Huurcontract beeindigd voor verstrijken termijn registratie

leeuwie
Topic Starter

Huurcontract beeindigd voor verstrijken termijn registratie

#1 , 10 aug 2012 18:19

Probleem:

Wij hebben een huurcontract getekend (9 jaar) begin juni 2012.
Begin juli konden wij door fam. omstandigheden niet verhuizen en hebben wij schriftelijk onze opzeg gegeven.
Nu, 2 maanden na ondertekening contract blijkt dat het huurcontract niet geregistreerd werd.

Is dit alsnog mogelijk het contract te verbreken zonder opzeg of schadevergoeding?

Bedankt alvast voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 aug 2012 18:34

Wanneer is de startdatum van het contract? Wanneer heeft u juist de opzeg gegeven? Welke termijn en startdatum van opzeg staat er in de brief?
Opzegtermijn gegeven in opzegbrief is bindend, ook indien niet geregistreerd. Staat er niets vermeld betreffende schadevergoeding in uw opzegbrief, dan moet u er ook geen betalen.

sloeberken

#3 , 10 aug 2012 18:47

Dat kan zeker, registratie van huurcontact is bij wet verplicht.

De wet (meer bepaald het nieuwe artikel 35 van het Wetboek Registratierechten) stelt nu dat het de verhuurder is die binnen de twee maanden het huurcontract moet laten registreren en dat deze verplichting geldt voor huurcontracten van een woning uitsluitend bestemd voor huisvesting. Dit geldt dus niet alleen voor huurcontracten die onder de zogenaamde Woninghuurwet vallen (dit wil zeggen dat het gaat om de hoofdverblijfplaats van de huurder), maar ook voor bijvoorbeeld tweede verblijven.

U moet er wel zeker van zijn dat het niet geregistreerd is, even nagaan is de boodschap.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

leeuwie
Topic Starter

#4 , 10 aug 2012 18:54

Ben ik nagegaan, niet geregistreerd.
Maar nu hoor ik dat ik toch schadevergoeding en opzeg moet betalen omdat we onze opzeg al gegeven hadden binnen de eerste 2 maanden.

Speelt dit een rol? En kan ik mijn opzeg eventueel een 2 de keer geven?

Turaki

#5 , 10 aug 2012 18:55

Maar nu hoor ik dat ik toch schadevergoeding en opzeg moet betalen omdat we onze opzeg al gegeven hadden binnen de eerste 2 maanden.
Waar hoort u dit?

leeuwie
Topic Starter

#6 , 10 aug 2012 21:49

Via een advocaat.

Had graag geweten of dit klopt?

Turaki

#7 , 10 aug 2012 22:24

Neen, klopt niet. Bij niet-geregistreerd contract is een schadevergoeding niet van toepassing.

Vandebos

#8 , 10 aug 2012 23:30

Klopt wel. Art 3$5 tweede lid stelt "Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in art 32°5..."

De kwijtschelding is dus niet van toepassing mocht het contract bij kennisname van de opzeg binnen die twee maanden nog niet geregistreerd zijn. De verhuurder heeft dan recht op een schadevergoeding van drie maand en een opzeg van drie maand.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 aug 2012 23:34

De advocaat van de verhuurder heeft inderdaad goed werk geleverd....huurder had moeten wachten met opzeg tot na verstrijken van de twee maanden (hopende dat verhuurder ook dan nog niet zou hebben laten registreren)....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”