Beste allemaal.
Momenteel woon ik in Antwerpen in een studentencomplex. Het is een studentenhuisvesting. Het bedrijf waar ik stage loop betaalt de huur en heeft het contract verlengt van 1-04-2012 tot 31-08-2012. Nu wil ik het contract ontbinden, omdat ik per 1 juli in een andere kamer ga.
De tijd in dit gebouw is mij niet bevallen. Het eerste voorval was dat de huisbaas de kamer (voordat het contract van de 1e stagiaire was afgelopen) al had doorverhuurd aan een andere bewoner. De kamer die mij/mijn stagebedrijf werd beloofd was dus doorverhuurd en zonder reden kregen we een andere kamer. De huisbaas zei dat de kamer zn gebreken had, het had gelekt maar dat was volgens hem helemaal gemaakt.
Na een korte twee weken begonnen de lekken in het plafon alweer door te komen, eerst niet storend daarna wel. Meerdere malen heb ik aangeduid dat de lekken moesten worden gemaakt, hier heeft de huisbaas géén 1 keer na gekeken (ook al zegt hij van wel), althans mijn huisbaas: "ik heb de lekken bekeken en diegene die erbij zat zei dat het niet gemaakt kon worden". En anders was de optie dat ik een andere kamer wilde hebben, en dit was mij ook meerdere malen door hem beloofd. Telkens kreeg iemand anders de kamer die aan mij beloofd was, waar je er pas later achter komt.
Een paar artikels van de huurovereenkomst zijn:
Art. 15 - De huurder kan de overeenkomst met verlies van de éénmalig jaarlijkse kostendekking en huurwaarborg beëindigen, op voorwaarde dat er een nieuwe aanvaardbare huurder voor beide partijen wordt gevonden. De bestaande overeenkomst wordt ontbonden op het ogenblik dat de nieuwe overeenkomst in werking treedt.
- In geval de huurder om welke reden ook voortijdig het contract beëindigt, zal hij benevens het verlies van de waarborg en de volledige éénmalige jaarlijkse kostendekking, zowel alle kosten, voorschotten en uitgaven die uit de contractbreuk voortvloeien als alle huurgelden en lasten tot het einde van de huurperiode, dienen te betalen.
Art. 17 De verhuurder verbindt er zich toe voldoende de aansprakelijkheid van de huurder voor brand, ontploffing en waterschade te laten dekken. Het niet nakomen van deze verbintenis heeft automatisch tot gevolg dat de verhuurder elk verhaalrecht tegen zijn huurder verliest.
Al met al vraag ik mij af of je het contract voortijdig kan beëindigen, zonder dat de huurder alle borg en jaarlijkse kostendekking verliest. In mijn ogen heeft de huisbaas niet voldaan aan de taak als huisbaas, plus een kamer met zulke ernstige gebreken, kan niet verhuurd worden (lijkt mij dan). Ik wil namelijk een aangetekende brief sturen om het contract te beëindigen, met hier de artikelen van dat de huurbaas/de organisatie geen recht heeft op het behouden van de borg en dat een voortijdig contract ontbinding, door nalatigheid van de huurbaas kan zonder enige gevolgen voor ons. Zou dat kunnen?
Alvast bedankt voor het helpen!