Ik ben eigenaar van een huis met handelspand.
Ik heb een handelshuurcontract van 9 jaar met een brouwer
De brouwer verhuurt het pand momenteel aan iemand.
Het pand staat sinds mei vorig jaar te koop. Ik vroeg altijd op voorhand aan de huurders of ik langs kon komen met mogelijke kopers. Ik had toen ook geen sleutel van de voordeur. Dat verliep redelijk goed.
Toen ik eind januari vroeg om mij binnen te laten voor het pand aan mogelijke kopers te tonen was dit geen probleem. Toen ik daar aankwam bleek dat er leidingen van de verwarming waren kapot gesprongen. Die dag kwam ik ook te weten van de huurders dat zij niet meer in het pand woonden sinds december. Zij hebben mij een dubbel van de sleutels gegeven zodat ik de reparatie van de verwarming kon regelenen en in de toekomst zelf mensen kon binnenlaten.
Ik heb de brouwer ingelicht en zij wisten ook niet dat de huurders verhuisd waren.
De brouwer zou alle huurschade betalen aan mij.
Achteraf bleek ook de stookketel zelf kapotgevroren te zijn. Een dure rekening dus. De brouwer heeft alles betaald.
Een paar weken later kreeg ik een sms van de huurders met het dreigement dat zij de ketel zouden komen uitbreken omdat zij die rekening aan de brouwer moeten betalen. Op aanraden van de brouwer heb ik die ruimte afgesloten en de sleutels ervan meegenomen.
Van de brouwer kreeg ik te horen dat zij achter stond met huurgelden en dat er al een gerechtelijke procedure gestart was.
Nu heeft zij onlangs het slot van de voordeur vervangen en zij beantwoordt mijn oproepen niet. Het pand staat nog te koop, maar ik kan niemand het pand vanbinnen laten zien.
Volgens de brouwer duurt het nog een 4-tal weken voor dat ze de huurders eruit kunnen zetten.
Kan ik zelf iets ondernemen, hoe pak ik dit het beste aan?