verhuren enige woning

redak
Topic Starter

verhuren enige woning

#1 , 13 jun 2012 17:20

Mijn grootmoeder verblijft in het rusthuis en zal niet meer naar huis kunnen terugkeren. Haar woning is momenteel nog volledig van haar (enige eigenaar) en is momenteel niet bewoont. Mijn vader heeft de volmacht om alle verrichtingen uit te voeren in haar naam (werd geregeld via akte bij notaris).

Nu is het een zoektocht wat best kan gebeuren : huis verkopen of verhuren.

Bij een eventuele verkoop van de woning staat al vast dat ze haar tussenkomst van de zorgverzekering kwijt is voor minstens 10 jaar.

Mijn vraag is vooral wat de gevolgen zijn bij het eventueel verhuren van haar woning (tussenkomst zorgverzekering zou ze dan wel behouden) : hoe worden de huurinkomsten belast ?

Welke codes moeten ingevuld worden in de belastingsaangifte met volgende gegevens (kwestie van een correcte proefberekening te kunnen maken) :
- KI (niet geïndexeerd) = 413,00
- huur per maand = 500,00 euro

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jun 2012 20:07

de belastingen voor woninghuur bedraagt het niet geïndexeerde KI*index*1.4.

jefke007

#3 , 13 jun 2012 20:58

De zorgverzekering ( 130 euro per maand ) verlies je NIET daardoor,

maar wel inderdaad de tussenkomst van de FOD-socialezekerheid ( mindervaliden )houdt de eerste 10 jaar rekening met dat kapitaal, OFWEL met een gedeelte van de huurinkomsten

Verhuren of verkopen in beide gevallen brengen ze het in mindering
laten leegstaan zal ook niet veel helpen, want dan houden ze ook rekening met dezelfde fictieve huur
KI x ...... ( getal staat op de formulieren van de FOD-socialezekerheid )

Reclame

redak
Topic Starter

#4 , 16 jun 2012 11:56

ok bedankt, ondertussen ook nog wat meer info via andere kanalen gevonden en ik denk dat we de woning zullen verkopen.

Terug naar “Huren”