hoy allemaal, ik heb een lastig probleem met de eigenaar van een appartement.
Mijn vriendin heeft ongeveer een 5 tal jaar een appartement gehuurd, eind mei liep haar opzegtermijn ten einde en moest ze een afspraak maken met de huisbaas om alle papieren ivm de waarborg te laten ondertekenen.
Ze heeft altijd elke maand betaalt en heeft nooit moeilijk gedaan. De huisbaas heeft haar uitdrukkelijk gevraagd om telefonisch contact op te nemen voor een afspraak, mijn vriendin heeft verschillende keren gebeld gehad en berichten gestuurd maar altijd tevergeefs. Op 31 mei moest dus normaal gezien het eindbeschrijf plaats vinden maar de huisbazin is dus niet komen opdagen. Dus ze heeft de waarborg nog steeds niet terug. Ze heeft nu de sleutels aangetekend opgestuurd met en brief in dat ze nog tot 21 juni tijd krijgt om de waarborg in orde te maken.
De huisbazin deed ook al heel moeilijk over herstellingen die te maken hebben met ouderdom en slijtage. Een maand voor het eindbeschrijf kwam de huisbazin langs om het appartement te bekijken en wimpelt nu allerlei herstellingen af op mijn vriendin.
Het appartement is ook zeer oud en niet gerenoveerd. Er is wel een plaatsbeschrijving met de hand geschreven maar geen foto's.
bv.
-voordeur van de inkomhal moet gemaakt worden maar deze krijg je heel gemakkelijk open zonder sleutel.
-muur van de slaapkamer moet geschilderd worden omdat er een vochtprobleem is.( hier is vastgesteld dat het niet door de verluchting komt).
-alle plinten moeten afgeschuurd worden en terug worden geschilderd.
-er moet een deur vervangen worden omdat ze ingebeukt is( maar hier is helemaal niks aan).
-de vloerbekleding van de slaapkamer moet vervangen worden omdat deze versleten is.
-we moeten ook een volledig raam laten vervangen omdat deze niet meer op kip kan gezet worden.
-de boiler is defect( er is vastgesteld dat dit komt door een defect in de electronica).
-de beerput moet geledigd worden.
Mijn vriendin heeft haar verschillende keren op gebeld om herstellingen te doen maar zei dat het appartement te goedkoop er voor was.(lijkt mij geen excuus). Mijn vriendin heeft het dan zo gelaten maar nu wil de huisbazin dus dat zij voor alles op draait.
Ze wil dus dat al deze herstellingen gedaan worden anders dreigt ze de waarborg in te houden. Het huurcontract is getekend op 13 juli 2007.
De nieuwe wet van van 18 mei 2007 zegt dat alle schade die te maken hebben met ouderdom,overmacht,grote onderhoudswerken en normale slijtage ten laste zijn van de eigenaar.
De huisbazin heeft haar een contract laten tekenen waardat zij echt alle herstellingen moet uitvoeren ook al is er ouderdom of slijtage. Aangezien ik bij verschillende mensen navraag ben gaan doen heb ik te horen gekregen dat de huisbaas dit niet meer zomaar kan eisen.
Ik heb hier juridisch advies voor aangevraagd en vertelden me ook hetzelfde verhaal dat het verboden is om deze herstellingen ten laste te leggen van de huurder, ook al staat er een tegenovergstelede clausule in het contract.
Hoe denken jullie hierover, alle tips zijn welkom.
alvast bedankt voor jullie moeite.
vriendelijke groeten yves en sarah