Huurder bestelt internet en digitale tv op onze naam

roosje3500
Topic Starter

Huurder bestelt internet en digitale tv op onze naam

#1 , 31 mei 2012 11:58

Hallo. Ik verhuur een appartement met alle kosten inbegrepen, ook kabeltelevisie. Nu ontvang ik van Telenet een schrijven dat digitale tv en internet aangesloten werd in het appartement (blijkbaar eerste paar maanden gratis). Dit heb ik helemaal niet aangevraagd, dus moet de huurder (waarmee we al betalingsproblemen hebben) dit gedaan hebben in mijn naam! We hebben hem proberen te contacteren, helaas zonder succes.

Wat kan ik nu doen? Is dit niet strafbaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2012 12:01

Voor zover je de fakturen niet moet betalen is dat toch OK. Is het geen schrijven van Telenet dat ze de eigenaar ervan op de hoogte brengen dat er een aansluiting gemaakt werd in zijn eigendom.
Staat het kontrakt zelf op uw eigen naam? Lees de brioef aandachtig, of bel zelf eens naar Telenet.

roosje3500
Topic Starter

#3 , 31 mei 2012 12:04

Neen alles staat op mijn naam en zal dus ook naar mij toe gefactureerd worden! Het kabeldistributie abonnement bij Telenet stond ook reeds op mijn naam (inbegrepen in de kosten). De aanvraag is blijkbaar online gebeurd op mijn naam!

Reclame

Vandebos

#4 , 31 mei 2012 12:05

Telenet onmiddellijk op de hoogte brengen dat u deze bestelling niet hebt geplaatst, dat deze werd verricht door een bewoner van het pand.

Klacht neerleggen bij politie.

mapleleiah

#5 , 31 mei 2012 17:24

Laat hier zeker geen gras over groeien! Ik ga niet akkoord met de stelling "als je het niet moet betalen, is het OK" want de dag dat die huurder niet meer betaalt, ben je wel de klos.

Stuur dus inderdaad een (liefst aangetekende) brief waarin u stelt dat u geen contract hebt getekend en dat u dan ook wilt dat alles ongedaan wordt gemaakt, zonder kosten.

Hoe bent u dit eigenlijk te weten gekomen? Heeft de huurder uw contactadres ingevuld?

Dat belooft met zo'n huurder ... Hopelijk raakt u er snel vanaf!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roosje3500
Topic Starter

#6 , 31 mei 2012 18:15

We hebben een brief ontvangen op mijn naam van Telenet voor de bestelling van internet en digitale tv op het adres van het appartement dat wij verhuren. Volgens de klantendienst is het online besteld, dus zullen de facturen ook naar mij gestuurd worden. Per slot van rekening staat het abonnement voor kabeldistributie op mijn naam in het appartement, want dat zit inbegrepen in de kosten die bij de huur betaald worden. Hij heeft dit dus simpelweg op mijn naam besteld.

De huurder heb ik niet kunnen contacteren. Ik contacteer morgen opnieuw Telenet om dit indien mogelijk te annuleren. Hij staat ondertussen ook 3 maanden huur achter, dit is de druppel!

artemis

#7 , 31 mei 2012 18:30

Levert Telenet bij u ook de kabeldistributie?

Ik ben het er volledig mee eens dat dit absoluut niet kan maar voor Telenet kan op één adres distributie niet op klant A staan en digitale ontvangst op klant B, zelfs niet zonder shake. Dat kan een praktisch probleem zijn...
Telenet redeneert 'geen digitale ontvangst zonder distributie'. Die 2 dingen hangen bij hen altijd amen.

roosje3500
Topic Starter

#8 , 31 mei 2012 18:47

Bij ons thuis privé is alles Telenet. In het appartement dat we verhuren is de kabeldistributie ook via Telenet. De huurder weet dat dit op mijn naam staat want al zijn kosten (inclusief kabeldistributie) zijn inbegrepen (staat ook zo in het contract), we verhuren 'all in'.

Internet en digitale tv voor het appartement dat we verhuren werd bljkbaar online besteld, gewoon op mijn naam, de klantendienst wist te vermelden dat mijn naam en adres werden opgegeven. Telenet factureert al aan mij op dat adres voor de kabeldistributie dus voor hen was er daar niks aan de hand, ze konden niet weten dat iemand anders dit in mijn naam besteld heeft. En het kan enkel de huurder zijn die dit gedaan heeft want niemand anders kan hiermee gebaat zijn.

artemis

#9 , 31 mei 2012 19:31

U zal het dan toch met Telenet moeten trachten op te lossen en het kan niet dat iemand anders op uw naam een contract aangaat. Dat lijkt me ook een zware fout van Telenet. Zoiets mag niet mogelijk zijn.

Los daarvan kan met uw huidig systeem (kabeltelevisie inbegrepen) geen huurder bij u dan ooit digitale tv bestellen. Hij kan wel apart internet bestellen en eventueel een vaste telefoonlijn, maar hij kan geen shake nemen waarbij tv inbegrepen is omwille van het feit dat de kabeldistributie op uw naam staat. Naar de toekomst toe zou ik die inbegrepen kabeltelevisie bij verhuur toch herzien want is niet handig nu alles meer en meer aan elkaar hangt.

We hebben het zelf genoeg ondervonden door een vennootschap te hebben. Telefoon en internet stonden op de zaak maar tv op de privé. Niet zo simpel met die shakes...

roosje3500
Topic Starter

#10 , 31 mei 2012 19:36

Klopt wat je zegt dat dit niet meer zo handig is nu alles meer en meer digitaal wordt. Maar als hij werkelijk digitale tv wou dan kon hij ons op zijn minst contacteren (alhoewel het doorrekenen van het huren van films wel moeilijk zou zijn). We zullen dit inderdaad best herzien in de toekomst.

artemis

#11 , 31 mei 2012 22:03

Ik vraag me nu zelfs af of uw huurder dit persé met kwaad opzet heeft gedaan.

Stel dat hij simpelweg digitale tv en internet voor zichzelf heeft willen bestellen... Ik ken de online bestelprocedure van Telenet niet (heb alles altijd telefonisch of face to face gedaan) maar weet wel dat dat bedrijf rare hersenkronkels heeft.
Het lijkt mij perfect mogelijk en helemaal niet ondenkbaar dat de huurder digi tv en internet voor zichzelf heeft willen bestellen en dat Telenet er nadien automatisch van is uitgegaan dat de klant diegene is waarop de kabelaansluiting reeds stond. Juiste facturatie is een heel zwak punt van Telenet.

Hoe je het ook keert of draait, de fout ligt hier volgens mij meer bij Telenet dan bij uw huurder.

mapleleiah

#12 , 31 mei 2012 22:20

Huurder staat ook al achter met huurgeld, dus hij zal wel niet zo onschuldig zijn ...

Ik denk dat u na het oplossen van die zaak met Telenet best ook al begint met een procedure tot recuperatie van dat huurgeld en desnoods uitzetting.

Het lijkt me ook beter te verhuren zonder inbegrepen kosten. Laat de huurders maar zelf kijken voor energie, water, TV en Internet. Het staat dan in principe ook op hun naam.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Huren”