Verhuurder weigert me de sleutels te geven

sloeberken
Topic Starter
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Verhuurder weigert me de sleutels te geven

#1 , 26 mei 2012 11:00

Aangetekend + gewone post.

Geachte heer,

Op 21/05/2012 verhuur je het huis, gelegen Landsheerstraat 48 9420 Bambrugge voor de som van 350€ per maand en met aanvang van 01/06/2012.
Het huurcontact werd ondertekend in drie exemplaren doch door u gehouden voor registratie, De plaatsbeschrijving heb ik ontvangen door alle partijen ondertekend.
U vraagt drie maand huurwaarborg op u bank te betalen wat niet conform is met de huurwet.

Deze bepaald het volgende:
De waarborgen kunnen naar keuze van de huurder drie vormen aannemen:
ofwel een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder bij een financiële instelling,
ofwel een bankwaarborg die het de huurder mogelijk maakt de waarborg progressief samen te stellen,
ofwel een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling.
Wanneer de huurder kiest voor een geïndividualiseerde rekening, mag de huurwaarborg niet meer bedragen dan een bedrag gelijk aan twee maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft een voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet nakomen van de verplichtingen van de huurder.
Wanneer de huurder kiest voor een bankwaarborg, waarbij hij zich verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar, is deze gelijk aan een bedrag van maximaal drie maanden huur.

Door het feit dat je niet akkoord gaat met deze volgens de huurwet voorziene regeling voor het betalen van de huurwaarborg weiger je me de woonst te laten betrekken op 01/06/2012.

Bij deze stel ik u dan ook in gebreke en indien ik de sleutels niet kan bekomen zoals voorzien op 01/06/2012 zal ik de vrederechter vragen u te laten veroordelen wegens contractbreuk,
de kosten van een geding, rekening houdend met RPV, deurwaarderskosten, gerechtskosten en boete van 9 maand huur.
Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.
Hoogachtend,
X

Wat kan ik verder doen behalve deze brief schrijven.
Dank jullie vriendelijk voor jullie hulp.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 26 mei 2012 23:37

De brief is korrekt, want de verhuurder blijkt in fout wat betreft de huurwaarborg (op zijn prive bankrekening althans). Maar staat dat wit op zwart in het contract wat die huurwaarborg betreft ? U kan het volgende doen om toch de sleutels te verkrijgen in het geval de woning U aanstaat, en U ze zo spoedig mogelijk wil betrekken (uiteraard stuurt U die brief dan NIET op). U betaalt die 3e maand (of 3 maanden als U nog niets betaald hebt). Vanaf dat U de sleutels hebt, wijzigt U het slot voor alle zekerheid. U tracht die te veel betaalde 3e maand terug te krijgen per AS. Maar ik vermoed dat de verhuurder daar eens flink zal mee lachen. Maar verwacht dan wel ruzie vanaf dag 1 met de verhuurder, want ... Er rest U dan nog enkel om gewoon naar de vrederechter te stappen om die 3e maand terug te eisen. Zogezegd wist U niet dat U als huurder slechts 2 maanden huur diende te betalen. Ik bedoel dat U de VR wijsmaakt dat U dat niet wist. Zorg dat er geen schriftelijke communicatie tussen U en de verhuurder overblijft die kan aanduiden dat dit een list is en dat U wel goed op de hoogte was van de huurwet wat betreft de 2 ipv 3 maanden borg. Dat zou eventueel in uw nadeel kunne werken.

Door deze tactiek toe te passen kan U wel in de woning vanaf dag 1.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 27 mei 2012 10:41

Vervang de je in de brief door u en dien dinsdag onmiddellijk uw verzoekschrift bij het lokale vredegerecht in.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 27 mei 2012 15:46

De huurder kan dan wel problemen krijgen met het verlengen van zijn huur bij zijn vorige verhuurder en ik weet nu ook niet of de VR die 9m. huurschadevergoeding zomaar gaat toekennen, niettegenstaande de verhuurder dat in feite verschuldigd is indien hij de sleutel niet afgeeft. Hoe is de jurisprudentie in dergelijk geval ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 mei 2012 17:45

Gewoon een andere woonst zoeken, zonder evenwel deze huur op te zeggen en natuurlijk niet meer betalen. Het is dan aan de verhuurder naar de rechter te trekken om een verbreking te vragen. en uit te leggen waarom hij de sleutels niet heeft gegeven. :lol:

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 27 mei 2012 19:08

Brief zeker niet verzenden VOOR 1 juni. Want eigenlijk heeft u pas op 1 juni recht op de sleutels. Dus pas na die dag is er reden tot klagen!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Huren”