Wij wonen momenteel in een appartement met een huurovereenkomst tot en met juni volgend jaar. De verhuurder heeft ons laten weten dat ze het appartement willen verhuren. We zijn nog in onderhandeling wanneer ze het officieel te koop gaan stellen want het is natuurlijk een beetje een kwestie van compromis.
Eerst onze situatie:
- Ons contract is niet geregistreerd: dat zou ik beter best zo snel mogelijk laten doen, niet?
- Maar voor die registratie is een plaatsbeschrijving vereist. Het enige dat we toen hebben gedaan, zijn foto's getrokken van deuren, muren, beschadigingen e.d. En dat is het gewoon. Ik heb wel niets ondertekend of zo. Betekent dat dan dat de plaatsbeschrijving ongeldig is? En kan ik dan nog mijn contract laten registreren?
- Ik ken de precieze wetgeving niet, maar de verhuurders zouden hun domicile binnen de 18 maanden van de effectieve verkoop, hun naam op ons adres moeten zetten. Is dat wettelijk verplicht? Ik vermoed dat ze het appartement toen hebben aangekocht als hoofdverblijfplaats, maar uiteindelijk het niet meer als hoofdverblijfplaats gebruiken. En ze bij de verkoop dat moeten aantonen dat ze dat ooit hebben gedaan, niet? Daarom vroegen ze ons of ze hun domicile tijdelijk bij ons mochten plaatsen, met in ruil een vergoeding. Is het verplicht dat ze hun domicile bij ons zetten vooraleer ze het kunnen verkopen? Het lijkt mij eigenlijk een soort van stok achter de deur voor ons, niet?
- Aangezien ons contract tot volgend jaar loopt, heb ik dan het recht niet hier minstens tot het einde van de huurovereenkomst te wonen? Indien ik als huurder vroegtijdig mijn contract verbreek, dan moet ik een soort van boeten betalen, geldt dat in de omgekeerde richting ook? Of is het enkel een opzegtermijn van 6 maanden?