Ik heb 2 problemen met de huisbaas
1. Wij hebben een contract van 3-6-9 dat ten einde liep op 31/05/2011. door de verhuurder werd er ons geen ander contract aangeboden, al hadden we dat zelf maar na een paar maanden in de gaten gekregen (we wonen hier ook al bijna 20 jaar). Het contract is ook niet geregistreerd. Ik weet dat een schriftlijk contract kan overgaan in een mondeling contract en dat de voorwaarden hetzelfde blijven.
Nu heb ik overal zo wa info proberen bijeen te sprokkelen en blijkbaar zouden wij de woning kunnen verlaten zonder 3 maand vooropzeg, omdat het niet geregistreerd is en ook zonder boete. Welke termijn moeten we dan wel in acht nemen.
Onze huisbazin is veertien dagen geleden overleden en nu begint de miserie. Haar dochter staat nu in voor de verhuring van hun huizen.
Wij hebben jaren geleden een nieuwe keramische kookplaat gekregen als vervanging van een oud toestel. Nu is er na een 6-tal jaar (papieren hebben we er niet van) een kookplaat doorgebrand. Wij hebben dat gemeld aan de huisbazin en dat was geen probleem, we mochten een technieker aanspreken en betalen en nadien ging ze het ons terug vergoeden. Nu gister komt die technieker hier toe en we vragen hoeveel dat gaat kosten, verwittigen dan de huisbazin, en die zegt doodleuk dat zij dat niet betaalt, dat dat kosten zijn voor ons.
De kosten om het te repareren bedragen 241 euro. Het bestek 60 euro. Wij hebben die technieker dus wandelen gestuurd en enkel het bestek betaald. Nu is mijn vraag, wie moet hier feitelijk opdraaien voor de kosten, wij of de eigenaar.
Ik weet wel dat die plaat moet hersteld worden, maar moet er zeker van zijn wie moet betalen.
In ons kontract staat vermeld dat enkel het onderhoud van daken, buitenmuren en schrijnwerkerij ten laste valt van de eigenaar en alle onderhouds- en herstellingskosten binnen het goed of aan apparaten ten laste blijven van de huurders zelfs indien de wet het tegendeel bepaalt.Kan zij zich dus hoger stellen dan "de wet" ?
Graag jullie mening of advies