Beste forumleden,
Ik was wat aan het rondkijken en zag een huurwoning binnen mijn budget. Via het immokantoor X vraag ik een (kopie van) het EPC attest en of ik eens kan gaan kijken.
Nu krijg ik een invulfiche doorgemailed waarop men enkele zaken vraagt die volgens mij niet kunnen:
- job (waar men graag functie en werkgever wil weten neem ik aan)
- netto maandloon (+ melding dat loonfiches van voorbije 3 maanden opgevraagd zullen worden)
- huisdieren die meeverhuizen
Gezien ikzelf dit een beetje verregaand vind voor een woning waar ik zelfs nog niet ben langsgereden (enkel dorp staat op immoweb, geen straatnaam), heb ik de wet op de privacy aangekaart als zijnde van toepassing en dat ze te veel hun neus in mijn zaken steken. Het is niet dat ik de info niet wil voorleggen, maar om het zomaar op een invulfiche te zetten waar nergens op staat wat ze met de data doen noch hoe ze verwerkt en bewaard wordt, gaat toch even te ver. Wel is de invulfiche voorzien van de nodige informatie van het immokantoor (BTW nummer, ondernemingsnummer etc etc).
Zijn er welbepaalde wetsartikels die ik de volgende keer kan aankaarten wanneer ik nog eens een overenthousiaste immomakelaar tegenkom, kan aankaarten? En worden dergelijke praktijken veel toegepast? Ik begrijp wel dat er een lijntje is tussen privacy en openheid waar men over moet balanceren om te achterhalen of de potentiele huurder wel solvabel genoeg is, maar gaan dergelijke vragen niet nét iets te ver?