onderhoud regenwaterafvoer

stefan_82
Topic Starter

onderhoud regenwaterafvoer

#1 , 08 mei 2012 12:55

even dit vraagje

we woonden in een 19de eeuwse rijwoning gedurende 18-tal maand
Tijdens deze periode is de verhuurder van immokantoor gewijzigd waarbij het oude contract werd overgenomen.

Wij hebben nu een woning gekocht en zijn recent verhuisd.
De nieuwe huurders meldden dat tijdens een hevige regenbui de dakgoot ietwat overliep
waarbij onze waarborg nu voor even nog wordt ingehouden nadat er controle wordt uitgevoerd op deze.
Contractueel is er vermelding dat we de regenwaterfvoeren jaarlijks moesten onderhouden.

Nu, bij de start van ons huurcontract na enkele weken ondervonden we dat de kelder soms nat lag bij hevige regenval, dit hebben we meermaals gemeld.
Nu blijkt dat de regenwaterafvoer en die lekkage ergens gelinkt zijn met elkaar.

Dus wij voelen de bui al hangen dat dit volledig op ons gaat verhaald worden, terwijl de verstopping, slib, etc.. in de buizen en opeenstapeling is van een slecht onderhoud dat van jaren terug gaat en niet van een huurperiode van 1.5jaar

Hoe kunnen we hier het best mee omgaan?

Een expertise laten komen om ons in te dekken en te laten vast stellen dat de gebreken dateren van een langere periode en niet knn verhaald worden op een gebruik van de laatste 18 maand?
Ik vond ook ergens dat onderhoud voor de verhuurder was, vanaf dat de dakgoot hoger is dan 6m?
Bestaat hierover een wet die de huurder daarin bijstaat in het algemeen?

graag jullie advies in deze materie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 08 mei 2012 13:48

Schoonmaken dakgoten die door huurder goed bereikbaar zijn kunnen ten laste huurder zijn
al het andere is ten laste verhuurder dit is dwingen en mag niet van afgeweken worden
(Parl. St. Kamer, 2006-2007, DOC 51-2873/001, p. 75; zie eveneens: DOC 51-2873/ 020, p. 12-13)
Grondwettelijk Hof 26/06/2008, RW 2008-2009 (72) Pagina : 790
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

stefan_82
Topic Starter

#3 , 08 mei 2012 14:37

wat verstaat men onder goed bereikbaar?

ik heb in sommige typecontracten gezien dat ze spreken alles tot 6m

Reclame

stefan_82
Topic Starter

#4 , 08 mei 2012 15:34

deze reply kreeg ik van het immokantoor.. "schoonmaken houdt dit dan ook in "onderhouden en ledigen" of is deze paragraaf ih contract onwettig?

Zoals ik u al had vermeld, bent u wel verplicht de dakgoten en afvoerbuizen te onderhouden/ te ledigen.
Aangezien dat de afvoerbuis/dakgoot aan het overlopen is, gaan wij eerst een aannemer laten komen om na te kijken wat juist het probleem daar is.
Als dit uitgeklaard is, zal de vrijgave van de huurwaarborg geregeld worden.

Met vriendelijke groeten

xxxxxx

stefan_82
Topic Starter

#5 , 11 mei 2012 14:20

niemand?

Terug naar “Huren”