wat bij verhuring aan niet-Belgen/zelfstandig beroep/ ....

dinno
Topic Starter

wat bij verhuring aan niet-Belgen/zelfstandig beroep/ ....

#1 , 22 apr 2012 00:32

wat bij verhuur aan iemand die geen Belg is?

wat bij verhuur aan "zelfstandige" met/zonder winkel/firma?
kan geen loonbriefjes vragen.
wat wel?
kopie belastingaangifte/ handelsregisternr/ btw nr/ nr kvk (kamer van koophandel)/ oprichtingsakte/ondernemingsnr Belgisch Staatsblad????
(ergens op forum gelezen: inzage boekhouding vragen)?

wat bij verhuur aan iem die onroer goed waar hij/zij woonde heeft verkocht?
kan geen kopies van aanbetalingen huidige huishuur vragen
wat wel?
kopie K.I., kopie verkoopakte????

dank voor reply

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 apr 2012 14:46

Wat er niet is kunt u ook niet opvragen!
Indien u geen risico wil lopen verhuurt u niet aan die persoon.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#3 , 22 apr 2012 15:02

Wat er niet is kunt u ook niet opvragen!
Indien u geen risico wil lopen verhuurt u niet aan die persoon.
En sluit de TS misschien die ideale huurder uit.

Reclame

dinno
Topic Starter

#4 , 22 apr 2012 17:07

artemis, wat bedoelt u met TS?

vermijdt u ook deze groep van mensen of hoe pakt u dit aan?

niet Belg

zelfstandige

eigen woning verkocht

pukje

#5 , 22 apr 2012 17:25

vraag 6 of 12 maanden huur op voorhand en
wacht reactie af
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2012 19:36

artemis, wat bedoelt u met TS?
Topic-starter

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2012 19:39

vermijdt u ook deze groep van mensen of hoe pakt u dit aan?

niet Belg

zelfstandige

eigen woning verkocht
Misschien gewoon op de te huuraffiche schrijven "Enkel Belgen, geen zelfstandigen en geen niet-eigenaars"
En dan maar de reacties afwachten zeker. :mrgreen:

pukje

#8 , 22 apr 2012 19:51

Ik begrijp de angst wel
probeer de angst weg te nemen met vragen
aan evt huurder gewoon eisen stellen

dinno
Topic Starter

#9 , 22 apr 2012 20:53

ja pukje, inderdaad een soort "angst", ben een "groentje" op de verhuurmarkt. is de 1e keer dat ik dit doe. ben toevallig op dit forum terechtgekomen, wist echt niet dat er zoveel problemen bestonden met verhuren. natuurlijk niet iedereen over dezelfde kam scheren, hier komen inderdaad alleen maar de negatieve zaken aan bod. Heb centjes in dit goed gestoken (wat brengt geld bij bank nog op?!) en hoop echt om een goede huurder te krijgen. uiteindelijk is het een kwestie van geluk hebben,niemand heeft een glazen bol, bv. iemand met een maandelijks inetto nkomen van zegmaar 2.000 euro kan alles erdoorjagen en niets meer overhouden om zijn huur te betalen...

pukje

#10 , 23 apr 2012 08:10

wist echt niet dat er zoveel problemen bestonden met verhuren. natuurlijk niet iedereen over dezelfde kam scheren
Ik heb de indruk dat de meeste problemen die hier boven water komen problemen met verhuurder zijn omdat
van alles niet klopt in de woning of huurder onwettig probeert er uit te gooien.

Vraag gewoon aan aspirant huurder omdat je geen zekerheid hebt en hij (vermoedelijk) in
het buitenland werkt of ie 6 maanden huur in vooruit wil betalen naast de 2/3 maanden borg

patjebrussel

#11 , 23 apr 2012 16:57

vraag 6 of 12 maanden huur op voorhand en
wacht reactie af
Toen ik een appartementje zocht om te huren, was ik verwonderd van de boote vragen en op 't randje van het toelaatbare. Dringend tijd dat men daar eens wat aan doet, en wat heeft de verhuurder er nu aan met een pak loonstrookjes te zitten ? Bewijst niets.
Trouwens heb ik , als zelfstandige, dat ook aangeboden van een jaar vooraf te betalen, en ze wilden niet,....ja dan weet ik het ook niet hoor. Hopelijk hebben ze nu hun 'goede huurder met loonstrookjes'.

Heb me van miserie maar iets gekocht, kan ik nog een deel afschrijven en de hypotheek aftrekken.

patjebrussel

#12 , 23 apr 2012 16:59

ja pukje, inderdaad een soort "angst", ben een "groentje" op de verhuurmarkt. is de 1e keer dat ik dit doe. ben toevallig op dit forum terechtgekomen, wist echt niet dat er zoveel problemen bestonden met verhuren. natuurlijk niet iedereen over dezelfde kam scheren, hier komen inderdaad alleen maar de negatieve zaken aan bod. Heb centjes in dit goed gestoken (wat brengt geld bij bank nog op?!) en hoop echt om een goede huurder te krijgen. uiteindelijk is het een kwestie van geluk hebben,niemand heeft een glazen bol, bv. iemand met een maandelijks inetto nkomen van zegmaar 2.000 euro kan alles erdoorjagen en niets meer overhouden om zijn huur te betalen...
Klopt, en dan kan je je nog afvragen waarom die geen eigen woonst hebben met zulk hoog loon.

pukje

#13 , 24 apr 2012 08:04

Klopt, en dan kan je je nog afvragen waarom die geen eigen woonst hebben met zulk hoog loon.
Dit is het verschil in mentaliteit NL/B

In NL wordt heel veel gehuurd ook bij hoge lonen
voordeel huur je hebt geen blok aan je been en bent vrij te verhuizen

Als je de huurprijzen bekijkt moet je ook wel een hoog loon hebben gem. huurprijs
zo een 750 huur * 3 = 2.250,- netto inkomen

xavierdv

#14 , 24 apr 2012 10:45

indien dit een koppel is, is dit te doen. Een gezamenlijk inkomen van 2250€ is toch niet overdreven. Indien er 1 persoon een inkomen heeft van 1600€ moet de 2e dan maar 650€ te verdienen. Dus een koppel waarvan er 1 stempelt zou al voldoenden zijn? Maar niets is zeker. Indien de werkende persoon ondertussen zijn werk verliest en ook stempelt. Dan komen we er niet meer... Waar is de zekerheid dan met die loonstrookjes? Kunnen we rekening houden met de anciënniteit dat iemand op zijn werk is? Mijn appartement komt vrij in november en denk toch een beetje verder te kijken dan juist .... het loonstrookje.

Ik had een huurder die correct betaalde, maar.... De muren zijn in het zwart, de velux is in het zwart geschilderd. De slaapkamer is lichtblauw. Heb een nieuwe boiler moeten plaatsen wegens lekkage en roest. Nu blijkt het dat ze die nooit onderhouden heeft. Het appartement ligt volledig gebarsten en heeft nooit iemand verwittigd dat zodat ik geen aanspraak meer kan maken op mijn verzekering. Heb stukken uit de muur gezien omdat er een kast tegenstaat en er regelmatig tegen gestompt werd. Een stuk uit het toilet gebroken is, enz...

Zelfs met een goede betaler (hoe zou je zelf zijn als mijn wijlen ouders de index in 10 jaar niet opgeslagen hadden) ben je nog niet zeker!!! Het is altijd een beetje gokken. Ik ga ook kijken of hun wagen proper ligt (zowel exterieur als interieur). Zijn hun schoenen proper? Is de correspondentie verkreukt, zit het in een mapje? Hebben ze een verzorgt gebit? Vegen ze automatisch hun schoenen aan de mat als ze ergens binnenkomen enz... Een loonstrookje zegt weinig over de mensen, Probeer ook op andere verklikkers te letten en op lichaamstaal. Dit kan meer opbrengen dan ... een loonstrookje. Observeer potentiële huurders.

artemis

#15 , 26 apr 2012 11:17

Ik ga ook kijken of hun wagen proper ligt (zowel exterieur als interieur). Zijn hun schoenen proper? Is de correspondentie verkreukt, zit het in een mapje? Hebben ze een verzorgt gebit? Vegen ze automatisch hun schoenen aan de mat als ze ergens binnenkomen enz... Een loonstrookje zegt weinig over de mensen, Probeer ook op andere verklikkers te letten en op lichaamstaal. Dit kan meer opbrengen dan ... een loonstrookje. Observeer potentiële huurders.
Dat vind ik wel erg verregaand!

Terug naar “Huren”