Probleem samenhuren - opzeggen voor ondertekening verhuurder

Lieselot84
Topic Starter

Probleem samenhuren - opzeggen voor ondertekening verhuurder

#1 , 27 jul 2012 09:29

Dag allen,

Wij (3 kennissen) hebben een aantal dagen geleden met 3 een huurcontract ondertekend voor een appartementje in Gent.
Nu had ik er van bij het begin al een 'ongemakkelijk' gevoel bij : de makelaar reageerde redelijk agressief op sommige vragen, bleef ons onder druk zetten, neemt het me kwalijk dat ik contact heb gezocht met de huurdersbond etc. Maar dit heb ik genegeerd en ik heb de huurovereenkomst (samen met de 2 anderen) toch ondertekend.

Nu is dit al bijna een week geleden, en de makelaar zet me continu onder druk om de waarborg ete betalen, op een redelijk 'agressieve' manier opnieuw.
Het probleem is dat ik nog steeds op de storting van de huurwaarborg wacht van de anderen, zodat ik het zou kunnen doorstorten naar de makelaar.
Zij garanderen me dat ze dit hebben overgeschreven (weliswaar met een grote vertraging dan), maar ik heb nog steeds niets ontvangen.

Ik begin er aan te twijfelen of ze dit wel hebben overgeschreven (en of ze dit ook wel zullen doen), wat me niet echt positief stemt voor het samenhuizen (als er al dergelijke problemen zijn van in het begin, zie ik dit eigenlijk niet echt meer zitten), dus wil ik er het liefst onderuit.

De makelaar wacht op de storting van de waarborg om de verhuurder te contacteren om het contract tegen te tekenen, dus dat is nog niet gebeurd.

Kan ik hier op de één of andere manier onderuit?
Contract is nog niet getekend door de verhuurder en nog niet geregistreerd, geldt de 3 maanden opzeg dan ook?
Het betreft een huurovereenkomst van korte duur (3 jaar).
Of zou ik rechtstreeks contact kunnen opnemen door de verhuurder en hem de situatie kunnen uitleggen? Op begrip van de makelaar zal ik niet moeten rekenen.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt,

Lieselot

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 27 jul 2012 10:02

Kan ik hier op de één of andere manier onderuit?
Contract is nog niet getekend door de verhuurder en nog niet geregistreerd, geldt de 3 maanden opzeg dan ook?
Het betreft een huurovereenkomst van korte duur (3 jaar).
Of zou ik rechtstreeks contact kunnen opnemen door de verhuurder en hem de situatie kunnen uitleggen? Op begrip van de makelaar zal ik niet moeten rekenen.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt,

Lieselot
U hebt getekend, dus nee, u kan er niet onderuit.
Opzeg van 3 maanden geldt niet voor een overeenkomst van 3 jaar of minder. U kan gewoon niet opzeggen voor de drie jaar verstreken zijn, tenzij er een afwijkende bepaling in het contract is opgenomen. Niet getekend door de verhuurder - niet geregistreerd? Dat heeft hier geen belang. U kan uiteraard contact opnemen met de verhuurder en rekenen op zijn goodwill.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lieselot84
Topic Starter

#3 , 28 jul 2012 10:50

Bedankt voor het antwoord.

Uiteindelijk is het toch in orde gekomen met het ontvangen van de bedragen.

Nu heeft het immokantoor mij gevraagd om op hun derdenrekening 2 maand huur (als waarborg) + 1e maand huur te storten.
Ik heb een geschreven bewijs (email) waarin ze dit expliciet vragen, zeggende dat ze dit dan zullen doorstorten.
Om verdere problemen met het immokantoor te vermijden en er zeker van te zijn dat we het appartement zouden hebben, heb ik dit gisteren gedaan.

Mijn vraag is : is dit legaal?
Verder staat in het contract dat de waarborg via Korfina zou verlopen, opnieuw, is dit legaal? Of wordt dit aanzien als een vorm van koppelverkoop?
De immo heeft ons bij het ondertekenen van het contract verplicht het Korfina papier te ondertekenen (met 3), waarin hij uitlegde 'ik heb hier voor de gratis levensverzekering die er bij wordt aangeboden de naam van X ingevuld'. Pas toen ik hier meer informatie over zocht, heb ik gevonden dat we ons hebben ingeschreven op een levensverzekering.

Kan ik hier nog iets aan veranderen? Ik heb nu toch gestort (hopende dat het in orde zal komen), maar ik zie het steeds minder zitten met dit immokantoor in zee te moeten gaan.

Alvast bedankt.

Reclame

Fore

#4 , 28 jul 2012 13:10

“Art.10.Waarborg. § 1. Indien...de huurder om de naleving van zijn verplichtingen te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg. De in het vorige lid vermelde waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen : ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling, ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen, ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling. Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder...De Koning legt het formulier vast waarmee de financiële instellingen ten aanzien van de verhuurders zullen bevestigen dat de huurwaarborg toegekend is, ongeacht de manier waarop deze waarborg wordt gevormd... § 2. Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat die te plaatsen op de manier bepaald in § 1, derde lid, is hij ertoe gehouden om aan de huurder rente te betalen aan de gemiddelde rentevoet van de financiële markt op het bedrag van de waarborg, vanaf het moment dat die overhandigd wordt. Deze rente wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag dat de huurder de verhuurder in gebreke stelt om te voldoen aan de verplichting hem opgelegd door § 1, derde lid, is de verschuldigde rente echter de wettelijke interesten op het bedrag van de waarborg...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van DWINGEND recht.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Bron: J. Demoor
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Huren”