huurders vertrokken - domicilie nog niet gewijzigd

magiclife
Topic Starter
Berichten: 16

huurders vertrokken - domicilie nog niet gewijzigd

#1 , 02 aug 2012 14:54

Na vonnis moesten huurders woning verlaten op 31.07.2012 op straffe van uitdrijving vanaf 01.08.2012..
Op diverse pogingen om een afspraak te maken die dag voor overdracht woning en sleutels, opmaken van plaatsbeschrijving en opname van meterstanden kreeg ik geen enkel antwoord. Ik dacht dan ook dat zij niet vrijwillig zouden vertrekken.
Ik meldde mij aan op 31.07.2012 om 10 uur, zoals ik in diverse mails had gemeld. Ik stond voor een gesloten deur en kon door het raam constateren dat de woning leeggemaakt was. Huurders zijn dus met de noorderzon vertrokken. Ik had geen sleutel van de woning en kon dus niet binnen. Buurman gaf mij de naam van de verhuisfirma waarmee ze op 30.07.2012 verhuisd zijn en die firma deelde mij mede dat de goederen in opslag zijn gegeven, dus... geen nieuw adres. Huurders zijn tot op vandaag nog steeds gedomicilieerd in mijn woning.
Vanmorgen ontving ik aangetekend 3 sleutels in de post, zonder enig begeleidend schrijven en met als afzender een postbus.

Mijn vraag is voorlopig tweevoudig : Mag ik de woning nu al betreden, ook al is hun domicilie nog daar ? en ook : Kan ik huurders ambtshalve laten schrappen en hoe ga ik daarvoor te werk ?

Dank voor spoedige reactie. Ik zou zo snel mogelijk werk willen maken van renovatie van de woning want ik weet nu al dat er enorm veel huurschade zal zijn, die ik wellicht niet meer zal kunnen recupereren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 02 aug 2012 15:03

ik zou alvast de wijkagent vragen om de vaststelling te komen maken dat de woning leeg en onbewoond is en de aangetekende zending tonen waarmee de sleutels naar jou zijn opgestuurd.
Als men ergens gedomicilieerd is, moeten er zichtbare tekenen zijn dat de woning bewoond is: dwz: meubelen en voorwerpen die bewoning mogelijk maken.
Als je de agent uitnodigt, toon hem door het venster dat de woniung leeg is, overhandig hem de sleutel die je is toegestuurd zodat hij kan verifieren dat de woning ook leeg is. Maar ga zelf niet binnen. zo overtreedt je geen enkele wet (huisvredebreuk, al is daar nog weinig huisvrede bespeurbaar)
Met deze vaststelling kan je je aanvraag tichten tot de burgemeestrer om ambtelijke uitschrijving te starten.
Normaal gaat de gemeente op je verzoek in, want er is in die woning gewoon niemand meer aanwezig.

magiclife
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 14 aug 2012 15:33

Dank voor je antwoord eylis, de zaak is ondertussen geregeld volgens de procedure die jij voorstelde.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 14 aug 2012 20:37

Kwartierinspecteur start de procedure voorstel tot ambtelijke schrapping en stelt tevens PV op zodat bewoners (niet binnen periode adreswijziging) zodat de ex-bewoners ook nationaal gesignaleerd worden.
Er zijn een aantal gevolgen o.a. SIS kaart en de onmiddellijke inningen.

Terug naar “Huren”