huurcontract opzeggen

chiara.
Topic Starter

huurcontract opzeggen

#1 , 24 jun 2012 23:27

hallo,
Ik en mijn vriend wonen vanaf 1 december 2011 samen iin een appartementje.
We hebben een contract van 3 6 9.
Ondertussen ben ik zwanger en daarom zouden we moeten verhuizen.
We hebben hier maar 1 slaapkamer en het is hier helemaal niet iin orde.
Maar als je biinne de eerste 3 jaar het contract opzegt moet er een vergoeding betaald worden.
Zijn er manieren waardoor ik die vergoeding niet moet betalen??
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 24 jun 2012 23:45

Is uw contract geregistreerd?

Turaki

#3 , 25 jun 2012 08:19

Indien woning onbewoonbaar verklaard, wordt het contract van rechtswege ontbonden, maar dan moet er al serieus wat mis zijn.

Indien niet-geregistreerd, is geen opzegvergoeding verplicht, en mag u in uw opzeg zelf de opzegtermijn kiezen.

Reclame

chiara.
Topic Starter

#4 , 27 jun 2012 18:54

iik zou het niet weten dat dat geregistreerd is, eerlijk gezegd ik ken er niet veel van ben zelf maar 19 jaar en ik was 17 toen ik dat contract had getekend. en dat ws via Begleid zelfstandig wonen. Het probleem is ook dat het appartemend als een woning op het gemeentehuis sta opgeschreven .. dus is niet onderverdeeld in 2 appartementen .. en dat wil zeggen dat ik samen met de boveburen sta opgeschreven als een zogenaamd ''gezin'' . en jah als er serieus wat moet mis zijn voor de ene is dat iiets meer dan voor de andere natuurlijk. maar ik ga zelf nog naar school dus krijg een leefloon via OCMW omdat ik nog op school zit. en die van het OCMW zeggen zelf dat het hier niet in orde is en ik zou een doorgangswoning kunnen krijgen via hun iin afwachting voor een andere woning. maar ik vind dat die hun er weinig mee bezig houden want altijd als ze zegt dat ze ga bellen moet ik er zelf enne bellen terwijl het dan nog altijd niet in orde is.

Turaki

#5 , 27 jun 2012 19:35

U kan de verhuurder kunnen wijzen op het feit dat zijn woning niet reglementair is opgesplitst, en dat u dit eigenlijk moet doorgeven aan de gemeente. Dat u dit waarschijnlijk wel zal vergeten als u kan vertrekken zonder opzegvergoeding...

chiara.
Topic Starter

#6 , 27 jun 2012 19:47

ja het gemeentehuis weet ervan dat dit een appartement moet zijn maar die kunnen er niets aan doen ik heb er al achter gevraagd. en het OCMW heeft ook gebeld met iemand ,, ik weet niet met wie. maar ze heeft tege mij gezegd dat de kans groot is dat mijn huisbaas geen bouwvergunning heeft voor een appartement. en dan kan er niets aan verandert worden .. want ik heb zelfs geen bel of brievenbus. ik woon boven een cafe, en men post komt daar.

Turaki

#7 , 27 jun 2012 19:59

Geen bouwvergunning, en de gemeente kan niets doen? Stedenbouwkundig ambtenaar eens contacteren?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jun 2012 22:52

Of in grotere politiezones ook de dienst milieupolitie.
De kwartieragent deze kan ook al PV opstellen wegens inbreuken op ....

chiara.
Topic Starter

#9 , 28 jun 2012 13:01

Stedenbouwkundig ambtenaar ? hoe moet ik die contacteren ? En wat is een kwartieragent ? kan ik die gewoon contacteren op het politie bureau of hebben ze dat niet overal ? want ik ken dat niet.

Turaki

#10 , 28 jun 2012 13:52

Kwartieragent staat beter bekend als wijkagent, dit is de agent die het eerste aanspreekpunt is voor de bewoners. Normaal ook degene die langs komt als u in uw woning trekt. U kan dit ook vinden op de site van de locale politiezone, en ook via telefoon kan u vragen wie dit is.

Stendenbouwkundig ambtenaar staat normaal ook zo vermeld op de site van de gemeente, maar u kan altijd bellen en naar hem vragen (best wel tijdens de openingsuren).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jun 2012 20:48

Begeleid zelfstandig wonen ??? hebben deze dan dat niet nagegaan???
Nu ja, in Antwerpen worden er door OCMW's van over het ganse land panden gehuurd die onbewoonbaar zijn verklaard ... Antwoord van zo een OCMW ... ja wij controleren dat niet (was wel in het Frans).
Nu ook 2930 stuurt zijn asielzoekers of woningzoekers naar 2060.
Benaming kwartieragent of kwartierinspecteur diegene die in onze stad de administratieve kant doet in/uitschrijven en gerechtelijke stukken.
Wijkinspecteur ( folder net in de bus gekregen) is diegene die de problemen in de wijk als eerste lijn zal (gaan) aanpakken.
In andere regio's worden de benamingen ook door elkaar gebruikt.

chiara.
Topic Starter

#12 , 29 jun 2012 17:08

De wijkagent is langsgeweest toen ik hier kwam wonen, en die weten ervan maar kunnen er niets aan doen, of doen ergewoon niets aan.. en nee begleid zelfstandig wonen hebben dat niet nagegaan. Het OCMW begreipt ook niet goed waarom ze mij dat contract toen hebben laten tekenen.

George2

#13 , 29 jun 2012 21:53

Poster was 17 toen ze het contract tekende. Dus minderjarig op dat moment. Is dit contract wel rechtsgeldig?

chiara.
Topic Starter

#14 , 30 jun 2012 16:16

ja want mijn moeder moest mee tekenen omdat ik toen 17 was. en dus volgens de wet is op dat moment u handtekening nog niet geldig.

Artis

#15 , 04 jul 2012 10:31

Nu ja, in Antwerpen worden er door OCMW's van over het ganse land panden gehuurd die onbewoonbaar zijn verklaard ... Antwoord van zo een OCMW ... ja wij controleren dat niet (was wel in het Frans).
Nu ook 2930 stuurt zijn asielzoekers of woningzoekers naar 2060.
Franciscus, nu moet jij me eens uitleggen hoe het andere OCMW kan nagaan of dat pand onbewoonbaar/ongeschikt is, laat staan dat het al dan niet ok is conform de Vlaamse Wooncode? Die OCMW's kunnen/mogen dat gewoonweg niet controleren (bevoegdheid).
En het is nog altijd de asielzoeker zelf die zijn woonplaats zoekt, al zal ik er volledigheidshalve maar bij vermelden dat een lokaal OCMW niet perse rouwig zal zijn als dit elders is ... Een grootstad biedt natuurlijk een aantal positieve elementen (transport, vrienden, familie, nabijheid winkels, ...) die een kleine gemeente niet kan bieden.

Terug naar “Huren”