hoger beroep tegen ontruiming door deurwaarder na vonnis

magiclife
Topic Starter
Berichten: 16

hoger beroep tegen ontruiming door deurwaarder na vonnis

#1 , 26 jul 2012 15:39

Mijn huurder moet op 31 juli via vonnis de woning verlaten. Per 1 augustus mag ik rechtsmacht aanwenden om te laten uitdrijven. Zoals het er nu uitziet zullen de huurders de woning niet verlaten op 31 juli.
Gerechtsdeurwaarder is aangesteld maar het vonnis moet nog betekend worden. Uit onwetendheid wist ik niet dat ik dit al veel eerder had moeten doen. De grosse is aangevraagd bij de griffie.
De gerechtsdeurwaarder wacht op mijn bericht op 1 augustus of hij de zaak moet verderzetten.
Mijn vraag gaat nu over het hoger beroep. Ik lees op de site van gerechtsdeurwaarder.be het volgende :


Zolang de schuldenaar, na de betekening van het vonnis, niet overgaat tot het aantekenen van tijdig verzet of hoger beroep (tegen het oorspronkelijke vonnis), zal de gedwongen tenuitvoerlegging van dergelijke vonnissen aldus kunnen worden verder gezet.

Pas indien tijdig verzet of hoger beroep wordt aangetekend, zal de uitvoerbare kracht van het vonnis worden geschorst (art. 1397 Ger.Wb. : verzet en hoger beroep schorsen de tenuitvoerlegging van een vonnis) en zal de gerechtsdeurwaarder de gedwongen tenuitvoerlegging niet verder kunnen uitvoeren, dit in afwachting van een uitspraak over het verzet of hoger beroep.

Indien de tegenpartij de termijn van verzet of hoger beroep laat verstrijken, dan zal het vonnis definitief uitvoerbaar worden, maw. tegen de titel zelf zal geen enkel verhaalmiddel meer mogelijk zijn.


De gerechtsdeurwaarder stelt mij voor de keuze om al dan niet onmiddellijk over te gaan tot ontruiming met het risico van het hoger beroep. Wat zijn de consequenties als de deurwaarder daadwerkelijk de ontruiming aanvat en er nadien via een hoger beroep anders wordt beslist ?

Heeft iemand hier ervaring mee en wat raden jullie aan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 26 jul 2012 15:48

dan kunnen alle gemaakt kosten en kosten die gemaakt werden door de uitdrijving op u verhaald worden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

jeaninemiddelkerke
Berichten: 8

#3 , 26 jul 2012 17:03

De uitzetting kan ten vroegste één maand na betekening uitgevoerd worden. Gezien er nog niet betekend is kan de uitdrijving dan ook onmogelijk op 1 augustus gebeuren.

Hoger beroep moet bij het vrederecht trouwens binnen de 2 weken na vonnis aangetekend worden als ik mij niet vergis. Dus indien er reeds 2 weken of meer verstreken zijn na uitspraak van het vonnis is geen hoger beroep meer mogelijk.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2012 18:01

Hoger beroep moet bij het vrederecht trouwens binnen de 2 weken na vonnis aangetekend worden als ik mij niet vergis.
Hoger beroep kan ingesteld worden binnen de maand van de betekening van het vonnis. Betekeninig = de gerechtsdeurwaarder die het vonnis aan de tegenpartij gaat afgeven. De betekening moet nog gebeuren schrijft poster ...

Als er tijdig hoger beroep wordt aangetekend is tenuitvoerlegging maar mogelijk als het vonnis uitvoerbaar verklaard werd, de voorlopige tenuitvoerlegging toestaat. De tenuitvoerlegging geschiedt dat op uw risico. Als het vonnis hervormd wordt moet u alle schade die de huurder geleden heeft vergoeden.

magiclife
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 26 jul 2012 22:26

Inderdaad zal betekening nu zo snel mogelijk gebeuren door een gerechtsdeurwaarder (ik had dit natuurlijk al veel eerder moeten laten doen, maar was hiervan niet op de hoogte).

Voor zover ik begrepen heb heeft de huurder vanaf de betekening één maand tijd om in hoger beroep te gaan.

Als ik scorpioen goed begrepen heb is het veiliger af te wachten of huurders hoger beroep instellen binnen de maand na betekening vooraleer over te gaan tot daadwerkelijke uitdrijving ?

Het vonnis was wel "uitvoerbaar bij voorraad", maar ik weet niet of die term enkel slaat op de achterstallige huur, ofwel ook op de uitdrijving ??? Ik vind dit nogal een wazige term, zoals zo vaak in gerechtelijke uitspraken.

Ik begin er fel over te denken om in dit stadium van de zaak bijstand te vragen van een advokaat, want de hele zaak is me over het hoofd aan het groeien.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 27 jul 2012 01:29

Als het vonnis hervormd wordt moet u alle schade die de huurder geleden heeft vergoeden.
Enkel de schade die de huurder dan ook strikt gezien kan bewijzen. Een heleboel morele schade, pesterijen en sommige materiele schade veroorzaakt door Mr. de DW daar kan je achter fluiten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

magiclife
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 27 jul 2012 23:26

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb uiteindelijk besloten om toch een advokaat aan te stellen die mij verder advies kan geven, want ik heb uit onwetendheid al teveel fouten gemaakt in deze zaak. Ik voel me nu toch wat geruster.
Wat ik ook nog te weten ben gekomen is dat ik de betekening van het vonnis niet mag laten gebeuren voor 2 augustus, omdat anders de uiterste datum voor hoger beroep nog in het gerechtelijk verlof valt, waardoor de termijn voor hoger beroep zou verlengd worden tot 15 september. Bij betekening op 2 augustus loopt de termijn voor hoger beroep maar tot 2 september.
Dit is misschien nuttige informatie voor andere forumgebruikers.

Terug naar “Huren”