Opzeg 9 jaarcontract.. nu doen of later?

Barnaby
Topic Starter

Opzeg 9 jaarcontract.. nu doen of later?

#1 , 03 jun 2012 19:42

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het opzeggen van een 3-6-9 huurcontract. Hier de situatie:

- huurcontract 3-6-9 ingegaan vanaf 01/02/2010
- eerste 3-jarige periode zal dus 01/02/2013 vervallen
- het huidige pand dat we nu huren staat te koop
- hebben pand gekocht waar we pas op 01/06/2013 kunnen intrekken

Mijn vragen aan jullie:

- wanneer kunnen we best opzeggen? Nu reeds, of wachten tot 6 maanden voor 01/06/2013
- als we nu opzeggen, kan de verhuurder alsnog op vervaldag 01/02/2013 het contact opzeggen
- is er een opzegvergoeding verschuldigd als we tenminste 6 maanden op voorhand opzeggen tegen 01/06/2013 (die datum zou dus in jaar 4 van de 3-6-9 vallen)
- als het pand waar we nu wonen verkocht wordt (het staat immers te koop), kan de nieuwe eigenaar ons mits opzeg van 6 maanden er toch nog uitzetten, zodat we met een gat van enkele maanden gaan zitten tot 01/06/2013 (wanneer de nieuwe woning klaar is)? Ik vrees dat een eventueel akkoord met de huidige eigenaar nu niks zal uitmaken voor de nieuwe eigenaar?

Graag advies, en alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 jun 2012 21:59

Opzeg voor eigen gebruik kan altijd door de nieuwe eigenaar. Indien de huidige eigenaar opzegt op het einde van het derde jaar zonder geldige reden (zware renovaties, eigen gebruik) is hij u een schadevergoeding van 9 maand huur schuldig.

Indien de nieuwe eigenaar opzegt voor uw nieuwe woning klaar is kan steeds artikel 11 woninghuurwet inroepen. Doe dit wel op de rechtmatige wijze beschreven in het artikel.

Als u zelf opzegt en de opzeg eindigt in het vierde jaar bent u geen schadevergoeding verschuldigd.

Barnaby
Topic Starter

#3 , 04 jun 2012 01:05

Bedankt. Helpt me al héél wat verder :)

Reclame

Terug naar “Huren”