daar ik 31 oktober ten laatste uit het appartement moet (dan is de drie maanden opzeg voorbij)

Is het wettelijk in orde dat ik mijn waarborg heb moeten overschrijven op een gewone rekening waarop ik ook mijn huur elke maand overschrijf of gaat mijn huurbaas hierin de fout?

Ik was aan het denken om een aangtekend schrijven naar mijn huurbaas te doen waarin ik zeg dat de huurbaas mijn waarborg mag houden en dat ik dan de laatste twee maanden geen huur betaal zodat beide partijen er zeker van zijn dat ze hun geld terug hebben. Wat kunnen de gevolgen voor mij zijn mocht ik dit doen?

Vandebos

#11 , 02 sep 2012 18:08

Huisbaas kan u voor de rechter dagen wegens niet respecteren van de huurovereenkomst. Dat betekend een hoop extra kosten, gerechtskosten, betekenen vonnis, betalen via deurwaarder, etc, ...

De huisbaas is verplicht samen met u de waarborg op een geblokkeerde rekening te plaatsen als hij via een rekening wenst te werken voor de waarborg. Het niet volgen van deze verplichting geeft u het recht op de gemiddelde bankrente voor de looptijd van de overeenkomst en op de gerechtelijke intrest vanaf het ogenblik dat u de huisbaas aangetekend meedeelt dat u wenst dat dit bedrag op een geblokkeerde rekening wordt geplaatst en hij hieraan geen gevolg geeft.

Terug naar “Huren”