Opzeg door verhuurder voor renovatie
Geplaatst: 03 mei 2012 15:30
Beste,
Verhuurder wenst een huurcontract op te zeggen voor renovatie en wel op een wettelijk toegestaan tijdstip (met een opzeg van 6 maanden voor het contract 15 jaar wordt).
De huurwetgeving zegt hierover
2. Het uitvoeren van werken
De verhuurder kan tevens de overeenkomst beëindigen indien hij wederopbouwings-, verbouwings- of renovatiewerken overweegt van het gehuurde goed. Hij kan dit slechts doen bij het verstrijken van elke driejarige periode en op voorwaarde aan de huurder een opzegging van zes maand te betekenen; de opzegging moet het motief toelichten en beantwoorden aan vier vereisten.
a) Het moet vergezeld worden van een afschrift:
• hetzij van de bouwvergunning, indien de werken
zo’n vergunning vereisen;
• hetzij van een gedetailleerd bestek;
• hetzij van een beschrijving van de werken met
een gedetailleerde raming van de kosten indien de verhuurder van plan is de werken zelf uit te voeren;
• hetzij van een aannemingsovereenkomst.
b) De verhuurder moet aantonen wanneer hij de opzegging geeft dat de voorgenomen werken aan de woning de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake stedenbouw in acht nemen.
c) Tevens moet de verhuurder bewijzen dat de werken het bewoonde gedeelte betreffen dat door de huurder betrokken wordt; alle andere werken die de woning van de huurder niet onbewoonbaar maken zoals werken aan de gevel, de zolder, de tuin, een andere verdieping komen niet in aanmer- king en kunnen dus het verbreken van het contract niet rechtvaardigen.
d) Ten slotte moet de verhuurder bewijzen dat de kosten van de werken drie jaar huurprijs overtreffen.
De verhuurder is een geregistreerd aannemer en zal de werken zelf uitvoeren.
Dit zijn de vragen:
a en d) Hoe maak je een bestek of gedetailleerde raming van de kosten als je enkel in de materialen gaat investeren. De verhuurder gaat immers zijn eigen uurloon niet aanrekenen. Wel kan hij zijn werkuren schatten en daar een kostprijs op plakken maar dit bedrag zal nooit gefactureerd worden. Op deze manier zal het bestek of de raming zeker drie jaar huurprijs overtreffen, maar de facturen van de materialen alleen niet.
Kan hier een probleem uit voortvloeien?
b) Hoe moet de verhuurder dat aantonen?
Met dank.
Verhuurder wenst een huurcontract op te zeggen voor renovatie en wel op een wettelijk toegestaan tijdstip (met een opzeg van 6 maanden voor het contract 15 jaar wordt).
De huurwetgeving zegt hierover
2. Het uitvoeren van werken
De verhuurder kan tevens de overeenkomst beëindigen indien hij wederopbouwings-, verbouwings- of renovatiewerken overweegt van het gehuurde goed. Hij kan dit slechts doen bij het verstrijken van elke driejarige periode en op voorwaarde aan de huurder een opzegging van zes maand te betekenen; de opzegging moet het motief toelichten en beantwoorden aan vier vereisten.
a) Het moet vergezeld worden van een afschrift:
• hetzij van de bouwvergunning, indien de werken
zo’n vergunning vereisen;
• hetzij van een gedetailleerd bestek;
• hetzij van een beschrijving van de werken met
een gedetailleerde raming van de kosten indien de verhuurder van plan is de werken zelf uit te voeren;
• hetzij van een aannemingsovereenkomst.
b) De verhuurder moet aantonen wanneer hij de opzegging geeft dat de voorgenomen werken aan de woning de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake stedenbouw in acht nemen.
c) Tevens moet de verhuurder bewijzen dat de werken het bewoonde gedeelte betreffen dat door de huurder betrokken wordt; alle andere werken die de woning van de huurder niet onbewoonbaar maken zoals werken aan de gevel, de zolder, de tuin, een andere verdieping komen niet in aanmer- king en kunnen dus het verbreken van het contract niet rechtvaardigen.
d) Ten slotte moet de verhuurder bewijzen dat de kosten van de werken drie jaar huurprijs overtreffen.
De verhuurder is een geregistreerd aannemer en zal de werken zelf uitvoeren.
Dit zijn de vragen:
a en d) Hoe maak je een bestek of gedetailleerde raming van de kosten als je enkel in de materialen gaat investeren. De verhuurder gaat immers zijn eigen uurloon niet aanrekenen. Wel kan hij zijn werkuren schatten en daar een kostprijs op plakken maar dit bedrag zal nooit gefactureerd worden. Op deze manier zal het bestek of de raming zeker drie jaar huurprijs overtreffen, maar de facturen van de materialen alleen niet.
Kan hier een probleem uit voortvloeien?
b) Hoe moet de verhuurder dat aantonen?
Met dank.