Opzeg t.a.v. overleden verhuurder

zyx
Topic Starter

Opzeg t.a.v. overleden verhuurder

#1 , 29 apr 2012 12:30

Aangezien de erfgenamen mij niet wilden vertellen tot wie ik mijn opzeg kan doen,
heb ik mijn opzeg maar gedaan t.a.v. de overleden verhuurder.

De aangetekende brief is wel teruggekeerd,
omdat de verhuurder deze namelijk niet kon aftekenen.

Is mijn opzeg nu geldig, of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2012 12:36

Mogelijks wel. Bewaar het AS echter zonder het te openenen. Het si een bewijs dat je tijdig hebt opgezegd.
Stuur een kopie van uw aangetekend schrijven via de gewone post, naar de erfgenamen, desnoods allemaal.
Was uw verhuurder alleenstaand, of is er nog een echtgenoot of echtgenote?
Is uw verhuurder reeds enige tijd overleden?

zyx
Topic Starter

#3 , 29 apr 2012 13:43

De erfgenamen zijn het aan het uitvechten via de rechtbank.
De notaris heeft nu het roer overgenomen, en ik vrees dat die mij tot de laatste druppel zal willen uitpersen.

De verhuurder is doodgegaan in maart, de opzegbrief werd verstuurd in april.
Er is een echtgenote maar die is niet "voor rede vatbaar".

Ik had het graag op een akkoordje gegooid met de notaris, aangezien er ook nog andere ontwikkelingen zijn waar ik hier niet over zal uitwijden.
Heeft de notaris de bevoegdheid om het op een akkoordje te gooien of moet dit beslist worden door de uiteindelijke erfgenamen?

Als ik niets betaal tot de vrederechter, al was het in het jaar 2014, beslist hoeveel ik uiteindelijk moet betalen;
zal ik dan moeten rente betalen op achterstallige bedragen,

die ik niet heb betaald omdat ik volgens mezelf, en de huurdersbond, wegens gegronde redenen niet wou betalen?

Reclame

roharro

#4 , 29 apr 2012 14:28

Hoogstwaarschijnlijk is de echtgenote van de overledene nu de verhuurder geworden aangezien ze meer dan waarschijnlijk het volledige vruchtgebruik heeft van de woning en daardoor de enige verhuurder is geworden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#5 , 29 apr 2012 14:30

Hebben de erfgenamen u op een officiële wijze op de hoogte gebracht van het overlijden voor het verzenden van de opzeg?

Verzendt via gewone post een copie van het as aan de notaris die de nalatenschap afhandelt en aan de echtgenote. Voeg aan het schrijven een tweede toe waarin u de verzenddetails vermeldt van het as zijnde de datum van verzending, de eerste aanbieding ervan en de datum waarop het u door de post ongeopend werd terugbezorgd.

Indien de notaris meent u oneigenlijke eisen en verplichtingen te mogen opleggen mag u deze steeds vriendelijk vragen deze op papier te plaatsen zodat u hiermee even te rade kan bij de provinciale kamer van notarrissen en diens tuchtcommissie...

zyx
Topic Starter

#6 , 29 apr 2012 16:29

Bedankt voor de antwoorden...

Niemand bracht mij nergens officieel van op de hoogte.
Ik vermoed echter dat de echtgenote niet de eigenaar zal worden,
aangezien de secretaresse van de notaris me zei dat de dingen niet verdeeld zijn.

Mag de notaris een deal met mij sluiten om het "50/50" te regelen, of is hij daar niet voor bevoegd?
En nog belangrijker: was mijn Opzeg nu rechtsgeldig... of niet?

mava105

#7 , 29 apr 2012 19:47

Als men u niet officieel van het overlijden op de hoogte heeft gebracht, kan men u er ook niet beschuldigen dat u de opzegbrief nog naar de overledene stuurde.
Ik denk dus dat uw opzeg 100 % reglementair is verlopen.

pukje

#8 , 29 apr 2012 20:03

Als men u niet officieel van het overlijden op de hoogte heeft gebracht, kan men u er ook niet beschuldigen dat u de opzegbrief nog naar de overledene stuurde.
Ik denk dus dat uw opzeg 100 % reglementair is verlopen.
Overleden personen worden openbaar bekend gemaakt dus bekend
de nabestaanden / notaris moeten lopende zaken afhandelen dus ook
post aan overledene ,de overledene neemt ook nog huur aan
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

roharro

#9 , 29 apr 2012 20:08

de overledene neemt ook nog huur aan

Da's straf. Daarom dat sommige mensen spoken zien.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#10 , 29 apr 2012 20:25

[Overleden personen worden openbaar bekend gemaakt dus bekend
Waar haal jij dat uit? Ik ben,toch niet verplicht alle overlijdensberichten in alle kranten van het hele land te lezen, om te weten of mijn verhuurder al of niet nog leeft.
Het enige blad dat alle Belgen zouden moeten lezen, is het Belgische Staatsblad, en daar staan bij mijn weten nog geen overlijdensberichten in (uitgezonderd dat van een koning dan, maar daar huur ik niet van)

pukje

#11 , 29 apr 2012 20:26

de overledene neemt ook nog huur aan

Da's straf. Daarom dat sommige mensen spoken zien.....
HAHA je weet wel wat ik bedoel

pukje

#12 , 29 apr 2012 20:33

Waar haal jij dat uit? Ik ben,toch niet verplicht alle overlijdensberichten in alle kranten van het hele land te lezen, om te weten of mijn verhuurder al of niet nog leeft.
Het enige blad dat alle Belgen zouden moeten lezen, is het Belgische Staatsblad, en daar staan bij mijn weten nog geen overlijdensberichten in (uitgezonderd dat van een koning dan, maar daar huur ik niet van)
Wordt dat niet bij de gemeente opgehangen ,indien niet verwisseling buitenlands recht

Terug naar “Huren”