Ik hoop hier eens een duidelijk antwoord te krijgen op al mijn vragen ivm het huren van mijn appartement.
Sinds september 2011 heb ik een appartement gehuurd via een immo kantoor, ik heb daar een contract getekend en de huurwaarborg afgegeven, zonder problemen, het huurcontract werd ook geregistreerd en onder tekent door de verhuurders.
Plaatsbeschrijving is er ook gebeurd zowel met de nieuwe huurder als de oude huurder samen met die van de immo.
Ik heb die plaatsbeschrijving pas getekend nadat ik zelf nog een bijgevoegd document had gestoken met foto's wat ze allemaal vergeten te noteren waren, dit heb ik dan getekend en ook dit werd geregistreerd.
Maar na die plaatsbeschrijving is er buiten de keuken die moest vernieuwd worden nog steeds niets gedaan.
Ik kan de verhuurder zelf nooit contacteren, als ik vragen heb moet ik constant naar de immo bellen, waar ze uiteindelijk met een antwoord afkomen, je wist het op voorhand en telefoongesprek word onderbroken

Ik heb geen gegevens van de eigenaars, geen telefoon, geen email, wel een adres maar als ik brieven opstuur komt er nooit reactie.
Ik sta zelf ook op 66% invaliditeit en heb een beperkt inkomen, maar het huishuur word steeds op tijd betaald.
Ik heb wel paar maanden geleden een papier ingevuld voor ontroerende voorheffing voor een huurder, dit is trouwens goedgekeurd in brussel maar ik zou nu de papieren al lang moeten hebben gekregen van de verhuurder, maar tot hiertoe nog niets ontvangen

Onlangs heb ik het ocmw ingeschakeld om me te helpen met al deze problemen maar sinds een maand kunnen ze mij niet verder meer helpen, terwijl ze mij hadden beloofd om alles uit te spitten (2de keer dat ik dit ervaar met het ocmw) , de huurdersbond helpt mij ook niet want die trekken partij voor de eigenaar

Mijn vragen over de plaatsbeschrijving:
- de verwarming ( chauffage ) geen enkele knop kan je verdraaien om ze open of dicht te doen, ook voor het water af te laten is allemaal vast geschilderd met als gevolg dat ik in de winter heel mijn appartement moet verwarmen terwijl dit op sommige plaatsen overbodig is.
als ik de verwarming op zet bv op 25° slaagt den boiler niet aan en moet ik dit handmatig doen ( zowel de boiler voor de verwarming als die van het water zijn nog van de jaren 80 de allereerste) die van de verwarming is maar een heel klein vlammetje en deze valt heel regelmatig uit waardoor ik soms weer in de koude zit omdat je het amper terug aankrijgt.
ik heb al eens een CO vergiftiging gehad maar blijkbaar vinden ze het niet nodig om eens te komen kijken.
- 2jaar geleden zijn deze boilers nog gekeurd geweest bij de vorige huurder maar als ik op het attest kijk, lijkt alles in orde te zijn
maar waarom werken ze niet naar behoren en waarom ruik ik soms gas?
de boiler voor de verwarming heb ik de gaskraan dicht gedraaid omdat ik deze niet meer vertrouw ( het ocmw ging iemand sturen voor een energie scan te laten uitvoeren, maar nu paar maand later nog steeds niemand gehoord of gezien)
Ik zit ook nog met enkel glas en de raam van de keuken kan ik niet meer sluiten, waarbij het ijs in de winter gewoon op de raam staat en mijn energiefactuur onbetaalbaar is geworden

in de winter heb ik alles zo goed mogelijk geisoleerd om de koude zoveel mogelijk buiten te houden, maar het is geen zicht als je bezoek krijgt en veel verschil maakt het toch niet, als er buiten een hevige wind is begint de ventilator in mijn slaapkamer spontaan te draaien

ook de voegen van de ramen buiten zijn volledig weggerot en hoor je veel gekraak aan de ramen, ik durf ze nog amper te poetsen omdat ik bang ben dat ze eruit gaan vallen

in de slaapkamers krijg ik de schimmel gewoon niet meer weg langs de binnenkant
de boilers laten keuren is dit voor de huurder of voor de verhuurder? ( tot hiertoe heb ik alleen nog maar antwoorden gekregen dat de verhuurder dit moet doen)
vragen over electriciteit :
- mijn zekeringskast staat in de keuken naast de boiler, deze is vastgeschroefd met 4 vijzen met een stuk hout
als ik zonder licht val in den donkere moet ik al eerst een schroevendraaier zoeken om deze te kunnen openen

qua stopcontacten deze zijn nog allemaal zonder aarding en mijn living is 4meter op 10meter en op de 2 langste muren zit maar 1 stopcontact (veel te weinig want ik moet overal verlengsnoeren leggen)
ook is er geen telefoonaansluiting meer voorzien (deze zou normaal wel aanwezig moeten zijn omdat alle 3 bewoners onder mij het wel hebben (appartementsblok met 3 verdiepen en ik woon op het 3de verdiep) maar ook hier word niets aan gedaan ( mijn operator heeft dan maar een kabel getrokken van beneden naar boven rechtstreeks in de modem wat eigenlijk niet mag ) en vrij ambetant is want ik heb een gat moeten boren in de muur voor die kabel binnen te krijgen. Maar nu hangt daar een lange kabel los door de living

wat kan ik hier aan doen, is dit allemaal voor mijn eigen kosten of voor de verhuurder?
De vloer :
- overal ligt er gewone vinyl met allemaal scheuren in en overal blazen in, slecht gelegd en in mijn slaapkamer ontbreekt een heel stuk vloer
Is dit voor mijn kosten of voor de verhuurder?
De parlofoon:
degene die bij mij aanbellen moeten dit zeker eerst 5 keer proberen voor ik het hoor, ik moet dan eerst aan mijn raam gaan kijken wie er aan de deur staat voor ik kan open doen, gewoon omdat deze parlofoon niet meer werkt

ik veronderstel dat dit voor de eigenaar is
ik kan hier eigenlijk blijven doorgaan met al deze gebreken het stopt gewoonweg niet

ik hoop dat er mij iemand hier een klein beetje uitleg kan geven over wat ik nog kan doen of moet doen of...
want ik sta momenteel met mijn rug tegen de muur met al die problemen en noch het ocmw noch de huurdersbond kunnen mij helpen

maar ik zou wel graag een oplossing vinden voor de winter er weer aan komt
nog een vraagje over de huurwaarborg, deze heb ik betaald op de immo en is wel ondertekend geweest maar ik heb tot nu toe nog steeds geen bewijs gehad of dit wel op een bank ofzo zou staan, bij mijn vorig appartement werd dit samen met de verhuurder op een spaarrekening gezet wel vast met zowel mijn handtekening als die van de verhuurder.
hoe zit dit dan eigenlijk met de waarborg nu?
ik ben een alleenstaande persoon met een spierziekte en astma
ik woon op het 3de verdiep juist onder het dak met een appartement van 90m² oppervlakte, verhuist wegens te klein wonen op het vorige door claustrofobie
ik heb een uitkering van het riziv +- 1100 euro per maand, geen andere inkomsten
op het antwoord van FOD ben ik nog aan het wachten
mijn vaste kosten per maand zijn
huishuur 500 euro vaste kosten water en licht gang 28 euro
elec en gas rekening 225 euro
verzekering maandelijks ( auto, brand en fam ) 68 euro
dan heb ik mijn internet , tel en tv er nog niet bij gerekend ( waar ook sociaal tarief is voor aangevraagd, brussel heeft dit goedgekeurd maar mijn operator waar ik ben aangesloten doet er niet aan mee) en mijn afbetaling van de elec van het vorige appartement terwijl ik daar 4 jaar lang maandelijks mijn energiefactuur betaalde

dus als je deze al berekend en dan mag ik nog geen tegenslag hebben met iets kom ik gewoon niet rond met mijn inkomen
ik ga om de 3 weken dan nog naar een psycholoog en 1 keer per maand naar de psychiater en huisarts, ik heb wel een omniumstatuut maar ik moet het bedrag wel altijd eerst op tafel leggen

Mijn excuses voor deze waslijst maar ik ben gewoon radeloos voor de moment
alvast bedankt aan degene die mij mss een stap in de goede richting zal geven