opzegtermijn na afloop contract?

bstl
Topic Starter

opzegtermijn na afloop contract?

#1 , 22 jun 2012 11:56

Op 1 juli 2011 ben ik een 1-jarig huurcontract aangegaan dat stilzwijgend verlengd wordt indien ik mijn contract niet opzeg.

Nu zou ik het contract juist wel willen opzeggen.
Ik weet dat als ik het contract vroegtijdig stopzet dat de opzegtermijn 3 maanden bedraagt.

Maar vermits het contract in principe toch afgelopen is, hoeveel bedraagt de opzegtermijn dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 22 jun 2012 12:04

het contract is overgegaan naar een contract van lange duur.
Controleer of het contract geregistreerd werd:
Indien ja: u geeft een opzeg van 3 maanden en betaald een boete van 2 maand huur
indien nee: u geeft een opzeg zolang u wilt en betaald geen boete

Alle informatie:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

tismoeilijk

#3 , 22 jun 2012 14:42

ik heb een vraag in dit verband

ons contract is niet geregistreerd dus we kunnen er in principe uit zonder opzegtermijn en zonder opzeggingsvergoeding te moeten betalen.

maar in het contract staat WEL vermeld dat indien wij vroeger vertrekken we WEL 3 maand moeten betalen.

wat is nu juist?

Reclame

Turaki

#4 , 22 jun 2012 14:48

Welk type contract heeft u? Welke termijn? Hoe lang woont u al daar?

Bij een contract van korte duur kan u namelijk niet vroegtijdig vertrekken, tenzij bij onderlinge overeenkomst (dus zoals de voorwaarden die in uw contract staan). Geregistreerd of niet heeft hier geen invloed op.
Bij contract lange duur heeft de wet voorrang (dwingend recht), en mag u die clausule als nietig beschouwen.

tismoeilijk

#5 , 22 jun 2012 15:59

wij wonen er sinds december 2011, contract type kort, en dan automatisch een 3-6-9 als het niet opgezegd wordt.
we mochten vroeger vertrekken zei de verhuurder maar in het contract staat dat we dan 3 maand opzeggingsvergoeding moeten betalen.

het is wel niet geregistreerd, dus dan mogen we toch vertrekken wanneer we willen en geen 3 maand vooropzeg geven ?

Maar dan moeten we wel de 3 maand opzeggingsvergoeding betalen ?

tenzij we zelf een nieuwe huurder vinden kunnen we misschien in overleg overeen komen om die drie maand niet te moeten betalen.

Turaki

#6 , 22 jun 2012 16:02

Als u wil vertrekken voor december 2012, zal u 3 maand opzegvergoeding moeten betalen (en een correcte opzeg geven). Vertrekt u later, dan moet u niets betalen (en mag u de opzegtermijn zelf bertalen).

Fore

#7 , 22 jun 2012 18:55

voorts kan u een AS versturen dat u het contract niet wenst te verlengen en vertrekt u in december 2012

EDIT: verwarrend zo 2 personen met vragen in 1 topic
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Huren”