Onlangs is het stopcontact in onze badkamer losgekomen, dus gewoon losgekomen niet afgebroken ofzo.
Daar deze niet geaard is vond ik dit maar een gevaarlijke situatie, het hangt nu half uit de muur met draden bloot, en heb onze huisbaas gecontacteerd.
Hij vond dit maar een klein euvel en raadde ons aan om dit met superlijm terug aan de muur te bevestigen. Daar er zowel op de muur als het contact zelf geen residu was te bespeuren van degelijke tegellijm denk ik dat hij dit de vorige keer ook gewoon zo tegen de muur heeft gehangen. Dit opnieuw doen zou maar een halve maatregel zijn daar de badkamer een vochige plaats is en de lijm na verloop van tijd terug gewoon zal loskomen.
Kan ik van hem vragen of hij dit terug komt bevestigen met degelijke tegelijm bijvoorbeeld die vochtresistent is of toch maar voor zijn oplossing gaan?
Stopcontacten worden doorgaans niet met lijm bevestigd in de muur, maar hebben een klembevestiging in een potje in de muur.
Dit is eerder een advies voor een DHZ-forum:
- Zoek een gepaste schroevendraaier bij uw gereedschap
- !!!!! Belangrijk: Zet de zekering van de stopcontacten van uw badkamer af
- Schroef het frontje van het stopcontact
- Schroef links en rechts van het stopcontact de bevestigingsklemmen iets losser
- Duw het stopcontact terug op zijn plaats
- Schroef terwijl U het stopcontact op zijn plaats houdt de bevestigingsklemmen links en rechts terug vast
- Schroef het frontje terug op het stopcontact
- Zet de zekering van de stopcontacten van uw badkamer terug aan
Als dit alles niet moest lukken kunt U hem aanmanen het probleem op een deugdelijke manier te komen herstellen.
Vind ik ook maar er is zo goed als nergens geen aarding in het huis, natte was uit de machine halen is ook altijd een avontuur, al een aantal keer een schok gehad.
Maar volgens de verhuurder is alles in orde omdat het huis van voor een bepaald jaartal is en dit dan niet verplicht is.
Volgens de geldende wooncode (de minimale eisen voor een huurwoning) is een
aardings installatie nodig.
Het ontbreken levert direct bij een controle een advies tot onbewoonbaar verklaring.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet
eigenlijk een onnodige discussie
ontbreken aarding levert op:
geen geaarde wandcontactdoos keuken 9 punten
wandcontactdoos voor klasse 1 toestel met aarde die niet aangesloten is 15 punten
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet
Nu in onze keuken zijn wel 2 contacten met aarding, éen van de enige 2 in gans het huis denk ik. Hoewel bij 1 heb ik men twijfels, daarop is onze microgolf aangesloten, metalen casing, maar wanneer ik deze open voel ik vaak een soort van 'prikkeling' in men vingers, iets wat ons vroeger appartement niet het geval was. Nu dat was wel een nieuwbouw waar alle elektriciteit nieuw was aangelegd.
Hm ben even gaan controleren en in de zekeringskast zelf niet. Wel zijn er 2 oude aparte schakelaars en in 1 daarvan zit wel een geel groene draad maar is op het eerste zicht is deze niet verbonden met de zekeringskast.
Als ik het wikipedia artikel goed begrijp zouden de regels wel van toepassing kunnen zijn want in de plaatsbeschrijving staat dat een aantal jaar geleden (dus ver na 1981) alles grondig is gerenoveerd?
De badkamer ben ik zeker van dat die helemaal is vernieuwd. Ook op verschillende plaatsen in het huis zijn er verbouwingen geweest en stopcontacten bijgeplaatst maar ook allen zonder aarding.
Dan neem ik aan dat hij in de berging waar het wasmachine staat niet reglementair in orde is?
Dit is de enige plaats dat voorzien is voor een wasmachine (kraantje en afvoer).
Kan ik hiervan een punt maken dat hij dit in orde brengt. De vorige huurders hadden mij verteld dat ze hierover ook eens een opmerking hadden gemaakt en zijn antwoord was toen dat indien hij dit toch zou doen, wat hij niet verplicht was zei hij, hij de huurprijs minstens met 150 euro moest opslagen. We betalen nu al bijna 800 euro dus 150 erbij zou een beetje teveel worden vrees ik.