betekenen vonnis: wachten of niet?

Nemesis
Topic Starter

betekenen vonnis: wachten of niet?

#1 , 06 aug 2012 11:32

Beste forumleden,

Volgend geval doet zich voor:
Ik verhuur mijn woning (3/6/9 contract) met ingang van 01/01/2012, contract is geregistreerd. Huurders zijn gestopt met betalen van de huur sinds 01/05/2012. Na 2 aangetekende brieven heb ik middels verzoekschrift de zaak voor de vrederechter gebracht. Deze heeft op 18/07/2012 uitspraak gedaan in mijn voordeel (ontbinding huurcontract, vrijgave huurwaarborg in mijn voordeel, veroordeling tegenpartij tot betalen huurachterstal + 3 maand wederverhuringsvergoeding + interesten + gerechtskosten, uitdrijving indien het goed niet verlaten wordt binnen 1 maand na betekening). Vonnis is uitvoerbaar bij voorraad.

Ik had net een deurwaarder aangesteld om het vonnis te laten betekenen, wanneer ik een sms krijg van mijn huurders waarin zij mij meedelen dat "het pand zal leeg zijn en opgekuist op 18/08, dus één maand na betekening vonnis". Mijns inziens verwarren zij de datum van het vonnis met de datum van betekening, wat ik natuurlijk liefst zo wil houden :) . Ik vrees dat als ik nu het vonnis laat betekenen, dat zij hun vergissing snel zullen inzien en de zaak nog een maand zullen proberen rekken. Ik zou dit natuurlijk zo liefst mogelijk voorkomen, omdat ik tot nu toe al genoeg leugens, flauwe zever, tegenwerking en valse beschuldigingen heb moeten slikken van deze mensen om mijn collectie grijze haren alweer gevoelig uit te breiden :wink: .

Uit onafhankelijke bron (altijd nuttig om contact te houden met de buren) weet ik intussen dat zij druk bezig zijn met verhuizen, dus het lijkt me wel realistisch dat het pand tegen 18/08 zal leeg zijn.

Concreet vraag ik me af of ik best zou wachten met betekenen van het vonnis tot na 18/08 en welke stappen ik vervolgens moet ondernemen? Er zijn volgens mij 2 mogelijke scenario's:
1. Mijn (ex-)huurders zijn aanwezig op 18/08 voor teruggave van de sleutels en uittredende plaatsbeschrijving (lijkt mij weinig waarschijnlijk wegens hun voorbije track record wat betreft beloftes en het nakomen ervan...)
2. Er is niemand aanwezig op 18/08, waarbij mijn eerste reactie zou zijn politie in te roepen voor vaststelling leegstand pand & ambtshalve schrappen van huurders uit bevolkingsregister.

Aangezien mijn huurders blijkbaar ook nog elders schulden hebben, zal ik er niet moeten op rekenen via hen hun volgende verblijfplaats te weten te komen. Als ik ervoor kies het vonnis na 18/08 te laten betekenen en de vogel intussen gevlogen is, op welk adres moet de betekening dan worden uitgevoerd? En hoe gebeurt dan de eventuele inning van de nog openstaande schuld?

Elke input/goede raad is zeker welkom.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2012 11:47

Geen volledige antwoorden maar toch begin.
U laat betekenen op adres van inschrijving dat is de wettelijke wijze ....
In principe hebben personen 8 dagen (verhuis binnen gemeente) en 14 dagen (verhuis buiten gemeente) de tijd hun adreswijziging door te geven.
Laat het inderdaad zo snel mogelijk vaststellen zodat in het bevolkingsregister (rijksregister) deze melding (voorstel AACB) al staat. Deurwaarders dienen voor een betekening/beslag enz het RR te raadplegen ... dan zien ze al dat de personen er geen belang meer hebben.

Hebben ze een auto dan moet daar ook het adres op inschrijvingsboekje bij de gemeente worden gewijzigd.

Indien de kwartierinspecteur een voorstel tot ambtelijke schrapping opmaakt dan duurt het nog wettelijk zes maanden alvorens de gemeente( College B &S) zal schrappen.
Kwartierinspecteur dient buiten de administratieve schrapping ook een PV op te stellen wegens inbreuk bevolking (wet inschrijving bevolkingsregister), wat ze niet altijd doen. Het PV heeft tot gevolg dat personen gesignaleerd worden in het Algemeen Nationale Gegevensbank van de politie en bij een controle door politie zullen gehoord dienen te worden inzake hun nieuwe verblijfplaats. Ook de mogelijke verkeersinbreuk (reden controle) zal moeten leiden tot een onmiddellijke inning in geld (een niet ingeschreven persoon wordt beschouwd als een buitenlander.

Let wel de betekening is niet alleen om ze buiten te krijgen maar ook om de schadevergoedingen te kunnen innen.
Hun meubels en goederen zijn een deel van het te recupereren kapitaal ook aan denken.
Verhuizen ze zelf of is er een verhuiswagen.... misschien eens volgen bij verhuis ... kost wel wat tijd maar kan handig zijn.

Vandebos

#3 , 06 aug 2012 12:21

Ik zou laten betekenen op het ogenblik dat u van de buren hoort dat het pand leeg is..., ze gaan niet terug verhuizen heh...

Reclame

Nemesis
Topic Starter

#4 , 06 aug 2012 12:30

@Franciscus: alvast bedankt voor de raad.

Het lijkt me wel wat vreemd om de deurwaarder naar een leegstaand pand te sturen voor de betekening. Ik had gedacht om een maand of twee te wachten en via dienst bevolking bij de gemeente navraag te doen naar hun domicilie op dat ogenblik. Met een beetje geluk hebben ze zich tegen dan elders ingeschreven en kan ik alsnog de deurwaarder sturen voor betekening vonnis en evt boedelbeslag.
Indien nog geen nieuwe inschrijving, zal het wachten geblazen zijn tot de effectieve ambtelijke schrapping zeker? Vermits je in België niet veel kunt uitrichten zonder domicilie, zullen ze dan geen andere keuze hebben dan zich in te schrijven. Of bestaan hier ook alweer achterpoortjes voor?
In verband hiermee: is er een maximum termijn waarbinnen een vonnis moet worden betekend?

Ivm aanpassing inschrijvingsbewijs wagen: zal op dit moment waarschijnlijk niet aan de orde zijn, omdat hun wagen al in beslag is genomen door politie als gevolg van rijden zonder rijbewijs en verzekering (toevallige wegcontrole, achtervolging door politie tot thuis etc etc... terug met dank aan de oplettende buren voor de nuttige info). Dit om je een idee te geven van het soort personen waarmee ik te maken heb :roll:

De verhuis doen ze zelf en gebeurt met een vrachtwagen/bestelwagen van (vermoedelijk) kennissen. Rekening houdend met voorgaand verhaaltje lijkt het me delicaat om ze te beginnen volgen, alhoewel ik er in mijn frustratie ook wel al eens had aan gedacht...

Nog een praktische zaak: als ik de wijkagent oproep voor vaststelling leegstand, kan ik hem dan ook vragen de tellerstanden EGW in het PV op te nemen? Of moet dit door deurwaarder gebeuren?

Vandebos

#5 , 06 aug 2012 12:34

Indien de leegstand wilt laten vaststellen neemt u best een gerechtsdeurwaarder hiervoor in de arm, deze kan dan tegelijkertijd de meterstanden noteren en eventuele schade in het pand noteren.

Franciscus

#6 , 06 aug 2012 20:00

Daar ging ik ook van uit betekenen aan leeg huis is brief bij politie... en dan is de kwartierinspecteur ineens verwittigd.. :D

Beslag is wegens verzekering ...gezien geen verder adres zal hier vermoedelijk ook een verstekvonnis uit voorkomen

Nemesis
Topic Starter

#7 , 23 aug 2012 09:54

Intussen hebben volgende ontwikkelingen zich voorgedaan:

- inboedel (ex-) huurders is blijkbaar volledig verhuisd, morgen heb ik een afpraak met hen aan de huurwoning voor uittredende plaatsbeschrijving en afgifte huissleutels. Ben benieuwd of ze komen opdagen...
- positiever nieuws: ze zijn amtshalve ingeschreven op hun nieuwe verblijfplaats, heb ik vernomen van de wijkagent. E.e.a. heeft te maken met dragen van een enkelband, opvolging door justitie etc... :roll:

In het - vrij realistische - geval dat mijn huurders morgen niet komen opdagen, mag ik zelf de woning betreden? (is niet langer hun officiële verblijfplaats, nietwaar). Direct sloten vervangen eventueel?

Het moment is ook rijp om de gerechtsdeurwaarder te verzoeken over te gaan tot betekening annex inning van de nog openstaande huurschuld, en dit op het nieuwe adres. Moet ik een voorkeur aangeven wat eerst moet worden gedaan (bvb eerst derdenbeslag loon, dan pas boedelbeslag) of zal de gdw sowieso alle middelen aanwenden? Wat is in jullie ervaring de beste optie?

Alvast bedankt voor de reacties.

Franciscus

#8 , 23 aug 2012 10:29

Deurwaarder naar leeg pand ... die kan een plaatsbeschrijving geven ... zoals Vandebos voorstelt.

Enkelband .... dus intakegesprek met politie ... EN regelmatige opvolging. Moet dus wel een vaste verblijfplaats hebben en moet dus vermoedelijk steeds op een bepaald uur thuis zijn.
Bespreek dat best met DW maar indien nu maar zaak een dan voor ander beslag vermoed ik terug kosten...
Zijn toch niet in collectieve schuldbemiddeling?

Nemesis
Topic Starter

#9 , 23 aug 2012 10:50

Enkelband .... dus intakegesprek met politie ... EN regelmatige opvolging. Moet dus wel een vaste verblijfplaats hebben en moet dus vermoedelijk steeds op een bepaald uur thuis zijn.
Huidige vaste verblijfplaats is inderdaad bekend bij politie, en is reeds doorgevoerd in bevolkingsregister. Kan ik vermoedelijk wel opvragen bij dienst bevolking gemeente?
Zijn toch niet in collectieve schuldbemiddeling?
Neen, hebben een tijdje in collectieve schuldbemiddeling gezeten (vernomen via kennissen van hen) maar deze is herroepen wegens niet-naleven van afspraken.

Terug naar “Huren”