Opzeggen huur overeenkomst lange termijn

JDS
Topic Starter

Opzeggen huur overeenkomst lange termijn

#1 , 13 jun 2012 09:29

Ik heb een standaard 3-6-9 overeenkomst die ik wens op te zeggen.
Momenteel ben ik in dubio wat betreft de opzeggingsvergoeding.
De huurwetgeving (http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... uurder.jsp) spreekt enkel over een vergoeding tijdens de eerste 3 jaar, niet wat er gebeurd op het einde van het 3de jaar of er na.
Ik wens dus mijn huur op te zeggen op het einde van het 3de jaar van de 1ste 3jarige cyclus.

Bv. mijn huur contract is gestart op 01/01/2000
Ik stuur een opzegbrief ergens in de maand september (zodat er nog 3 volle maanden opzeg zijn) van het jaar 2002 dat ik het contract wil opzeggen op 01/01/2003.
Ik betaal dus huur tot en met 31/12/2002 en heb dus mijn 3 jaar huur volledig uitgedaan.

- Moet ik vervolgens 1 maand opzeg vergoeding betalen of niet?
- Indien ja; wat moet ik doen om geen opzeg vergoeding te betalen? Opzeggen na het 3de jaar, dus mijn opzeg brief sturen in de loop van januari 2003 om het contract dan op 01/05/2003 te laten eindigen?
(en ik dus nog tem 30/04/2003 huur betaal)

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Desdemonia

#2 , 13 jun 2012 12:16

Als de eerste 3 jaren volledig zijn uitgedaan, in jouw voorbeeld is dat ook zo, dan ben je niet meer gehouden aan een maand schadevergoeding.

De VH zou kunnen moeilijk doen over het feit dat jouw opzeg eindigt op de laatste dag van die 3 jaar, maar er is voldoende rechtspraak voorhanden die stelt dat dat argument niet opgaat.

Om die discussie te vermijden zou je eventueel kunnen opzeggen tegen eind januari (hoewel dit eigenlijk niet nodig is, hoor), maar je hoeft al zeker niet te wachten tot 30 april.

Of de opzegvergoeding verschuldigd is, is afhankelijk van wanneer de opzeg afloopt, niet van wanneer hij begint.

Fore

#3 , 13 jun 2012 13:50

De VH zou kunnen moeilijk doen over het feit dat jouw opzeg eindigt op de laatste dag van die 3 jaar, maar er is voldoende rechtspraak voorhanden die stelt dat dat argument niet opgaat.
er zijn ook uitspraken van VR die de huurder wel verplichten om die maand alsnog te betalen, dus heel zeker is het nooit
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Desdemonia

#4 , 13 jun 2012 19:43

Nog niet tegengekomen, maar dat zou zeker kunnen. Als je heel zeker wil zijn, opzeggen tegen eind januari dus.
Ik ga er wel vanuit dat het hier over uw hoofdverblijfplaats gaat.

JDS
Topic Starter

#5 , 14 jun 2012 11:08

Ok, ik kan inderdaad de huurovereenkomst laten eindigen op 01/02/2003.
In dat geval verlaat ik het OG tegen eind januari en betaal ik die maand ook nog.

Nu: het is toch niet zo dat bij de tweede cyclus van 3 jaar de 3-2-1 opzegvergoeding regeling opnieuw geldt?
Maw, als ik tijdens het 4de jaar het OG verlaat (wat dan het geval zou zijn als ik pas eind januari eruit ga) dat ik dan opnieuw 3 maand opzeg moet betalen?

Btw; dit is mijn hoofdverblijfplaats, maar ik zie de relevantie niet?
De huurwetgeving is toch losstaand van het feit of ik mijn domicilie heb op dat og en/of dit mijn hoofdverblijfplaats is?
Stel dat ik een buitenverblijf aan de kust huur in 3-6-9 vorm, dan blijft dezelfde wetgeving toch van kracht ook al is dit niet mijn hoofdverblijfplaats en heb ik hier geen domicilie.

VDG2

#6 , 14 jun 2012 11:13

Nu: het is toch niet zo dat bij de tweede cyclus van 3 jaar de 3-2-1 opzegvergoeding regeling opnieuw geldt?
Maw, als ik tijdens het 4de jaar het OG verlaat (wat dan het geval zou zijn als ik pas eind januari eruit ga) dat ik dan opnieuw 3 maand opzeg moet betalen?
Enkel van toepassing op de eerste 3 jaar.

De huurwetgeving is toch losstaand van het feit of ik mijn domicilie heb op dat og en/of dit mijn hoofdverblijfplaats is?
Stel dat ik een buitenverblijf aan de kust huur in 3-6-9 vorm, dan blijft dezelfde wetgeving toch van kracht ook al is dit niet mijn hoofdverblijfplaats en heb ik hier geen domicilie.
De woninghuurwet (dwingend recht) is enkel van toepassing indien met in het goed zijn hoofdverblijfplaats heeft. Anders is het gewone huurrecht van toepassing, dat grotendeels niet van dwingend recht is.

Fore

#7 , 14 jun 2012 11:15

Neen, enkel bij de eerste periode. Nu u kan ook opzeggen opdat het contract eindigt 31/12. indien de verhuurder er geen prob van maakt, moet u geen maand extra schade vergoeding, indien u de opzeg laat lopen tot 31/1, moet u altijd een maand extra betalen.
er is een verschil tussen:

Belgisch Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel VIII. - Huur
Hoofdstuk II. - Huur van goederen
Afdeling I. - Algemene bepalingen betreffende de huur van onroerende goederen
(Art. 1714 tot en met 1762bis BW)
en
Afdeling II. - Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder (Woninghuurwet)

Zeker eens lezen:
http://www.mmk.be/afbeeldingen/File/CO/dehuurwet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (dit is een oudere versie, want de link naar de nieuwe versie is momenteel niet werkend)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jun 2012 12:18

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; = is oud en dus ook out.....
dus 138431 is oude versie nl de 12 de editie
http://www.just.fgov.be/nl_htm/informat ... tie_atotz/" onclick="window.open(this.href);return false; en dan naar publicaties trefwoord huurwet
of
staat wel handelshuur maar geeft ook al de rest.
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=59" onclick="window.open(this.href);return false;

is de nieuwe link

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64 :D
Laatst gewijzigd door Franciscus op 14 jun 2012 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Desdemonia

#9 , 14 jun 2012 13:44

Ok, ik kan inderdaad de huurovereenkomst laten eindigen op 01/02/2003.
In dat geval verlaat ik het OG tegen eind januari en betaal ik die maand ook nog.

De wetgeving voor een hoofdverblijfplaats beantwoorden aan de woninghuurwet, die van een buitenverblijf aan het gemeen huurrecht

Bij woninghuurwet (in uw geval dus) vervalt de verbrekingsvergoeding sowieso na de eerste 3 jaar, er gaat dus geen nieuwe cyclus lopen.

Dat wordt eigenlijk ook niet meer een 3-6-9 contract genoemd, maar een 9-jarig contract.

Terug naar “Huren”