gemeenschappelijke kosten als huurder app. 200€/maand

cvr
Topic Starter

gemeenschappelijke kosten als huurder app. 200€/maand

#1 , 03 mei 2012 19:46

Wij hebben een huurovereenkomst van een appartement waarin de gemeenschappelijke kosten 200 euro per maand bedragen.
In ons contract staat "de gemeenschappelijke kosten bedragen 600€ driemaandelijks en is vooruit betaalbaar door storting op rek nr.........."
Enkele puntjes verder "de huurder zal instaan voor kuisen van schouwen ed zaken" wat normaal is.
verder zie ik nog staan
7) kosten en lasten:
In het algemeen bepaalt de huurwet niet of het de huurder of verhuurder is die bepaalde lasten moet betalen. Enkel de onroerende voorheffing dient verplichtend door de verhuurder te worden betaald.
De andere kosten en lasten moeten steeds verplicht los van de huur in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. Indien de kosten en lasten forfaitair werden vastgesteld (bijvoorbeeld: vast bedrag van € 75 euro per maand) mogen de partijen deze niet eenzijdig aanpassen rekening houdende met de werkelijke kosten en lasten die hoger of lager zouden zijn dan dit forfaitair bedrag.. De huurder of verhuurder mogen echter op ieder tijdstip aan de vrederechter vragen om ofwel het bedrag van de forfaitaire kosten en lasten te herzien, ofwel om dit om te zetten in werkelijke kosten en lasten.

Mijn vraag is nu: zijn dit forfaitaire kosten en lasten? wij betaalden steeds 600 € of kan dit nog steeds een contract zijn met werkelijke kosten.
De verhuurder komt nu, terwijl we van juli uit het app gegaan zijn af met een detail van de afrekeing van de kosten. Hierin zitten dus gas, water, onderhoud liften, plaatsen deuren gemeenschappelijke inkomdeuren van ons appartement (alle appartementen) schilderwerken, .....
Dit zou een extra bedrag zijn van nog te betalen +4000 €, zijn grootste probleem is het verbruik van 1 radiator in de keuken en die zou op 1maand 1400 euro verbruikt hebben. (radiator konden we niet afzetten, dit is mondeling gezegd dus niets op papier). Dienen wij dit te betalen of zijn dit forfaitaire kosten. In ieder geval kosten van deuren en schilderwerken kan ik toch aftrekken van de rekeningof een kapotte lift?

Dit zou betekenen dat wij op een jaar 7000€ zouden betalen aan kosten alleen.......... dat is toch niet mogelijk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2012 19:59

Plaatsen van nieuwe deuren en schilderen van gemeenschappelijke delen zijn 100 % tlv de verhuurder.
Onderhoud liften is voor de huurder, tenzij er herstellinsgkosten zijn door sleet.
Ik denk niet dat 1 (één) radiator voor 1400 € per maand kan verbruiken. Heb hier toevallig een afrekening binnengekregen voor en appartement met 3 slaapkamers. Voor verwarming , warm en koud water is dit 1636 € voor EEN HEEL JAAR.
Hoe wordt dat berekend? Staan er op iedere radiator calorimeters? Heb je een kopie van het opnamedokument van de firma? Vraag aan uw verhuurder voor alle bedragen een kopie van de diverse rekeningen. Hij moet u dat geven.

cvr
Topic Starter

#3 , 04 mei 2012 09:08

jawel, er stonden dus calorimeters op elke radiator, en die van de keuken stond steeds volledig open. Indien wij weg waren moesten wij de verwarming volledig afzetten anders was het niet te doen. wij lieten de verwarming enkel draaien als we thuis waren ('s avonds).
Maar aan de opmaak van het contract te zien, zijn dit dan forfaitaire kosten of kan dit gaan over vaste kosten elke maand. van het eerste jaar hebben wij niets terug gekregen en ook geen staat van zaken.
Ik dacht dat die 200€ per maand vaste kosten waren en dat men achteraf geen afrekening was.

Reclame

Kingfisher

#4 , 04 mei 2012 10:25

Kijk goed wat het contract zegr:
- ofwel is die 600€/3maand een voorschot, en moet er nog een afrekening volgen (wat als er te veel is betaald??)
- ofwel is het forfaitair, en dan kan die radiator/lift/schilderwerken niet aangerekend worden.

Is de waarborg al terug betaald?

't Is altijd hetzelfde met die verhuurders, om er aan het eind nog een handeltje van te maken. Of denken dat ze hun appartement terug mogen eisen in dezelfde staat als ze het 5 jaar geleden verhuurd hebben (neen, de normale slijtage valt ten laste van de verhuurder).
Of snel wat werken uitvoeren, en doorfactureren aan de vertrekkende huurder.

Het is de reden waarom wij uiteindelijk een huis gekocht hebben. Bij de laatste was ik het beu en zijn we naar de vrederechter gegaan. Ik moet zeggen, dat viel goed mee: zelf de procedure gestart, gewoon zonder advokaat alles uitgelegd (wel netjes voorbereid), en een eerlijk vonnis gehad.

cvr
Topic Starter

#5 , 04 mei 2012 20:20

in het contract staat letterlijk: de maandelijkse basishuurprijs is vastgesteld op 600 euro. de gemeenschappelijke kosten bedragen 600 euro driemaandelijks en is "vooruit" betaalbaar door een storting op een bankrekeingnummer:

dus die "vooruit" betekent dan "voorschot"????

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mei 2012 20:26

Volgens mij gaat het hier om een forfaitair bedrag, dat vooruit betaald moet worden: dus te betalen begin januari voor de maanden januari, februari en maart.
Nergens is sprake van een voorschot.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 mei 2012 20:32

In ons contract staat "de gemeenschappelijke kosten bedragen 600€ driemaandelijks I
Ik deel de opinie van mava105 hieromtrent maar wil er wel op wijzen dat het MOGELIJK is dat bepaalde kosten die nog worden aangerekend niet tot de GEMEENSCHAPPELIJKE kosten behoren. Zo zijn de verwarmingskosten steeds INDIVIDUELE kosten per appartement. Mogelijks zijn er nog individuele kosten die via de rekening van de VME passeren maar toch worden toegerekend aan de private kavels en dus niet aan de gemeenschappelijke delen.
Gewoonlijk vindt men die kosten in de boekhouding van de syndicus en op de afrekening opgesteld door de syndicus onder de hoofding "individuele kosten appartement" of onder "kosten appartement".

Het venijn schuilt in de details!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#8 , 05 mei 2012 10:53

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven...§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

[In ons contract staat "de gemeenschappelijke kosten bedragen 600€ driemaandelijks en is vooruit betaalbaar door storting op rek nr.........."] Enkele puntjes verder...[De andere kosten en lasten moeten steeds verplicht los van de huur in een afzonderlijke rekening worden opgegeven].

Ik leid hieruit af dat ‘de gemeenschappelijke kosten’ deze zijn van de gemeenschappelijke delen in de zin van art.577-4 B.W.(zoals onderhoud trappen,gangen,tuin,lift).Enkel die kosten zijn dan forfaitair.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”