Verhuurder wil na 5 maanden terug in zijn eigendom.

zwirch
Topic Starter

Verhuurder wil na 5 maanden terug in zijn eigendom.

#1 , 21 jul 2012 17:08

Hallo iedereen,

Sinds 1 maart huren wij een huis.
Nu blijkt dat de huisbaas het pand te vroeg heeft verhuurd.
Daar hij het huis heeft gekocht met een klein beschrijf zijn er bepaalde voorwaarden aan verbonden.
- hij mag het huis niet verkopen of verhuren binnen de drie jaar, is dit juist?
Nu heeft hij een boete hangende van de belastingen van €36.000 beweerd hij omdat hij het verhuurd heeft binnen de 3 jaar.
Het huis is verhuurd via een immo kantoor (greenstar Brasschaat) Mag het immo een huis verhuren aan ons onder deze omstandigheden? konden zij dit niet weten? zij beweren dat ze van niets wisten, ook al heeft de huisbaas het huis gekocht van dezelfde immo.
Wij hebben het huis helemaal netjes gemaakt, opgekuist, alles geschilderd en bepaalde meubels gekocht die volgens beprekte afmetingen net passen enz...
Dit heeft ons allemaal veel geld gekost en veel werkuren.
Er moeten hier nog enkele zaken in orde gebracht worden, nu wonen wij hier nog geen 6 maanden en er is nog niets gebeurd.
Kan een verhuurder op zo een korte termijn zonder schadevergoeding ons er uitzetten na 6 maanden?
wij hebben een kind van 5 jaar en willen de afstand van thuis/school beperkt houden, mijn vrouw heeft geen rijbewijs.
wij zijn om dezelfde reden na 5jaar woonst bij onze vorige woonst ook al moeten verhuizen, en heben dit ook gemeld aan de verhuurder en immo dat het zeker niet de bedoeling is om het huis te verkopen of er zelf terug in te komen wonnen.
Ik hoor het hen nog zeggen nee nee...
Daar wij het financieel niet breed hebben kunnen wij ons op zo een korte periode niet nog eens een verhuis veroorloven.

huurovereenkomst getekend op 1 maart 2012
het huurcontract is geregistreerd.
Duur van het contract: 9 jaar

met dank wacht ik spannend af op een positief antwoord.
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 jul 2012 17:26

Verhuurder kan inderdaad huur opzeggen om er zelf te wonen. Opzegtermijn is 6 maanden.
Heeft u al een opzeg ontvangen? Indien ja, kan u de tekst hier posten (anoniem)? Indien de opzeg niet voldoet aan de voorwaarden, is die nietig.

Immo heeft enkel uit te voeren, en geen fout gemaakt. Zij moeten niet controleren of de verhuurder zich aan de voorwaarden van het klein beschrijf houdt.

zwirch
Topic Starter

#3 , 21 jul 2012 20:56

Thanks voor het snelle antword.
Maar kan de verhuurder na zo een korte periode terug zijn huis bewonen zonder dat wij een vergoeding kunnen eisen?
Dat zou natuurlijk gemakkelijk zijn hé, een huis kopen, verhuren, en door de huurders het laten opknappen en er dan terug komen wonen.
Bestaat er dan geen minimum periode voor de verhuurder dat hij terug in zijn woning mag komen wonen?

groetjes

Reclame

Turaki

#4 , 21 jul 2012 21:16

Ja, verhuurder kan dit, en ook voor familie. Enige beperking is bij verwanten vanaf de 3e graad, dan moet men wachten tot na het 3e jaar.
Hij kan natuurlijk niet eisen dat de huurders dit opknappen, en u kan het huis terug in de staat brengen dat het was voor u het huurde.

Maar u heeft nog geen opzegbrief ontvangen? Wacht dan nog eventjes af. Veel kan afhangen van wat daar juist in staat.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2012 21:30

Een voorwaarde voor klein beschrijf is Uw domicilie binnen 3 jaar te plaatsen op het goed met klein beschrijf en hier tenminste 3 jaar onafgebroken blijven wonen.
Hebt U een idee van de datum van de authentiek akte?

Een eerste bedenking: als de huisbaas zijn domicilie al op het goed gehad heeft, dan heeft hij de voorwaarde van 3 jaar ononderbroken blijven wonen geschonden. Ik ben er niet zeker van dat dit simpelweg kan/mag opnieuw opgestart worden.

Een tweede bedenking: ik ga er even van uit dat het goed in het Vlaams gewest ligt. Bij het niet nakomen van de voorwaarden voor klein beschrijf moet men het verschil tussen groot en klein beschrijf (5%) plus een boete van één derde van het verschil tussen klein en groot beschrijf (1,66%) bijbetalen. Als Uw huisbaas beweert een boete te krijgen van 36.000€, dan zou het huis een aankoopprijs hebben van 540.000€. De relatie tussen KI en prijs van een woning is al lang verstoord, maar een huis van 540.000€ met klein beschrijf??? Lijkt mij ook niet te kloppen.

Terug naar “Huren”