verscheidene problemen met contract -> schadevergoeding?

satis
Topic Starter

verscheidene problemen met contract -> schadevergoeding?

#1 , 09 jul 2012 14:24

Ik heb vorige maand mijn opzeg ingediend voor een appartement met 3-6-9 contract, de opzeg loopt af op 31 september, wanneer ik er 2j en 1 maand zal gewoond hebben (contract ingegaan op 1/09/2010).

Nu ben ik wat dieper op het contract ingegaan en heb ik enkele hiaten gemerkt:

1) Er is indertijd bij mij 3 maand huur geëist (die ik in 1x gestort heb). Ik dacht dat enkel een bankwaarborg die via afbetaling werd geregeld 3 maand mocht zijn
2) Ik was verplicht een specifieke brandverzekering te nemen. Ik dacht dat de huurder vrije keus hierin had, zeker op vlak van welke brandverzekering en bij welke maatschappij ik deze neem.
3) Er is geen EPC opgesteld, hoewel dit verplicht is vanaf 01/01/2009.

Verder heb ik ook de volgende problemen gehad:
1) enorm veel overlast, kan bevestigd worden door de buren (voornamelijk afval- en geluidsoverlast), de huisbaas heeft dit probleem in anderhalf jaar nooit deftig opgelost (maar was wel op de hoogte).
2) De badkamer was onverwarmd. Dit is een volledig gescheiden ruimte die enkel via de gemeenschappelijke gang kon betreden worden. Tijdens een conflict rond waterschade ben ik (via mijn verzekeraar) ook in mijn gelijk gesteld dat dit een gebrek was aan de woning.

Nu is mijn verhuurder doof voor enige minnelijke schikking om slechts die ene maand boete te laten vallen.

Ik vroeg mij dan ook af, gegeven al deze zaken, een goede basis heb om dit voor een vrederechter te brengen om deze boete te laten vallen? En of ik eventueel zelfs meer hieruit kan halen (schadevergoeding bv)? Of zijn deze feiten te klein om op zich iets uit te maken?

Ik heb voornamelijk geen zin om een hele gerechtsprocedure te starten als ik van op voorhand toch bijna geen kans maak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2012 15:47

Werd de waarborg op een geblokkeerde rekening geplaatst of moest je die kontant aan de verhuurder overmaken. In princiepe speelt het niet zoveel een rol dat je 3 ipv 2 maanden HWB hebt betaald., als er achteraf ook rekening mee gehouden wordt. Verhuurder is hier echter onwettig bezig geweest.
Indien geen EPC is dat geen reden om een schadevergoeding te vragen, maar de verhuurder kan er wel een boete voor krijgen tot een bedrag van 600 € dacht ik.
Verwarming in een badkamer is ook verplicht en levert een pak strafpunten op bij een woningonderzoek.
Alles samen zijn deze klachten echter te weinig om ermaa naar de VR te trekken.
Je kan er wel de verhuurder bang mee maken door te dreigen naar de VR te stappen als hij de wederverhuringsvergoeding van 1 maand niet laat vallen. En hij zou dan ook nog moeten opdraaien voor de gerechteskosten.

Reclame

Terug naar “Huren”