minnelijke schikking niet komen opdagen - wat nu?

Emark
Topic Starter

minnelijke schikking niet komen opdagen - wat nu?

#1 , 12 jul 2012 13:08

- mijn huurder staat 3 maanden huur achter + borg is nog steeds niet gestort.
- heb aanmaning via aangetekend schrijven gestuurd
- heb minnelijke schikking via vredegerecht aangevraagd, maar huurder is niet komen opdagen

Wat is nu de volgende stap?

een verzoekschrift tot uitzetting? Hoe doe ik dat? en hoe lang gaat dat duren?

met dank. Emark

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Emark
Topic Starter

#2 , 21 jul 2012 16:46

niemand?

WP002

#3 , 22 jul 2012 13:36

Ik denk terug naar de vrederechter, maar dit maal niet meer in verzoening maar de tegenpartij dagvaarden middels een deurwaarder. Dit kost u geld maar als u gelijk krijgt kan u de kosten op de tegenpartij terugvorderen. Steek uw licht eens op bij een deurwaarder.

Reclame

Vandebos

#4 , 22 jul 2012 14:07

U zal de huurder dienen te dagvaarden middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. In de link in onderschrift vindt u een voorbeeld.

Als u op dit forum zoekt naar art 1344 vindt u een aantal posts met welke stappen u dient respecteren en de kosten van het op de rol plaatsen.

Emark
Topic Starter

#5 , 30 jul 2012 16:13

U zal de huurder dienen te dagvaarden middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. In de link in onderschrift vindt u een voorbeeld.

Als u op dit forum zoekt naar art 1344 vindt u een aantal posts met welke stappen u dient respecteren en de kosten van het op de rol plaatsen.
Bedankt Vandebos voor de tips.

Bestaat er echter een kans dat ik uiteindelijk de voorgeschoten kosten van proces zelf zal moeten betalen omdat huurder eventueel geen middelen heeft om die te betalen?

Voorts wens ik deze woonst te verkopen. Bestaat er een manier om de huurder eruit te krijgen via verkoop?

Fore

#6 , 30 jul 2012 16:14

de koper neemt gewoon het huidige contract over
alle info:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Emark
Topic Starter

#7 , 02 aug 2012 15:15

de koper neemt gewoon het huidige contract over
alle info:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
g

wat bedoel je daarmee? de koper neemt het huidige huurcontract over? maar dan moet de huidige niet-betalende huurder daar wel mee akkoord gaan en dat zie die uiteraard niet willen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2012 15:30

U heeft geen toestemming nodig van de huurder om de woning te verkopen. Het contract tussen de huidige huurder en U loopt gewoon verder waarbij de nieuwe eigenaar Uw plaats overneemt met alle bijhorende rechten en plichten. De nieuwe eigenaar kan eventueel de huurder zijn opzeg geven voor eigen bewoning met het in acht nemen van de wettelijke termijnen.

Emark
Topic Starter

#9 , 02 aug 2012 16:08

U zal de huurder dienen te dagvaarden middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W.
er zijn blijkbaar 2 manieren om om te dagvaarden:

1. Inleiding van een vordering door het indienen van een verzoekschrift

Dit is een procedure, speciaal voor het inleiden van vorderingen betreffende huurgeschillen.

Welke zijn de voordelen van deze procedure?
Deze procedure inzake huurbetwistingen is aan te raden wanneer de vrijwillige verschijning van partijen onmogelijk blijkt. Zij vermijdt de kosten van de betekening van een dagvaarding.

Is dit het zogenaamde verzoekschrift art 1344bis Ger.W.?

OPMERKING:
Er moet bovendien een recent getuigschrift van de woonplaats van de tegenpartij bij het verzoekschrift worden gevoegd. Dit getuigschrift moet worden afgegeven door het gemeentebestuur van de woonplaats van de tegenpartij. > Moet ik dan als eigenaar naar het gemeentebestuur van de gemeente waar het domicilie van de huurder staat? En wat als de huurder niet in het gehuurde pand gedomicilieerd is? Misschien staat deze wel elders gedomicilieerd en wil de huurder mij niet vertellen waar. En zal de gemeente mij zomaar een getuigschrift geven dat ik opvraag voor iemand anders?

2. Inleiding van een vordering door dagvaarding

via gerechtsdeurwaarder, kosten aan verbonden.

Je raadt me dus de eerste procedure aan?

Franciscus

#10 , 02 aug 2012 19:57

Als de huurder niet op het adres huurcontract moet wonen valt volgens mij de huurregeling onder het gewoon huurrecht...
OF staat in contract domiciliëring verplicht ....tot (hoofd)woonplaats dienen... dan is dat eveneens een voorwaarde die hij niet gevolgd heeft.
Gemeente moet bij vertoon van verzoekschrift en contract de gegevens van tegenpartij geven
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 aug 2012 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#11 , 03 aug 2012 11:38

1. Inleiding van een vordering door het indienen van een verzoekschrift
Dit is een procedure, speciaal voor het inleiden van vorderingen betreffende huurgeschillen.

Welke zijn de voordelen van deze procedure?
Deze procedure inzake huurbetwistingen is aan te raden wanneer de vrijwillige verschijning van partijen onmogelijk blijkt. Zij vermijdt de kosten van de betekening van een dagvaarding.

Is dit het zogenaamde verzoekschrift art 1344bis Ger.W.?
Jawel

Emark
Topic Starter

#12 , 03 aug 2012 12:32

Afsluitend: ik dien dus de huurder te dagvaarden middels een verzoekschrift art 1344bis Ger.W

Contacteer ik daarvoor de deurwaarder of ga ik rechtstreeks naar het vredegerecht? (PS. het betreffende vredegerecht is in congé tot begin september)

Vandebos

#13 , 03 aug 2012 14:08

U stelt uw verzoekschrift op bv. op basis van voorbeeld dat op deze site vindt en dient dit in bij de griffie van het vredegerecht van de gemeente waar het pand zich bevindt. Rolrechten zijn normaliter € 35, U dient tevens in het bezit te zijn van de bewijzen van woonst van de gedagvaarde partijen.

Opgepast: u dient iedere meerderjarige die in het pand gedomicilieerd in het verzoekschrift op te nemen als gedaagde partij.

Als u op dit forum zoekt op art 1344bis/e.v.Ger. w. kom u een aantal gidsen tegen van wat u wanneer dient te doen in een dergelijke zaak.

Emark
Topic Starter

#14 , 05 aug 2012 13:18

ok zal ik doen. maar hoe kan ik weten wie er precies gedomicilieerd is in de woonst.. de huurder werkt allang niet meer mee, dus ik kan dat niet zomaar vragen.. ik weet niet of de huurder daar effectief gedomicilieerd is, en iedere 14 dagen verblijft de zoon daar ook, ik weet ook niet of die daar gedomicilieerd is of niet, ik ken niet eens zijn naam.

mava105

#15 , 05 aug 2012 16:08

Met uw huurovereenkomst naar de bevolkingsdienst van de gemeente gaan en het daareen attest van woonst vragen.

https://www.jureca.be/juridische-produc ... tion=nqd3w

Terug naar “Huren”