aanslepende procedure ambtelijke schrapping

artemis
Topic Starter

aanslepende procedure ambtelijke schrapping

#1 , 23 aug 2012 15:19

Een schets van de situatie:

In het najaar van 2011 hadden wij een wissel van huurders.
De enige huurster van de betreffende woning vertrok op 30/09/2011 en zal rond die datum haar domicilie gewijzigd hebben. Gedurende de periode dat zij van ons huurde heeft deze ex-huurder een tijdje een vriendin laten inwonen. Wij gingen er steeds van uit dat die vriendin daar slechts logeerde, haar auto had een buitenlandse EU nummerplaat. Ik noem haar fictief Carmen.

Nu, bijna een jaar later, komt er plots post voor Carmen tevoorschijn. Wij hebben één niet gesloten brief geopend en stuiten op een uitnodiging om als EU-burger te gaan stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14/10. Ook was er o.a. nog een brief van een bank dewelke wij niet geopend hebben.
Onmiddellijk heb ik de dienst bevolking gecontacteerd met de vraag of er een domicilie van Carmen op ons verhuuradres stond en het antwoord was 'ja'. Ik kreeg ook te horen dat er een procedure tot ambtelijke schrapping tegen Carmen loopt die opgestart werd op 29/9/2011, dat is bijna een jaar geleden! Hoogstwaarschijnlijk heeft onze ex-huurder deze procedure laten opstarten (zelf een politieagente notabene) bij het aflopen van haar huurcontract.

De medewerkster van de Dienst Bevolking vertelde erbij dat ze niet begreep waarom dit zo lang aansleepte, naar haar zeggen duurt een ambtelijke schrapping maximaal 6 maanden. Zij deelde mij ook het rijksregisternummer van Carmen mee.
De persoon die zich met dit dossier bezig houdt komt volgende week terug uit verlof en kan ik pas dan contacteren.

Hoe is het mogelijk dat een ambtelijke schrapping na bijna een jaar nog niet rond is?
Wat kan ik volgende week aan de betreffende ambtenaar vragen om de zaken te bespoedigen?
Loopt de huidige huurder nog een risico eens een procedure van ambtelijke schrapping opgestart is?
Ik schrok ervan en vind dit naar de nieuwe huurder toe een heel vervelende zaak...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 24 aug 2012 20:33

Alle brieven netjes teruzenden naar afzender met vermelding van adres onbekend.
Wellicht zal de bank deze zaak voor u dan wel bespoedigen...
Het feit dat u al geruime tijd andere huurders hebt,
maakt het voor Carmen allicht onmogelijk om nog langer onderdak te claimen.
Lijkt me de standard truk om schuldeisers even af te schudden.
Handige documenten voor Personenrecht

artemis
Topic Starter

#3 , 28 aug 2012 12:42

Bedankt lucgescheiden en ook Franciscus voor het PB.

Vandaag ben ik enkel te weten gekomen dat het dossier momenteel bij Vreemdelingenzaken zit en dat er in juli een 2de politieonderzoek is geweest. Donderdag mag ik bellen voor meer nieuws.

@lucgescheiden
Onderdak claimen zal Carmen niet doen. Ze woont al meer dan een jaar terug in Spanje (leve de sociale netwerksites).
Of het zuiver om een nalatigheid van harentwege gaat of om het ontwijken van schulden, daar hebben we het raden naar. Vandaar dat ik de ambtelijke schrapping nu van nabij ga opvolgen en laten bespoedigen daar waar mogelijk.
Wat ik echter niet begrijp is hoe Carmen zich opnieuw in haar thuisland heeft kunnen inschrijven zonder zich hier eerst uit te schrijven...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2012 23:44

Dat zijn zaken die niet opgevolgd worden.
In Spanje zal men inschrijven komende van België Antwerpen ( maar dan in het Spaans)
In België schrijft men verhuisd naar indien adres wordt gegeven ...adres anders Spanje Barcelona.
Neem dat er in andere landen op een andere wijze persoonsgegevens en adressen worden bewaard.
Vb ook in Engeland dat is een grote nachtmerrie ... probeer daar maar eens iemand op een adres te plaatsen terwijl die persoon zelfs nog geen identiteitskaart moet bij hebben.

Terug naar “Huren”