Eigenaar wil verhuurd pand verkopen

ray
Topic Starter

Eigenaar wil verhuurd pand verkopen

#1 , 16 mei 2012 22:25

Wij wonen momenteel in een appartement met een huurovereenkomst tot en met juni volgend jaar. De verhuurder heeft ons laten weten dat ze het appartement willen verhuren. We zijn nog in onderhandeling wanneer ze het officieel te koop gaan stellen want het is natuurlijk een beetje een kwestie van compromis.

Eerst onze situatie:
- Ons contract is niet geregistreerd: dat zou ik beter best zo snel mogelijk laten doen, niet?

- Maar voor die registratie is een plaatsbeschrijving vereist. Het enige dat we toen hebben gedaan, zijn foto's getrokken van deuren, muren, beschadigingen e.d. En dat is het gewoon. Ik heb wel niets ondertekend of zo. Betekent dat dan dat de plaatsbeschrijving ongeldig is? En kan ik dan nog mijn contract laten registreren?

- Ik ken de precieze wetgeving niet, maar de verhuurders zouden hun domicile binnen de 18 maanden van de effectieve verkoop, hun naam op ons adres moeten zetten. Is dat wettelijk verplicht? Ik vermoed dat ze het appartement toen hebben aangekocht als hoofdverblijfplaats, maar uiteindelijk het niet meer als hoofdverblijfplaats gebruiken. En ze bij de verkoop dat moeten aantonen dat ze dat ooit hebben gedaan, niet? Daarom vroegen ze ons of ze hun domicile tijdelijk bij ons mochten plaatsen, met in ruil een vergoeding. Is het verplicht dat ze hun domicile bij ons zetten vooraleer ze het kunnen verkopen? Het lijkt mij eigenlijk een soort van stok achter de deur voor ons, niet?

- Aangezien ons contract tot volgend jaar loopt, heb ik dan het recht niet hier minstens tot het einde van de huurovereenkomst te wonen? Indien ik als huurder vroegtijdig mijn contract verbreek, dan moet ik een soort van boeten betalen, geldt dat in de omgekeerde richting ook? Of is het enkel een opzegtermijn van 6 maanden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 mei 2012 22:57

- best zo spoedig mogelijk registreren. Een pb is hierbij niet nodig als er geen officieel document van die aard bestaat. U kan de foto's eventueel inscannen en bij het contract ter registratie voegen.

- Het verhaal van de domiciliëring lijkt me eerder een truukje om een deel van het schrijfgeld te kunnen meenemen naar het volgende pand dat ze kopen. Dat is domiciliefraude met het oogpunt belastingsfraude te plegen...

- welk type van contract hebt? Wanneer aangevangen? Negenjarig of bepaalde duur?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2012 23:20

mmm ....misschien ook eens op gemeente navraag doen OF jullie de enigste zijn die in dat appartement wonen.
Dan aan de gemeente vragen of ze in het systeem willen markeren geen inschrijving zonder controle.
Ook de kwartierinspecteur een contacteren want die moet die controle doen.
Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat mensen zoiets doen om toch maar in regel te zijn.
Met een postbus die hun officiële post opvangt en doorstuurt kan het (perfect) .....

Reclame

ray
Topic Starter

#4 , 22 mei 2012 11:34

- best zo spoedig mogelijk registreren. Een pb is hierbij niet nodig als er geen officieel document van die aard bestaat. U kan de foto's eventueel inscannen en bij het contract ter registratie voegen.

- Het verhaal van de domiciliëring lijkt me eerder een truukje om een deel van het schrijfgeld te kunnen meenemen naar het volgende pand dat ze kopen. Dat is domiciliefraude met het oogpunt belastingsfraude te plegen...

- welk type van contract hebt? Wanneer aangevangen? Negenjarig of bepaalde duur?
- het waren dus enkel foto's, we hebben niks ondertekend. Bovendien is het zelfs zo dat de eigenaar hoogstwss de foto's allemaal is kwijtgespeeld...

- van die domiciliëring zal idd een soort van achterpoortje zijn.

- aanvang juli 2 jaar geleden. Einddatum juli volgend jaar. Dus van 3 jaar. Volgens een vriend van mij zou in principe een contract van bepaalde duur niet zomaar opzegbaar zijn door de al dan niet nieuwe eigenaar?

Vandebos

#5 , 22 mei 2012 12:04

Tenzij er in het contract opzegvoorwaarden zijn opgenomen die expliciet slaan op een contract van bepaalde duur is dit inderdaad niet door de eigenaar opzegbaar (ook niet door huurder trouwens).

Terug naar “Huren”