opzeg huurcontract 9jaar + nieuwe huurder aanbrengen

Joyce_vdw
Topic Starter

opzeg huurcontract 9jaar + nieuwe huurder aanbrengen

#1 , 29 jul 2012 23:25

Wij hebben een contract afgesloten voor negen jaar, wij wonen hier nu 1jaar en 7maand. Door uitbreiding van ons gezin is het hier wat te klein geworden. Klopt het dat ik 3maand opzeg moet doen, en moet ik vergoeding betalen? wij hebben 2maand waarborg betaald. Nu heb ik gehoord dat wij iemand nieuw kunnen aanbrengen om de woning te huren, en dat wij onze waarborg dan kunnen terug vorderen. Is dit zo?? Kan de Huisbazin dit weigeren??

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 jul 2012 01:13

Belangrijk om te weten, is uw contract geregistreerd?

Indien ja, dan moet u een opzeg geven van 3 maanden, en 2 maanden schadevergoeding betalen. Waarborg zal in eerste instantie gebruikt worden voor huurschade, dus mogelijks krijgt u deze ook niet helemaal terug. Het aanbrengen van een nieuwe huurder is een sprookje, en verhuurder mag nog altijd zelf kiezen aan wie ze verhuurt.

Indien neen, en uw opzeg is gegeven voordat de verhuurder deze toch nog (hoewel laattijdig) registreert, dan moet u geen schadevergoeding betalen en mag u zelf uw opzegtermijn kiezen. Waarborg blijft gelijk.

Joyce_vdw
Topic Starter

#3 , 30 jul 2012 12:22

Bedankt voor de snelle reactie.

Het huurcontract is geregistreerd, dus we moeten 3maad opzeg doen en we zijn onze waarborg kwijt, ...
onze huisbazin is op reis. als zij onze aangetekende brief niet kan afhalen en hij keert terug, moet ik dan opnieuw een opzeg doen???

Alvast bedankt

Reclame

Vandebos

#4 , 30 jul 2012 12:27

Als u geen onderlinge overeenkomst met de verhuurster kan sluiten zal u inderdaad drie maand opzeg moeten geven en een wederverhuringsvergoeding van 2 maand.

Indien uw huurster de brief niet gaat afhalen ben u wettelijk niet verplicht deze nogmaals te verzenden, een kopie van de opzegbrief per gewone post verzenden zodat hij op haar wacht bij thuiskomst is echter een kleine moeite en bespaart u heel wat mogelijke problemen nadien...

Joyce_vdw
Topic Starter

#5 , 30 jul 2012 12:35

Oke, bedankt voor de nodige info, ik ben nu al heel wat wijzer geworden.

JohnD

#6 , 30 jul 2012 13:05

Het huurcontract is geregistreerd, dus we moeten 3maad opzeg doen en we zijn onze waarborg kwijt, ...
?
Waarom zou u uw waarborg kwijt zijn ? U dient te zeggen, om begripsverwarring te vermijden, dat U een waarde ten belope van 2 maanden borg verloren bent. De waarborg heeft niets te zien met de wederverhuurschadevergoeding. U dient deze zelfs eerst te betalen tenzij onderlinge overeenkomst met de verhuurder dat die mag gecompenseerd worden met de borg.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”