Hallo
Mijn vriendin en ik starten net een zaak en sloten vorige maand een 3-6-9 huurcontract af voor een fantastische ruimte met 2 bovenverdiepingen. Dit was het pand dat we wilden hebben. Bij het ondertekenen van het huurcontract bij de notaris bleek er echter een addertje onder het gras te zitten. In het HANDELSHUURCONTRACT (maar ook onze beider namen staan erin...) staat dat 40% van het pand voor privédoeleinden is. Dit levert natuurlijk belastingvoordeel op voor de verhuurder, maar nadeel voor ons. De verhuurster wilde van geen wijken weten. Volgens de advocaat (van de verhuurder, tja), konden we de huur nog steeds volledig inbrengen in onze bedrijfsboekhouding en zou er bij een eventuele controle ter plaatse, wanneer zou blijken dat er geen privéruimtes zijn, verhaal gehaald worden bij de verhuurder en dus niet bij ons. (Enfin, ten langen leste hebben we getekend en we zijn volop bezig in het pand.)
Onze boekhouder ziet dat natuurlijk anders. Zij zegt dat wanneer we de huur volledig inbrengen en in het huurcontract staat dat er slechts 60% bedrijfsgebruik is, dat quasi meteen zal worden ontdekt.
Nog enkele interessante details: de 2 bovenverdiepingen hebben: geen centrale verwarming, badkamer, keuken, etc, en zijn in triestige staat. De verhuurder beweert dat de huursom eigenlijk enkel de handelsruimte dekt, en dat we de rest erbij krijgen (waarmee die zichzelf natuurlijk helemaal tegenspreekt, maar maak dat de fiscus wijs...).
Weet je, voor ons is het zelfs bespreekbaar om de huur van het pand met zeg maar 150 euro te verhogen om maar tot een overeenstemming te komen. Door bijvoorbeeld de ruimtes boven en eventueel nog een deel van ons eigen huis te verhuren aan de firma, komen we wellicht toch niet aan de volledige huursom om die dan te kunnen inbrengen. Maar voorlopig betalen we dus wel 40% van de huur uit onze eigen zak voor een onbewoonbaar pand - dat we trouwens sowieso enkel voor handelsdoeleinden willen gebruiken, voor alle duidelijkheid. Reken maar dat ik de verhuurder hierover aanspreek, maar wat denken jullie? Hoe dit pragmatisch oplossen? ... zucht.
Bedankt
W.