contractuele bepalingen

JPV
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

contractuele bepalingen

#1 , 06 aug 2012 09:04

nav een discussie op een ander forum de volgende vraag:

Huurder huurt een recente woning met een huurovereenkomst waar de volgende bepalingen al dan niet cumulatief in staan (fictief):
- enkel flatscreen TV's en monitors zijn toegelaten
- kaarsen of open vuur binnenshuis zijn verboden
- open vuur buitenshuis is verboden
- diepvries mag niet ouder zijn dan 10 jaar
- verdeelstekkers die geen overspanningsbeveiliging bevatten zijn verboden
- verdeelstekkers zijn totaal verboden

Kunnen zo'n bepalingen? Of is alles afhankelijk van de rechter die zo'n bepalingen als inbreuk op de privacy zou beschouwen?

Mij lijkt de eerste bepaling nog te verantwoorden, hoe verder je gaat, hoe meer inbreuk op de privacy. Akkoord/niet akkoord?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 06 aug 2012 09:16

nav een discussie op een ander forum de volgende vraag:

Huurder huurt een recente woning met een huurovereenkomst waar de volgende bepalingen al dan niet cumulatief in staan (fictief):
Allen preventiemiddelen om brandrisico te verminderen. Eerste staat mi ook in de contracten bij bejaardentehuizen (daar worden de flatscreen TVs dan ook weer voorzien door bvb het OCMW zelf).
Open vuur binnenshuis: dan neem ik aan dat er geen open haard voorzien is? Anders zou als tegenvoorwaarde toch wel even gevraagd mogen worden dat eventuele schoorsteen gedicht wordt zodat je niet onderhoudsplichtig bent. Kaarsen vind ik zelf weer verregaand. Vraag me ook af hoe afdwingbaar dergelijke clausule is.
Open vuur buitenshuis: een kampvuur maken zal waarschijnlijk uit den boze zijn. Navraag doen over hoe het zit met BBQs + mogelijk vragen onder welke voorwaarde een BBQ wel mag.
Leeftijd van elektro: is alleen maar in eigen voordeel dat je dergelijk oude zaken vervangt (energiezuinigheid) + waarschijnlijk wilt de verhuurder hierbij vermijden dat je een diepvriezer met bepaalde koelmiddelen niet bij hem achterlaat gezien deze niet zo goedkoop zijn om af te voeren.
Over de verdeelstekkers kan je ook afvragen hoe ver je moet gaan naar brandbeveiliging toe. Dezen dienen trouwens ook enkel om jouw apparatuur extra te beveiligen en gaan er enkel voor zorgen dat je geen cascadeschakeling van verdeelstekkers kan maken (waarbij ze zeer snel overbelast worden indien veel grote apparaten samen in gebruik worden gesteld).

Dan neem ik aan dat hij naast de aansluiting voor de distributiekabel een 5-tal wandcontactdoosjes voorziet? Of misschien zelf meer? Bedenk maar dat je er een tv, dvd-speler, home cine, digibox, router... graag verbergt achter het TV-kastje.

Dit zijn enkel mijn semi-deskundige meningen, en zijn niet gebaseerd op juridische uitspraken.

Turaki

#3 , 06 aug 2012 10:02

Daarmee leg je een verplichting op die mogelijks extra kosten met zich meebrengt voor de huurder. Volgens mij alleen afdwingbaar indien je er zelf 1 voorziet, maar wat dan met de oude 2e TV van de kinderen? Gaat de verhuurder dit ook voorzien?
Brandveiligheid lijkt mij een onvoldoende reden om dit op te leggen, ik vermoed trouwens dat indien het wettelijk was om hier rekening mee te houden dit al lang in de brandverzekeringspolissen zou staan.
Kaarsen en ander "normaal" open vuur) horen bij het normale gebruik van de woning, en dit verbieden lijkt mij een inbreuk op artikel 544 BW. Het gebruik van een onklaar gemaakte open haard verbieden kan dan weer wel, zolang maar duidelijk wordt gemaakt dat de reden hiervoor is dat de open haard onbruikbaar is.
Laten we er even van uitgaan dat de tuin voldoende groot is om een reglementair kampvuur te maken (voldoende afstand van alle bebouwing en bossen), en dat men zich aan alle andere regels hiervoor houdt (verwittigen brandweer, andere bepalingen): op welke grond kan de eigenaar dit dan verbieden? Enige verplichting van de huurder is om de schade aan de tuin achteraf te herstellen of vergoeden.
En in het geval van een bbq: ook dit lijkt mij te vallen onder het normale gebruik van de woning, en verbieden vormt ook een inbreuk op artikel 544 BW.
Zelfde als bij TV. Als verhuurder hier natuurlijk een voldoende groot model voorziet is een andere diepvries niet nodig, maar je hebt altijd mensen die nog een 2e willen zetten, en dit verbieden lijkt mij ook onmogelijk.
Als bij TV en diepvries.
Idem.

Bijkomend probleem is het toezicht hierop. Een beetje slimme huurder verstopt alles en kuist alle sporen op bij de jaarlijkse inspectie, en zet de grote toestellen "aan de kant" (die diepvries? die staat al een half jaar in de garage. nog nooit ingestoken). Het enige dat vast te stellen is is open vuur, en dan zit je vaak op of over de grens van de privacy.

Daarnaast mocht er toch brand uitbreken, dan gaan de verzekeringen dit onderling uitvechten. Indien geen van deze voorwaarden opgenomen zijn in de polis (en hier heb ik nog nooit van gehoord), dan gaan ze er ook geen rekening mee houden.

Reclame

Vandebos

#4 , 06 aug 2012 11:31

Gelet op het feit dat beeldbuizen nog niet bij wet verboden zijn lijkt dat me niet houdbaar.
Kaarsen lijkt me onmogelijk te verbieden. Open vuur binnenshuis daarentegen wel.
Open vuur buitenhuis is reeds geregeld door wetgeving en gemeentelijk politiereglement in 99% van de gevallen.
Diepvries is niet afdwingbaar.
Idem voor verdeelstekkers verhuurder dient er voor te zorgen dat zijn elektrische installatie conform is, dat houdt oa afslaan zekeringen in bij overmatige belasting van één lijn.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 aug 2012 12:33

. Open vuur binnenshuis daarentegen wel.
Kan de verhuurder dan ook verbieden dat je kookt op gas?

Terug naar “Huren”