Kan verhuurder niet betaalde lasten terugvorderen?

JohanS
Topic Starter
Berichten: 2

Kan verhuurder niet betaalde lasten terugvorderen?

#1 , 30 mei 2012 19:07

Ik sloot op 1 september 2004 een huurcontract (van één jaar dat zichzelf verlengt zonder opzeg), waarbij ik 465€ huur en 75€ maandelijkse lasten zou betalen. Ik gaf een opdracht aan de bank maandelijks de huur te storten, maar vergat de kosten hierbij te voegen. Hier is 7 jaar lang door de verhuurder niets van gezegd, in september van 2011 wees zij mij (telefonisch) hierop en vanaf toen zijn huur en kosten altijd samen gestort.

Nu ik wens te verhuizen en mijn opzeg per aangetekend schrijven heb gedaan op 21 mei 2012, wil zij de niet betaalde kosten van de laatste 7 jaar in één keer terugvorderen. Kan dit zomaar?

Ik geef toe dat dit een ongelukkige vergissing is van mijn kant, maar had zij mij niet eerder moeten aanspreken hierover, ik was mij al die tijd van geen kwaad bewust.

Het contract is niet geregistreerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 mei 2012 21:12

Ja, zij kan tot 10 jaar terugvorderen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2012 21:45

Volgens mij is de verjaringstermijn vijf jaar (art. 2277 BW).

Zie onder meer Grondwettelijk Hof nr. 6/2011, 13 januari 2011
In die zin geïnterpreteerd dat de vijfjarige verjaring waarin artikel 2277 van het burgerlijk wetboek voorziet, niet van toepassing is op de periodieke schulden in verband met de gemeenschappelijke lasten van een mede-eigendom van een gebouw, schendt die bepaling de artikelen 10 en 11 van de grondwet.

In die zin geïnterpreteerd dat de vijfjarige verjaring waarin diezelfde bepaling voorziet, van toepassing is op de periodieke schulden in verband met de gemeenschappelijke lasten van een mede-eigendom van een gebouw, schendt zij de artikelen 10 en 11 van de grondwet niet.

Waarom zou dezelfde verjaringstermijn dan ook niet van toepassing zijn voor de lasten die de huurder betaalt?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 31 mei 2012 00:09

Je hebt gelijk.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 31 mei 2012 11:22

Indien u contact niet geregistreerd is, dan is het ook ongeldig, ga er mee naar de huurdersbond.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fore
Berichten: 1298

#6 , 31 mei 2012 11:26

Indien u contact niet geregistreerd is, dan is het ook ongeldig, ga er mee naar de huurdersbond.
dit klopt niet
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 31 mei 2012 11:44

Indien u contact niet geregistreerd is, dan is het ook ongeldig, ga er mee naar de huurdersbond.
Een niet geregistreerd huurcontract is perfect rechtsgeldig!!!

Tot op heden is het enige WETTELIJKE verschil dat niet registratie van een negenjarig contract de huurder de mogelijkheid verschaft op te zeggen zonder vergoeding en de anders wettelijke verplichte opzegtermijnen. niet registratie heeft geen enkel effect op een contract van bepaalde duur.

JohanS
Topic Starter
Berichten: 2

#8 , 31 mei 2012 20:19

Heel erg bedankt voor de reacties totzover, dat wordt dik betalen in één keer vrees ik. Wel lastig, want nogmaals, een ongelukkige fout van mijn kant, zonder excuses toegegeven, maar wel een smak in één keer nu.

Het feit dat ik in al die jaren niet in gebreke ben gesteld, pas in september, telefonisch, waarna ik de opdracht bij mijn bank onmiddelijk heb gecorrigeerd maakt geen enkel verschil?

Indien u contact niet geregistreerd is, dan is het ook ongeldig, ga er mee naar de huurdersbond.
dit klopt niet
Ik heb al een afspraak met de huurdersbond op dinsdag.

Fore
Berichten: 1298

#9 , 31 mei 2012 20:44

u kan altijd proberen overeen te komen om in schijven te betalen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Huren”