Goedenmiddag,
Vorig jaar zijn wij in een woning getrokken met een redelijk hoge huur met de verwachting er jarenlang te wonen.
Echter na het betrekken van de woning kwamen de eerste mankementen al te voorschijn, die tijdens de bezichtiging
en de gezamelijke controle niet naar voren kwamen en ook niet door de vorige bewoner waren gemeld aan ons.
De verhuurder gaf aan dat zijn vorige huurders nooit geklaagd hadden, maar ook nooit onderhoud hadden uitgevoerd.
Nu verlangt hij van ons dat wij wel de nodige onderhoud uitvoeren en dat wij dat ook kunnen aantonen door de facturen daarvan
aan hem doorsturen. Aangezien dat wij comfortabel willen wonen, zullen wij zeker het nodige onderhoud uitvoeren,
maar hoeft dat niet uitsluitend door derden te gebeuren, die wij (extra) moeten betalen.
Na 3 weken bleken er problemen met de riolering. Ondanks het professioneel doorspoelen van de leidingen en de put
bleef het probleem aanhouden. De verhuurder meldde dat het regulier onderhoud voor onze rekening was en dat we
de rioolleidingen een keer in de maand moesten goed moesten doorspoelen. Dit viel volgens ons niet onder regulier
onderhoud. Desondanks alles bleef het probleem aanhouden en spoelden wij via de wc's een keer in de twee/drie
weken de leidingen. Twee keer hebben wij een bevriende kennis laten komen om de leidingen nog eens professioneel
doorspuiten. Volgens hem was het afschotpercentage bijna nihil en waren de leidingen in het huis niet juist aangelegd.
Bij het leeg laten van het bad boven loopt het badwater in de keukengootsteen.
Binnen een maand na betrekking van de woning begaf de magnetron het. In de derde maand hebben wij de vaatwasser
gerepareerd. Het grasgazon was nooit onderhouden en hebben wij het onkruid verwijderd, geverticuleerd en opnieuw ingezaaid.
De terrastegels hadden losgelaten, werden opnieuw gelegd door de verhuurder, maar liggen nu weer los. De mazouttank
bleek niet gekeurd tijdens de betrekking en zou door de verhuurder nog gekeurd laten worden. Tot op heden nog niet gebeurd.
Tijdens onze eerste winter in dit huis bleek het verwarmingssysteem niet naar behoren te werken. Beneden was het redelijk warm,
maar bleef het boven vrieskoud. Door de slechte isolatie gaat er heel veel warmte verloren. We hebben de installateur laten komen
en deze meldde, dat we beneden dan alles dicht moesten draaien, dan kon het boven warm worden !? Het bleek dat de installateur
de verhuurder al had geinformeerd, dat op de bovenverdieping te kleine radiatoren staan en het systeem te zwak om het hele
huis goed te verwarmen. Verder nog tal van kleine akkefietjes (sleutels niet aanwezig, kelder deels onder water door slagregen
tegen de muur, ontbreken afstandsbediening electrische poort, slechte isolatie) die ons irriteren.
Al deze gebreken hebben wij steeds (per email) aan de verhuurder gemeld en werd weinig tot geen actie ondernomen.
Begin mei 2012 hebben we al deze klachten nog eens op een rijtje gezet en nogmaals gemaild naar de verhuurder.
Hij beantwoordde onze mail, dat alle mankementen verholpen zullen worden en dat hij verschillende vaklui heeft gecontacteerd
om dit op te lossen. Eindelijk kwam er schot in de zaak, dachten wij. Van de 6 personen hebben er 2 contact opgenomen en daarvan
heeft er pas eentje daadwerkelijk actie ondernomen. Een loodgieter is langs geweest en heeft in het huis het mogelijke gedaan om
het rioleringprobleem te verhelpen. Hij heeft alle (zichtbare) rioleringsbuizen in de kelder vervangen. Het bleek dat er verkeerde
buizen en te weinig beugels waren geplaatst, waardoor alles bleef vastzitten. Ondanks de vervangingen is het probleem nog
niet geheel opgelost, moest de goede man nog 2 keer terugkomen en spoelen wij nog regelmatig (wel minder als daarvoor) de wc's.
Andere acties zijn helaas nog niet uitgevoerd en voelen wij ons behoorlijk in de steek gelaten door de verhuurder.
Dit hebben wij dan ook aan de verhuurder gemeld en hebben wij de huur opgezegd, omdat het huis voor ons niet voldoet aan het
verwachte woongenot. De verhuurder geeft aan dat de opzegtermijn 3 maanden is, verlangt een opzegvergoeding van twee maanden
huur (ca. 2.000 euro!) en moeten we het huis in de staat terugbrengen als toen we het huis betrokken. De staat van het huis is nu veel
beter en schoner, als toen we er in trokken. Verder moeten we ook zorgen voor een nieuwe inbouwmagnetron. De opzegtermijn zullen we zeker,
maar vinden een opzegvergoeding in dit geval ten onrechte. Was het huis geheel in orde, dan hoefden wij nu niet op zoek naar een alternatief
en extra kosten te maken voor nog een verhuis.
Welke rechten en plichten hebben wij in deze situatie ? We willen het contract in alle redelijkheid beeindigen en vinden de opzegvergoeding
in dit geval onredelijk.