(niet) registratie kontrakt

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

(niet) registratie kontrakt

#1 , 10 aug 2012 23:57

Ik heb een huurkontrakt (ik ben de verhuurder) waarvan ik vermoed dat het niet werd geregistreerd.
Het kontrakt dateert van 1974 (!). De toenmalige verhuurder (mijn vader) en huurder zijn beiden intussen overleden.
De huidige huurder is de weduwe van de oorspronkelijke huurder. Ik vind nergens in de dossiers van wijlen mijn vader een kopie of enig ander bewijs dat dit kontrakt werd geregistreerd. Ook vind ik nergens een plaatsbeschrijving.
In MyFin staat het ook niet tussen de andere verhuurkontrakten (die ik zelf heb afgesloten). Maar ik weet niet of dat systeem slim genoeg is om automatisch de "geërfde" kontrakten toe te voegen onder mijn naam. Ik tast dus volkomen in het duister...

Ik weet niet goed hoe nu te handelen, ofwel niets doen ofwel navraag doen (en boete krijgen indien niet geregistreerd?). Of opnieuw laten registreren (maar de beide ondertekenaars zijn overleden...). Hoe best aanpakken en wat kunnen in de verschillende opties de gevolgen zijn?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 aug 2012 12:45

In 1974 was er nog geen sprake van registratie. Een huurcontact is steeds voor bijde partners. Denk dat het beste is van een nieuw huurcontract op te maken in overleg met u huurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Topic Starter

#3 , 11 aug 2012 14:06

In 1974 was er nog geen sprake van registratie. Een huurcontact is steeds voor bijde partners. Denk dat het beste is van een nieuw huurcontract op te maken in overleg met u huurder.
Die wil geen nieuw kontrakt. Want dan begint een nieuwe 9 jarige "cyclus" waardoor het de eerste drie jaar voor de huurder slechter uitkomt indien hij het kontrakt wil opzeggen. Huurder is oud en staat op wachtlijst voor een serviceflat. Ik begrijp zijn standpunt volkomen.

Maar hoe best handelen ivm onzekerheid registratie (zie mijn vraag)?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2012 15:22

Stel de vraag eens telefonisch aan de diensetn van de registratie zelf. Zij zullen wel een uitleg hebben voor dit probleem

Vandebos

#5 , 11 aug 2012 16:47

De boete voor niet registratie omhelst € 25 voor het registreren...

Wat bent u met het pand in kwestie van plan?

roharro
Topic Starter

#6 , 11 aug 2012 18:29

De boete voor niet registratie omhelst € 25 voor het registreren...

Wat bent u met het pand in kwestie van plan?
Voorlopig moet ik geen beslissing nemen aangezien huurder er nog voor onbepaalde tijd blijft huren. Maar gezien de leeftijd van de huurder kan daar elk ogenblik een einde aan komen. Wat er met het pand zal gebeuren hangt af van de renovatiekost.....

Vandebos

#7 , 11 aug 2012 21:57

Je kan het contract altijd ter registratie aanbieden en de €25 administratieve boete betalen. Maar buiten striktere opzegmogelijkheden van de huurder levert het je weinig op.

sloeberken

#8 , 13 aug 2012 00:12

Zou het niet wenselijker zijn in u situatie dit in onderling overleg te doen, als je zolang reeds mekaar kent en u toch vermoed dat ze elk ogenblik naar een surviceflat gaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”