Steunend op de wet op de privacy is het uw recht om dat te weigeren voorzover er persoonlijke spullen van u op de foto's te zien zijn. En hij kan en zal de foto's van vroeger dan maar moeten gebruiken indien U weigert. Zelfs indien U dit zou getekend hebben indien het in het contract zou staan, zou U dit noch kunnen weigeren. Die wet op het respecteren van de privacy primeert nl. op andere wetten.Heeft hij het recht om deze foto's te nemen?
Inderdaad dat behelst soms een hele verhuis, en dan reken ik hier nog zelfs flatscreen TV en andere dure media installaties bij. Maar ja, als VDB zegt "De verhuurder heeft het recht fotos te nemen en te plaatsen van de huidige staat van het pand zolang hij u toelaat persoonlijke elementen te verwijderen voor hij de foto neemt. Talloze vonnissen besluiten dit." dan weet ik het ook niet meer. Hoedanook vind ik dat het in de praktijk in feite nog op een redelijke manier mogelijk moet zijn om al zijn persoonlijke spullen te verwijderen zodat die verhuurder foto's kan trekken waar die spullen niet zichtbaar op zijn. Of deze door VDB aangehaalde talrijke vonnissen in beroep nog stand zouden houden en in geval de persoonlijke bezittingen te moeillijk te verwijderen mochten zijn is een andere zaak. In elk geval indien de persoonlijke voorwerpen niet kunnen verwijderd worden en een VR verplicht de huurder toch toelating te geven aan de verhuurder, is het volgens mij een duidelijke inbreuk op de wet op de privacy. De vraag is eerder kan de verhuurder bvb in het geval van de TS foto's nemen van het interieur van zijn woning zonder de privacy van de huurder te schenden, en is de huurder zelf verplicht om zoiets mogelijk te maken ? Bij een eventuele inbraak n.a.v. de gepubliceerde foto's kan de verhuurder dan medeverantwoordelijk gesteld worden ? Als die plicht door een uitspraak werd vastgelegd, heeft de verhuurder van mij gegarandeerd een rechtszaak aan zijn been.persoonlijke spullen zijn ook zetels, meubels enz. Dus moet je eerst jhet huis leegmaken, en dan heeft de verhuurder het recht om fotos te maken ?
Slijtage is voor de verhuurder. Bijkomende verkleuring door tapijten is te verwachten, en valt onder slijtage. Verkleuring in het toilet kan een gevolg zijn van te weinig onderhoud, en is dan ten laste van de huurder.Het probleem is nl dat alles in dit huis 20 jaar oud is. Van de keuken tot de (gebarsten) natuur stenen vloer (barsten die niet alleen in de lengte richting over de vloer lopen maar ook exact daarboven in het plafond), alles is meer dan 15 - 20 jaar oud en dat zie je. De oorspronkelijke plaatsbeschrijving vermeld "verkleuring in toilet pot door kalkaanslag". Nu zal er discussie ontstaan over "hoeveel verkleuring". Ook worden "verkleuring door tapijten" op de vloer gemeld. Maar hoeveel verkleuring en waar precies ??? Kortom: ik voorzie een moeizaame afwikkeling.