#4 , 11 jul 2012 15:20
Als de domiciliëring verhuist zal het door de bank niet langer als een pand voor eigen bewoning worden beschouwd (aanpassing lening, hogere rente -> +0.3%-+0.5%), kan u het op uw belastingen niet meer inbrengen onder het gunstige aftrekstelsel voor eigen bewoning.
De voornaamste reden is echter om te kijken of u momenteel financieel een wanbetalende huurder aankan. De periode die een dergelijke huurder kosteloos het pand kan bewonen en de kosten om hem te verhuizen kunnen zeer snel het equivalent van 6 maand huur belopen. Uw lening blijft gedurende die periode natuurlijk gewoon doorlopen.
Als je op de vraag "Kan ik de lening probleemloos blijven afbetalen wanneer ik 6 maand geen huur ontvang?" positief kan beantwoorden en de meerkost van de lening en belastingen aanvaardbaar zijn zou ik het pand verhuren. (de meerwaarde van het pand na een paar jaar is zeer interessant, daar schuilt de echte waarde van verhuur in) Indien de meerkost en het risico op wanbetaling u echter financiële kopbrekens kan bezorgen zou ik het pand op de verkoopsmarkt plaatsen.