In het geregistreerde huurcontract dat werd afgesloten staat vermeld dat
"het onderhoud en de verwarming van de gemeenschappelijke delen van het complex onderhoud van de liftinstallatie, tuin, schoomaak en verzekeringen zonder enige uitzondering, is volledig ten vaste van de huurder."
Detail afrekening 2009 (pas gekregen nadat ik hier naar gevraagd had) stel ik vast dat de kosten voor materiaal kleine herstellingen (€114,97), materiaal herstelling gebouw (€87,92), nazicht van elektriciteit (€74,20) ,onderhoudsbenodigdheden (€70,06), materiaal (€69,81 ), en allerlei materiaal (€85,77) worden aangerekend. Maandelijks loon klusjesman +acerta + idewe) *"Eenmaal per jaar, wordt een afrekening gemaakt betreffende deze forfetaire som. Alsook inbegrepen in deze som: alle administratieve kosten gedaan door de zaakvoerder voor het beheer van het complex."
Voor 2010 krijgen ik een gelijkaardige afrekening waar er terug allerlei kosten instaan die ik niet had verwacht.
(saldo bedrijfspolis (€314,56), tuinmateriaal (€86,34), plaatsing deursluiters,plaatsing rookmelders,isolatie verwarmingsbuizen in kelder, herstelling elektriciteit in kelders (€165),
Maandelijks loon klusjesman +acerta + idewe) *
In 2011 worden kosten voor de bedrijfspolis (€335,66),herstelling waterleiding (€120)in gemeenschappelijk deel gebouw, aanmaning verkocht appartement (€15), en kosten voor verf (€18), maandelijks loon klusjesman +acerta + idewe aan de huurder doorgerekend. *
* op alle vermelde kosten moet nog een verdeelsluitel 43/1002 toegepast worden.
Elk jaar wordt ook de verzekering van de eigenaar (+- € 170 ) aan de huurder doorgerekend terwijl er een ander punt in het huurcontract me verplicht om een brandverzekering en burgelijke aanspraakelijkheidsverzekering te hebben.
Ik heb nog nooit de polis van de verzekering van de eigenaar of de bedrijfspolis kunnen inkijken.
Volgens mij zorgt deze bepaling in het huurcontract er voor dat ik nu dubbel verzekerd ben. Het is niet logisch dat ik nu vezekerd ben voor de buitenkant van het gebouw waar ik geen eigenaar van ben.
Jaarlijks wordt ook kost van +- 11 euro aangerekend voor port en verzendkosten. Bij navraag blijkt dat de verhuurder niet weet wat deze kost inhoudt.
Hij verwijst naar het contract (administratieve kosten zaakvoerder. Is een syndicus een zaakvoerder? )
Vorig jaar werd er al een aangetekend schrijven verstuurd naar de verhuurder om een duidelijk overzicht van de afrekening te bekomen. Ik kreeg nl enkel een afrekening (met bedragen voor zowel huurder als verhuurder) opgesteld door de syndicus + een mail waarin een paar samengetelde bedragen stonden. Ik moest zelf maar uitzoeken hoe er tot deze bedragen werd gekomen.
Als antwoord op het aangetekend schrijven werd terug de afrekening van de syndicus opgestuurd alsook de mededeling dat de verhuurder geen kopies had van de facturen. Ik heb dan maar zelf een overzicht opgesteld en doorgestuurd.
Alle kosten onder de rubriek kleine onderhoudswerkzaamheden worden integraal aan de huurder doorgerekend. De verhuurder is van mening dat ik het vruchtgebruik heb en daardoor ook moet opdraaien voor alle herstellingen. Ik heb hier al een paar keer over geklaagd, maar de verhuurder houdt voet bij stuk.
Ik vind dit niet correct. Ik wil gerust een defect lamp, slot, ... betalen. Maar bovenvermelde kosten lijken me niet allemaal voor de huurder.
Tot op vandaag heb ik nog steeds geen facturen gezien van de kosten. Ik moest de facturen maar gaan opvragen bij de syndicus. De eignaar heeft volgens mij de facturen toch nodig om te bepalen wie welke kost moet dragen.
Ben ik verplicht om alle bovenvermelde kosten te betalen?Burgerlijk wetboek
Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud,
waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het
plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot
op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht
veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels,
hengsels, grendels en sloten.
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder
te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe
aanleiding hebben gegeven.
Brochure De huurwet 2010 van de federale overheid
§ 2. met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het burgerlijk wetboek op de huurovereenkomsten gere- geld door deze
afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen andere dan de huurherstellingen. deze her- stellingen andere dan de
huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vast- gesteld na overleg in de ministerraad.
deze bepalingen heb- ben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na
de inwerkingtreding van dit artikel.
(Artikel 101, 3° Wet Diverse Bepalingen IV van 25 april 2007; In wer- king getreden op 18 mei 2007)
Indien niet: kan ik deze kosten terug eisen?
Kan ik het voorschot dat ik maandelijk betaal aanpassen zonder dat ik naar het vredegerecht moet?
Ik krijg elke jaar een som teruggestort. Op deze manier kan er wel discussie zijn over bepaalde kosten, maar ik trek altijd aan het kortste eind omdat de verhuurder mij geld terug moet.
Ik heb al enige tijd een dispuut met de verhuurder. Gebreken in het appartement (vocht + schimmel op muur in living, probleem met verwarming) , herstellingen in het gemeenschappelijk deel van het gebouw laten zeer lang op zich wachten of worden gewoon niet aangevat.
De verhuurder het contract laten zetten dat ik dit moet gedogen.
Vandaar dat ik niet meer zo te vinden ben om al deze kosten te betalen. Ik moet al meer dan 6 maand gedogen dat er vocht naar binnen sijpelt met schimmelvorming tot gevolg (al 3 aangetekende brieven verstuurd, herstelling nog steeds niet aangevat)