Wat als verhuurder waarborg niet wil terugstorten?

Stavr0s
Topic Starter

Wat als verhuurder waarborg niet wil terugstorten?

#1 , 06 aug 2012 15:59

Hey allen,

Ik heb een vraag op een situatie waarin ik misschien in de nabije toekomst in terecht kom.

Situatie:
- huurcontract van 3 jaar, dat automatisch verlengd wordt naar 9 jaar, met schadeloosstellingsclausule (1 maand in het derde jaar)
- getekend in december 2009, huurperiode is gestart op 1 februari 2010
- huurcontract is niet geregistreerd
- ik heb opzeg gedaan na een kleine 2,5 jaar (half juli 2012)

Het apt dat ik huur heeft redelijk veel last van vocht (in de kelder, maar ook in de woonkamer (ik had bv al na 2,5 jaar een gecorrodeerde telefoonaansluiting (nieuw laten zetten toen ik er in trok) door het vochtige klimaat). Ik heb dit op gezette tijden gemeld aan de eigenaar, maar meestal enkel mondeling (niet schriftelijk). Los van dat heb ik nog een aantal andere problemen gehad tijdens de periode dat ik er zat (lek afkomstig van geperforeerde radiatorbuis vd bovenbuur toen de klusjesman er is komen werken, chauffage 2x uit de muur gevallen). Nu is de eigenaar iemand die alles graag in orde heeft, zolang ze er niet zelf voor moet betalen. Ze komt dan ook regelmatig met "creatieve" oplossingen voor de dag (ik heb een aantal weken met stapels boeken onder de chauffage geleefd die het gewicht van de chauffage tegenhielden, tot haar klusjesman eens tijd had om te komen kijken). Telkens als ik een probleem aankaart krijg ik een antwoord in de trant van 'het is niet mijn schuld, 't is door de buren etc...'. Doorheen die periode heb ik altijd correct en op tijd mijn huur betaald, zonder al te veel problemen te maken (ik ben niet de grootste fan van confrontatie). Ik heb wel hier en daar een mail die praat over "de chauffage is weeral uit de muur gevallen" en fotos.

Nu ik stilaan er uit aan het trekken ben, krijg ik een beetje schrik dat de eigenaar op zoek is naar excuses om me m'n waarborg niet terug te geven. Vorige week nog vertelde ze me dat de kelder zo vochtig was omwille van een lek in mijn wasmachine (totaal niet waar) en omdat er een spinneweb voor een ventilatie-opening zat. Er is nog niets gezegd over de huurwaarborg, maar toch voel ik (of denk ik) dat ze al een paar zaken schriftelijk in een slecht daglicht voor mij wil stellen.

Toen ik meldde dat ik wegging, is ze langsgekomen en hebben we op papier de afspraak gezet dat ik huur tot en met 14 oktober en betaal huur tot dan + 1 maand indemnité (zoals in het contract afgesproken). Deze afspraak is ondertekend door ons beiden. Toen wist ik nog niet dat het huurcontract nog niet geregistreerd was.

Het liefst zou ik natuurlijk deze indemnité niet betalen, maar goed.. afspraken zijn afspraken. Ik wil er echter wel zeker van zijn dat ik mijn volledige waarborg terugkrijg aangezien ik geen schade heb aangericht. Kan ik het zo regelen dat ik mijn huur tot het einde netjes betaal maar de indemnité laat aftrekken van de huurwaarborg?

AMvg,
steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2012 16:32

Is er een plaatsbeschrijving? Indien geen, dan heeft ze niets te zeggen over de staat van de woonst op het moment dat je ze verlaat.

Vandebos

#3 , 06 aug 2012 16:34

Aangezien het nog steeds een contract van bepaalde duur is maakt registratie of niet niets uit.

Reclame

Stavr0s
Topic Starter

#4 , 07 aug 2012 23:07

Bedankt voor jullie reacties.

Er is een plaatsbeschrijving opgemaakt, maar dat was nog toen de vorige huurder er niet helemaal (of liever: helemaal niet) uit was getrokken. De kwaliteit van die plaatsbeschrijving was daardoor ondermaats; ik heb toen nog een aantal weken extra tijd gehad om extra opmerkingen te laten toevoegen, maar heb toen natuurlijk niet in detail elke veeg op elke muur toegevoegd. De eigenaar vertelt me regelmatig dat ik de muren moet wassen en als ze nog ergens stof vindt ik het "komen laten kuisen" zal moeten betalen. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik het daar proper achterlaat en dat ik dit zo goed mogelijk doe, maar ik vind het toch al redelijk vergaande paranoia van de eigenaar om dit 3 keer te vertellen op een dikke 2 weken tijd; daarom dat ik het zaakje niet te hard betrouw (ter info: ik heb niets geschilderd toen ik erin trok, de muren waren toen ook niet zo proper).

@Vandebos: dat begriijp ik niet helemaal, als ik naar de huurwet kijk (http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) staat er in hoofdstuk IV "duur van de huurovereenkomst" het volgende:
1. Elke huurovereenkomst loopt normaal negen jaar.
Dit zal automatisch het geval zijn voor:
• een huurovereenkomst zonder aanwijzing van de duur;
• een huurovereenkomst met een bepaalde duur gaande van drie tot negen jaar.
-Vb.: een overeenkomst gesloten voor een duur van zes jaar is geldig maar zal als een overeenkomst gesloten voor negen jaar worden beschouwd.

De huurovereenkomst beloopt geen negen jaar wanneer:
• een overeenkomst gesloten wordt voor een duur van drie jaar of minder;
-Vb.: een overeenkomst gesloten voor twee jaar is geldig.
• een overeenkomst gesloten voor een duur van meer dan negen jaar of voor het leven van de huurder.
-Vb.: een overeenkomst van 14 jaar is geldig

Verder staat er in dat "Indien de huurovereenkomst niet binnen de wettelijke termijn geregistreerd is kan de verhuurder een boete krijgen en geldt – indien het om een huurovereenkomst van negen jaar gaat – bovendien vanaf 1 juli 2007 de regel dat de huurder een einde kan maken aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen. Dit geldt alleen zolang het huurcontract niet geregistreerd is."

Mijn huurovereenkomst had een bepaalde duur van exact 3 jaar, ik begrijp dit dan alsof de wet dit beschouwt als een overeenkomst van 9 jaar.

Nogmaals, ik wil gerust de indemnité betalen (ik heb immers bij mijn opzegging nogmaals een papier met deze afspraak getekend), maar we hebben het nooit gehad over wanneer deze betaald moet worden. Mijn voorstel zou zijn om dit te doen bij het afhandelen van de huurwaarborg. Is dit toegelaten?

Vandebos

#5 , 07 aug 2012 23:20

De woning huurwet stipuleert dat een huurcontract van bepaalde duur in totaal niet langer mag duren dan drie jaar. Duurt het langer dan wordt het automatisch een negenjarig contract.

De opzegmogelijkheden opgenomen in de woninghuurwet slaan allemaal op een negenjarig contract, niet op een contract van bepaalde duur. Het ontbindende gevolg van niet registratie is opgenomen in die opzegmogelijkheden en verwijst er zelfs expliciet naar. Bijgevolg heeft niet registratie geen enkel effect op de opzegwijze voor een contract van bepaalde duur.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 aug 2012 23:29

Die meldingen hebt u toch per aangetekend schrijven gedaan?
Met herhalingen als het te lang duurt?

Stavr0s
Topic Starter

#7 , 09 aug 2012 21:18

Mijn opzegging heb ik per mail gedaan met de vraag of een aangetekende zending nodig was. Hier heb ik een antwoord van de eigenaar gekregen dat de mail goed genoeg was en kon dienen als "officiele" opzegging; daarna hebben we beiden een document ondertekend waar in staat dat ik huur tot 15 oktober en waarin sprake is van 1 maand schadevergoeding.

Als er eens een probleem was, heb ik dit ofwel mondeling gedaan (ik weet het... niet slim) ofwel per mail (daar heb ik telkens wel een antwoord op gekregen).

Nu goed, ik zit niets in met die schadevergoeding te betalen, mijn vraag is echter: mag ik dit doen door met de eigenaar af te spreken dat dit bedrag rechtstreeks van mijn waarborg mag afgehouden worden? Dit geeft mij meer zekerheid dat de eigenaar ook werk zal maken van de waarborg vrij te maken. De huur tot 15 oktober blijf ik uiteraard tijdig betalen.

Terug naar “Huren”