Woning verhuren

ChantalH
Topic Starter

Woning verhuren

#1 , 10 jul 2012 11:57

Mijn vriend en ik hebben beide een eigen woning. Wij willen graag samenwonen in zijn woning en mijn huis verhuren, maar hoe moeten we dit juist aanpakken? Welke stappen moeten we ondernemen om een huis te verhuren?
Ik heb geen kennis van de materie engeen idee hoe ik er zou aan moeten beginnen en wat er allemaal bij komt kijken.

Bedankt voor jullie hulp alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 jul 2012 12:14

Rust er nog een lening op beide panden of één pand?

ChantalH
Topic Starter

#3 , 11 jul 2012 14:06

Ja, ik heb een lening voor mijn huis en hij voor zijn huis. Dus het huis dat we willen verhuren, daar staat een lening op.
Is dat van belang?

Reclame

Vandebos

#4 , 11 jul 2012 15:20

Als de domiciliëring verhuist zal het door de bank niet langer als een pand voor eigen bewoning worden beschouwd (aanpassing lening, hogere rente -> +0.3%-+0.5%), kan u het op uw belastingen niet meer inbrengen onder het gunstige aftrekstelsel voor eigen bewoning.

De voornaamste reden is echter om te kijken of u momenteel financieel een wanbetalende huurder aankan. De periode die een dergelijke huurder kosteloos het pand kan bewonen en de kosten om hem te verhuizen kunnen zeer snel het equivalent van 6 maand huur belopen. Uw lening blijft gedurende die periode natuurlijk gewoon doorlopen.

Als je op de vraag "Kan ik de lening probleemloos blijven afbetalen wanneer ik 6 maand geen huur ontvang?" positief kan beantwoorden en de meerkost van de lening en belastingen aanvaardbaar zijn zou ik het pand verhuren. (de meerwaarde van het pand na een paar jaar is zeer interessant, daar schuilt de echte waarde van verhuur in) Indien de meerkost en het risico op wanbetaling u echter financiële kopbrekens kan bezorgen zou ik het pand op de verkoopsmarkt plaatsen.

ChantalH
Topic Starter

#5 , 17 jul 2012 09:56

Bestaat er ergens een link of een instantie waar ik informatie kan krijgen over alle dergelijke zaken die erbij komen wanneer ik een woning wens te verhuren? Want momenteel bekijken we ook de optie om het eventueel bemeubeld te verhuren.

Vandebos

#6 , 17 jul 2012 10:59

Bemeubeld verhuren zou ik vermijden aangezien u dan de huurwaarde van de meubels apart op uw belastingen dient in te brengen, bij uittredende plaatsbeschrijvingen dit steeds discussies geeft over sleet en beschadiging, bij persoonlijke schulden huurder u meestal pas te laat hoort dat uw meubels werden opgeladen en men de waarborg dient te herbekijken.

In de link in onderschrift vindt u een aantal documenten terug.

ChantalH
Topic Starter

#7 , 17 jul 2012 11:37

Bedankt voor de info!!

Terug naar “Huren”