Uitzetting vredegerecht/ niet-geregistreerd huurcontract

renee444
Topic Starter

Uitzetting vredegerecht/ niet-geregistreerd huurcontract

#1 , 07 aug 2012 15:06

Ik heb een aanvraag tot uitzetting gedaan voor een huurder wegens wanbetaling, en verschijn binnenkort voor de vrederechter (eerste en hopelijke enige zitting).

Het gaat om een tijdelijk contract voor hoofdverblijfplaats dat niet geregistreerd is gweest (door vorige eigenaar) waarvan ik het origineel contract niet heb (wel een copie).

Ik denk dat ik de registratie niet rond krijg voor de zitting (vertrek binnekort naar het buitenland), mocht het al lukken zonder origineel contract.

Kan het feit dat het contract niet geregistreerd is in mijn nadeel spelen voor het bekomen van een veroordeling tot uitzetting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2012 15:09

Niet bij mijn weten.
Is huuder in gebreke gesteld.
Reden uitzetting dient niet voldoen contract dus niet betaling, geen verzekering, veelvuldig te laat betalen, zware inbreuken volksgezondheid...
Is er een plaatsbeschrijving, is er een borg door u overgenomen?
Stel uw vragen/eisen duidelijk aan vrederechter.

renee444
Topic Starter

#3 , 07 aug 2012 23:55

Huurder is in gebreke gesteld. Heb zeer duidelijk gemaakt wat ik wil bekomen in mijn verzoekschrift.

Reden uitzetting: aanhoudende wanbetaling (stond iets meer dan 1 maand achter op het moment van het verzoekschrift, nu 2 maand, en tegen de zitting waarschijnlijk 3 maand).
Er is borg noch plaatsbeschrijving.

Enkele dagen gelden heeft de huurder een vochtprobleem gemeld. Mijn klusjesman zal dit in de komende weken opgelossen, al vrees ik dat de huurder van zodra de dagvaarding binnen is niet meer mee zal werken (klusjesman niet binnenlaten) en als reden voor zijn wanbetaling deze vochtproblemen zal oprakelen om de zaak te rekken.

Ik heb wel de onmiddelijke behandeling van de zaak gevraagd, volgens de gebruikelijke terminologie.

Reclame

renee444
Topic Starter

#4 , 08 aug 2012 15:00

Intussen is de huurder uitgenodigd op het vredegerecht, begin September.

Hij heeft een berichtje op mijn voicemail achtergelaten... Hij begint met te zeggen "ge zijt naar de rechtbank gegaan, da dage uw ganse leven beklagen ...." gevolgd door een hoop gebreken aan de woning (waarvan de meeste mij volledig nieuw) ...

De woning is verre van perfect, o.a. geen raam in de slaapkamer (is verplicht in Wallonie) electriciteit niet conform (attest met 18 maand om te verbeteren, was van plan dit in orde te brengen wanneer ik terugkom uit verlof), ...

De communicatie verloopt zeer moeilijk, om het zacht uit te drukken. Hij gaat een controle aanvragen bij de dienst huisvesting ofzo.

Samengevat het wordt ingewikkeld. Ik vertrek naar het buitenland, kom 1 week voor de zitting terug.
Ik heb eveneens tot eind september de tijd om het huurcontract op te zeggen (contract van 1 jaar, eindigend op 31/12), en ben van plan dit te doen vlak voor de zitting.

Ben van plan om het bericht op mijn voicemail uit te typen voor de rechter, en het te laten horen indien hij dat toelaat.

Wat ik wil vermijden is dat de zaak lang aansleept, ik heb een behandeling gevraagd tijdens de eerste zitting (Art 735 ...) en dit is voor mij het voornaamste.
Wat kan ik ondernemen om te voorkomen dat er meerdere zittingen nodig zijn?

Vandebos

#5 , 08 aug 2012 15:28

Aangezien u de dager bent de tegenpartij aangetekend uw stukkenbundel bezorgen. (ruim voor de datum van het geding)

In uw verzoekschrift onomwonden, zonder tralala uw verzoeken plaatsen.

Tijdens het geding als de vrederechter een compromis voorstelt binnen het redelijke dit aanvaarden.

Aangezien de tegenpartij zo vriendelijk is geweest u voor de zitting haar hoofdargumenten te bezorgen deze systematisch te onderzoeken en waar nodig te ontkrachten. Indien huurder u nooit een aangetekende zending of mail heeft bezorgd met gebreken voorafgaandelijk aan deze voicemail en nu opeens met een waslijst afkomt hem tevens gebrek aan onderhoud en melding volgens het goede huisvaderprincipe aansmeren. (dat is uiteindelijk zijn wettelijke plicht.)

renee444
Topic Starter

#6 , 08 aug 2012 16:13

Bedankt, daar ben ik al veel mee.

Wat betreft het onderzoeken van de gebreken ben ik een beetje weerhoudend gezien het "levenslang spijt" dat ik zal hebben (en bovendien mijn nakend vertrek naar het buitenland).

Wat betreft de stukkenbundel, "ruim voor de datum" zal moeilijk zijn, gezien mijn nakend vertrek. Mijn stukkenbundel bevat weinig geheimen voor de tegenpartij:
- het huurcontract
- een overzicht van de gedane betalingen
- aangetekend afbetalingsschema + ingebrekestelling
- opgenomen (mp3) en uitgetypt gesprek op mijn voicemail (bedreigingen + scheldpartij)

Is het op voorhand bezorgen van een stukkenbundel verplicht/gebruikelijk bij een ingekorte procedure (vooral gezien de natuur van de stukken)?

Vandebos

#7 , 08 aug 2012 16:55

Ja anders kan de tegenpartij aanhalen dat zij eerst de stukken waarop u uw claims baseert wenst te ontvangen en te bestuderen... --> 3-4 weken uitstel.

Kopietje van je stukken nemen en die hap aangetekend verzenden. Voicemail zou ik eruit laten, indien de gedaagde deze wenst te betwisten, kan u perfect zijn karakter aantonen...

Kopietje van verzendingsfiche ingebrekestelling ook bijvoegen.

Op deze wijze ontneem je hem al één mogelijkheid tot uitstel.

renee444
Topic Starter

#8 , 08 aug 2012 17:14

.... Voicemail zou ik eruit laten, indien de gedaagde deze wenst te betwisten, kan u perfect zijn karakter aantonen...
Bedoel je deze voicemail helemaal niet vermelden, of wel vermelden maar uitgetypt en niet MP3 formaat?

(Ik wens deze bedreiging wel te gebruiken).

Vandebos

#9 , 08 aug 2012 17:21

In uw verzoekschrift wel vermelden, doch niet voorzien in de stukkenbundel. De gedaagde zal zich met moeite de gehele discussie herinneren doch kan onmogelijk ontkennen deze gevoerd te hebben. Doet hij dat wel...

Franciscus

#10 , 08 aug 2012 17:29

Bedreigingen ( indien deze strafbare bedreigingen uitmaken) dienen aangegeven te worden bij de politie.
Geen bevoegdheid vrederechter.
U kan de PV's en de gevolgen wel gebruiken

renee444
Topic Starter

#11 , 08 aug 2012 18:24

In uw verzoekschrift wel vermelden, doch niet voorzien in de stukkenbundel. De gedaagde zal zich met moeite de gehele discussie herinneren doch kan onmogelijk ontkennen deze gevoerd te hebben. Doet hij dat wel...
Het verzoekschrift is al bijna een maand geleden ingediend. De bedreigingen, scheldpartij (en mending van problemen met de woonst) zijn een gevolg van de uitnodiging van het vredegerecht.

===

Ik begrijp ook wel dat de vrederechter geen bevoegdheid heeft over de bedreigingen op zich, ik hoop enkel dat hij mijn weerhoudendheid begrijpt om vlug/vlug problemen op te lossen bij iemand die mij zegt dat "ge zijt naar de rechtbank gegaan, da gade uw ganse leven beklagen ....", gevolgd door een tirranie aan scheldwoorden.

De aangehaalde problemen hebben geen dringend karakter, waren gekend door de huurder (ramen in de slaapkamer zijn er nooit geweest), etc....
Ik denk dat dit aantoont dat met alle wil van de wereld, dit contract best zo snel mogelijk ontbonden kan worden. Een schadevergoeding/wederverhuurvergoeding hoeft voor mij niet (heb ik wel gevraagd in het verzoekschrift), ik wil hem buiten, zo snel mogelijk.

Franciscus

#12 , 08 aug 2012 18:41

Als u aangifte hebt gedaan en u geeft het PV nr ook nog door aan vrederechter weet deze ook dat u het meent en niet van plan bent met u te laten sollen.
Geen inkomende plaatsbeschrijving wil zeggen dat er in principe ook geen schade kan vastgesteld worden.....

renee444
Topic Starter

#13 , 09 aug 2012 21:40

Deze ochtend waren er scheldwoorden geverfd (spuitbus) op de gevel van de buur, eveneens huurder van mij.
De tekst kan doen vermoeden dat hij erachter zit, maar geen enkel waterdicht bewijs.
Ik heb klacht indienen bij de politie.

Morgen vertrek ik op vakantie, eerst moet ik bij de post een aangetekend schrijven gaan afhalen. Waarschijnlijk de huurder die mij allerhande problemen te melden heeft en vraagt deze op korte termijn te repareren (o.a. vochtproblemen wsl condensatie).

Ik zou graag mijn goede wil tonen (om dit te gebruiken voor de vrederechter), maar niet veel geld investeren (hij zal het toch om zeep helpen).

Ik zit 2 a 3 weken in het buitenland en kom slechts enkele dagen vóór de zitting bij de vrederechter terug. Heb niet veel zin deze huurder van bij het begin van mijn vakantie mee te delen dat ik nog een tijdje in het buitenland zit, want dan zullen er snel nieuwe problemen opduiken.

Om mijn goede wil te tonen t.o.v. de vrederechter zou ik hem dus enkele dagen voordat ik terugkom aanschrijven, met bvb 2 datums waarop ik vakmensen ga sturen (om bestekken op te maken), en dat hij een andere datums moet voorstellen als het niet gaat, minstens 5 dagen op voorhand bvb. --> na de zitting.

Wat denken jullie? Hoe deze vakantieperdiode overbruggen zonder dat dit ik als de luie huisbaas overkom en zonder vrienden/familie met deze probleemvent op te zadelen.

(Het gaat mij allang niet meer om de wanbetaling, ik wil deze huurder buiten een maand na de eerste zitting)

Terug naar “Huren”