Huuropzeg, bezoekuren en huisdieren

kyokukou
Topic Starter

Huuropzeg, bezoekuren en huisdieren

#1 , 21 jun 2012 22:21

Hallo,

Ik zit hier met een tweetal vragen.
Zeer binnenkort ga ik mijn huur opzeggen wegens het aankoop van een nieuw pand.
Nu heb ik 2 katten, ben alleenstaand en werk van 9 tot 18u.

In mijn contract staat dat dieren niet toegelaten zijn. Hier dus mijn eerste probleem.
Kan de eigenaar nu bij mijn opzeg beslissen om mijn waarborg te houden door mijn 2 katten of voor andere problemen zorgen?

Ook staat er in mijn contract dat de bezoekuren tijdens de werkuren en werkdagen moeten plaats vinden. Dit is mijn tweede probleem want ik werk tem 18 uur en weiger dat er zomaar iemand mijn appartement komt bezoeken wanneer ik afwezig ben. Kan ik dit weigeren en eisen dat ze na 18u30 kunnen komen en in het week-end? Dit om mijn privacy te respecteren en ook rekening houdend met de 2 katten.

Hopelijk kan iemand mij helpen op beide vragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 21 jun 2012 23:56

In mijn contract staat dat dieren niet toegelaten zijn. Hier dus mijn eerste probleem. Kan de eigenaar nu bij mijn opzeg beslissen om mijn waarborg te houden door mijn 2 katten of voor andere problemen zorgen?
Uiteraard niet. U moet wel zien dat er beschadigingen zijn die de dieren hebben aangericht.
Ook staat er in mijn contract dat de bezoekuren tijdens de werkuren en werkdagen moeten plaats vinden. Dit is mijn tweede probleem want ik werk tem 18 uur en weiger dat er zomaar iemand mijn appartement komt bezoeken wanneer ik afwezig ben. Kan ik dit weigeren en eisen dat ze na 18u30 kunnen komen en in het week-end? Dit om mijn privacy te respecteren en ook rekening houdend met de 2 katten.
Dat lijkt mij een redelijk voorstel dat hij in feite moet aavaarden. Dat halfuur vroeger dan in het contract staat zal de zaak niet uitmaken. Ook is het uw recht om een dag in de week en een in het WE te kiezen. Vrederechters conform jurisprudentie oordelen althans ook zo.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 22 jun 2012 00:07

Uiteraard niet. U moet wel zien dat er geen beschadigingen ongerepareerd zijn die de dieren hebben aangericht.

Reclame

octopus

#4 , 22 jun 2012 07:55

wat voor zin heeft het dan om als eigenaar in het contract huisdieren te verbieden?

Fore

#5 , 22 jun 2012 08:11

er zijn uitspraken die in beide richtingen gaan.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#6 , 22 jun 2012 08:20

Betreffende bezoekuren: veel kandidaat-huurders werken ook (toch diegene die een huurder graag ziet komen), en kunnen zich dus moeilijker vrijmaken tijdens de werkuren om op bezoek te komen. Gebruik dit als argument om een andere dan de contractuele regeling aan uw huisbaas voor te stellen.

tismoeilijk

#7 , 22 jun 2012 12:01

Wat niet weet, wat niet deert : doe uw katten naar een kennel voor één dag of vriend wanneer er mensen je woning komen bezoeken.

Ze kunnen toch wel een paar uurtjes in een kennel verblijven?

Als ze geen schade aangericht hebben, des te beter, dan kunnen ze jou ook niks aanrekenen.

JohnD

#8 , 22 jun 2012 18:43

wat voor zin heeft het dan om als eigenaar in het contract huisdieren te verbieden?
Jan iedereen is niet zo goed op de hoogte van wetgeving en zo .. Bovendien is niet alles wat er soms in huurcontracten staat geldig, omdat er mogelijk overkoepelende wetten zijn die voorrang hebben op wat er in heen huurcontract staat. Getekend of niet maakt dan soms niets uit.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#9 , 22 jun 2012 18:47

Wat niet weet, wat niet deert : doe uw katten naar een kennel voor één dag of vriend wanneer er mensen je woning komen bezoeken.
Zou ik ten zeerste afraden om dat dan telkens te doen voor die kandidaten die komen bezoeken. Trouwens de meeste katten verschuilen zich wel onmiddellijk onder een meubel of zo tot die indringers weg zijn (in hun ogen natuurlijk).

kyokukou
Topic Starter

#10 , 23 jun 2012 20:37

Ze kunnen toch wel een paar uurtjes in een kennel verblijven?

Als ze geen schade aangericht hebben, des te beter, dan kunnen ze jou ook niks aanrekenen.
Ze wegbrengen telkens er iemand langs komt is zeer moeilijk. Ik heb namelijk 1 vd 2 katten die in paniek is en zelfs agresief op momenten dat ik haar moet vervoeren. Bij het verhuis zelf zal ze, op aanraden van de dierenarts, valium krijgen om rustig te blijven. Wel is ze nieuwschierig en komt ze altijd kijken wie er binnen komt. De tweede is geen probleem en hij zal zich wel goed verstoppen bij bezoeken. Ook zijn er zoveel spullen van hen die ik niet zomaar kan verstoppen.

kwa schade valt het heel goed mee. Het enige die tijdens de jaren beschadigd is zijn de gordijnen die er hingen en een deel is door mijn fout gescheurd tijdens het ophangen na het kuisen ervan. Voor de rest is er niets.

sloeberken

#11 , 24 jun 2012 12:35

Huisdieren behoren tot de prive sfeer van ieder mens, dit is reeds meermaals in aresten gebleken en denk niet dat u huisbaas de hoge kosten van een rechtzaak zal aandurven welke op voorhand is verloren.
Huurwaarborg dient enkel als uzelf schade heeft berokkent.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fore

#12 , 24 jun 2012 12:40

Huurwaarborg dient enkel als uzelf of huisdieren schade heeft berokkent.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jun 2012 12:41

Huurwaarborg dient enkel als uzelf of huisdieren schade heeft berokkent.
Dacht dat ook al, maar Fore was me te vlug af.

VDG2

#14 , 24 jun 2012 13:11

En uw huisgenoten, bezoekers mogen uw huis afbreken dan? De huurwaarborg dient volgens mij voor alle schade veroorzaakt door uzelf, uw dieren, huisgenoten, bezoekers enz. (behoudens overmacht etc.)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jun 2012 14:02

Daarom steeds zorgen dat u.
1- een goede brandverzekering hebt
2- een excellente familiale verzekering
3- een fantastische rechtsbijstandsverzekering.
(zouden trouwens alle 3 verplicht moeten zijn)

Terug naar “Huren”