Opzegtermijn

SANTAMARIA
Topic Starter

Opzegtermijn

#1 , 03 mei 2012 11:14

Hallo,

Kort vraagje.

Mijn huurcontract van bepaalde duur ( 3 jaar ) loopt af op 15 September 2012
Deze maand zou ik dan de opzegbrief moeten sturen, beginnend vanaf 01 Junie tot 31 augustus.
Maar wat met de resterende 15 dagen tot september ?

Kan ik in de opzegbrief noteren dat het eindigd op 15 September ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 03 mei 2012 11:20

Bij mijn weten dien je in dit geval een opzeg van 3 maanden te geven die ingaat op 15 juni en wel omdat het een contract van beperkte duur is en de opzeg dan niet op de 1ste van een maand moet ingaan (maar wel 3 maanden moet zijn).

SANTAMARIA
Topic Starter

#3 , 03 mei 2012 11:34

Dus in de opzegbrief duidelijk noteren dat deze ingaat vanaf 15 Juni en eindigd op 15 september ?
Wanneer moet ik deze brief dan opsturen ?

Reclame

Turaki

#4 , 03 mei 2012 11:39

Als u zeker bent, nu?

SANTAMARIA
Topic Starter

#5 , 03 mei 2012 11:45

Dus ik zou dan nog de helft van de huur moeten betalen voor de maand september als ik het goed begrijp ?

artemis

#6 , 03 mei 2012 11:51

Dus ik zou dan nog de helft van de huur moeten betalen voor de maand september als ik het goed begrijp ?
Uiteraard, uw huurcontract loopt immers tot 15 september en een vroegere opzeg is niet mogelijk.

Vandebos

#7 , 03 mei 2012 13:28

U dient geen opzeg te geven, u dient de verhuurder minstens drie maand op voorhand aangetekend te laten weten dat u het contract niet wenst te verlengen en het dus afloopt op 15 september 2012.

SANTAMARIA
Topic Starter

#8 , 04 mei 2012 11:30

Hey,

Word een contract van bepaalde duur ( 3 jaar ) stilzwijgend terug een contract van bepaalde duur ?
Of hoe zit dit nu juist in elkaar ? Ons contract loopt af op 15 Spetember 2012 maar als ik nu beslis om toch nog langer te blijven.

Alvast bedankt,

Turaki

#9 , 04 mei 2012 11:38

Stilzwijgend omgezet naar een contract van 9 jaar.

artemis

#10 , 04 mei 2012 11:44

Een contract van bepaalde duur kan slechts 1x verleng worden voor bepaalde duur en voor een maximale termijn van 3 jaar. Uw huidig contract kan dus enkel overgaan in een contract van 9 jaar met als begindatum het contract van beperkte duur.
Als u of de verhuurder niets doen en het contract laten overgaan dan kan u nadien ten allen tijden een opzeg van 3 maanden geven en wel zonder enige wederverhuringsvergoeding.

SANTAMARIA
Topic Starter

#11 , 04 mei 2012 11:55

Wat bedoeld u met : Als u of de verhuurder niets doen en het contract laten overgaan dan kan u nadien ten allen tijden een opzeg van 3 maanden geven en wel zonder enige wederverhuringsvergoeding ?

Wilt dit zeggen dat ik dan ten allen tijden dus zelfs volgend jaar een AS kan sturen dat ik opzeg, ZONDER dat ik een vergoeding moet betalen ?

Groetjes

artemis

#12 , 04 mei 2012 12:26

Yep. U dient dan enkel een opzegtermijn van 3 maanden te respecteren want vanaf 16 september 2012 bevindt u zich dan in het 4de jaar van de huurovereenkomst.

Intussen bestaat natuurlijk nog altijd de mogelijkheid dat de verhuurder een einde stelt aan het contract van beperkte duur, maar als die dat niet doet dan wordt het zoals ik beschreef.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 mei 2012 12:31

eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

SANTAMARIA
Topic Starter

#14 , 04 mei 2012 13:16

Is niet echt duidelijk wat er allemaal instaat in de PDF file ivm contracten van bepaalde duur en verlengingen hierop + geen vergoeding betalen.

Het is dus degelijk een huurcontract van 3 jaar ( bepaalde duur ) tot 15 September 2012.
Als niemand iets zegt en ik blijf de huurwoning bewonen, gaat mijn contract van bepaalde duur ( 3 jaar ) terug over naar een contract van bepaalde duur nl: 3 jaar ?
In eenderd welk jaar kan ik mijn contract dan opzeggen ? Zonder dat ik ook een vergoeding moet betalen ( contractbreuk ) zoals bij een 3 - 6 - 9 contract ?

bedankt

Vandebos

#15 , 04 mei 2012 13:22

Als u of de verhuurder minstens drie maand voor het verstrijken van de huurperiode de andere partij niet aangetekend meedeelt dat het contract niet verlengd wordt, wordt het automatisch een contract van negen jaar. Dat houdt dat als u bv in oktober wenst op te zeggen u eerst dient te verifieren of het contract al dan niet werd geregistreerd. Indien het contract niet werd geregistreerd kan u opzeggen met de termijn die u wenst, indien het wel werd geregistreerd dient u op te zeggen met een termijn van drie maand die begintte lopen op de eerste van de maand nadat u de opzeg heeft verzonden.

In geen van beide gevallen kan de verhuurder dan nog aanspraak maken op een opzegvergoeding.

Terug naar “Huren”