verhuring gemeubeld onroer goed: problemen

dinno
Topic Starter

verhuring gemeubeld onroer goed: problemen

#1 , 21 apr 2012 12:53

heb een gemeubelde studio te huur in perfecte staat. Advertentie staat op verschillende internetsites en in koopjeskrant met alle info en foto's. 65% van de mensen die een afspraak maken ter bezichtiging dagen niet op! (zonder enige verwittiging). Ik woon daar niet in de buurt, dus moet daar telkens naar toe rijden. De overige 35% zijn mensen met een leefloon, stempelgeld, geldbeheer door ocmw, mensen die de wettelijke huurwaarborg van 2 maand niet willen of kunnen betalen of huurwaarborg via ocmw (dekt enkel huurschade), of andere problemen. Een optie zou zijn om een immobiliënkantoor in te schakelen om een huurder te zoeken, maar die vragen een minimum van 500 euro.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Iemand goede raad?
dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 21 apr 2012 12:56

Tijdens vaste tijdsblokken laten bezichtigen?

dinno
Topic Starter

#3 , 21 apr 2012 13:31

dit doe ik nu vanaf vorige week, had op een bepaalde dag 6 geïnteresseerden, waarvan er 1 is komen opdagen!

heeft er soms iemand ervaring met het SVK sociaal verhuur kantoor? eergisteren op het nieuws info over gezien

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2012 09:46

Dat is de reden waarom in NOOIT nog een studio wil kopn.
Heb er destijds wel één gehad, maar met dezelfde problemen. Na amper 3 jaar terug verkocht (met verlies :( )
Beter een goed appartement waar je een hogere huur kan vragen. Dan blijven de meeste steuntrekkers al weg, en NOOIT via OCMW werken.

artemis

#5 , 22 apr 2012 11:32

Wij verhuren 3 (ongemeubelde) studio's in het huis waarnaast we zelf wonen. Het feit dat we ernaast wonen (en elke kandidaat die komt kijken weet dat) heeft zo zijn voordelen. Op een andere manier zou ik geen studio's willen verhuren omdat het inderdaad zeer moeilijk ligt. Ik denk dat men bij een gemeubelde studio nog een moeilijker cliënteel treft.

Door de lagere prijsklasse trek je meestal niet Jan modaal aan, daar moet je je van bewust zijn. Jan modaal wil geen studio maar een appartement. Probeer voor jezelf een realistisch profiel te maken van je gewenste huurder. Dat kan gaan van jonge mensen die pas alleen gaan wonen tot mensen met een goeie vaste job maar met een eigen levensstijl (bv zoveel mogelijk op reis willen gaan - om een positief voorbeeld te geven). Sluit mensen met een uitkering niet persé uit, we hebben daar ook goeie ervaringen mee. Je loopt soms meer risico met iemand met een vaste job die voor het eerst alleen woont maar zijn budget niet kan beheren dan met iemand met een uitkering die daarnaar leeft (en er zijn meerdere soorten uitkeringen, er zijn ook mutualiteit, invaliditeit...)

Intussen kunnen we al een aardig boekje schrijven over het type kandidaten dat we over de vloer of enkel aan de telefoon hebben gehad. Gemeubeld verhuren lijkt me nog moeilijker omdat er een categorie kandidaten is die totaal niets heeft en onmiddellijk een dak boven het hoofd zoekt, die er bij wijze van spreken al vanavond in wil gaan slapen. Afhankelijk van de ligging zou je eventueel ook studenten kunnen overwegen.

Het duurt langer voor je een geschikte kandidaat voor een studio hebt, maar bij ons heeft het geduld al geloond. *Hout vasthouden artemis* :wink:

artemis

#6 , 22 apr 2012 11:45

heeft er soms iemand ervaring met het SVK sociaal verhuur kantoor? eergisteren op het nieuws info over gezien
SVK lijkt aantrekkelijk en hebben we ooit overwogen, maar het feit dat je dan zoveel uit handen geeft en alle vat op de situatie en op de uiteindelijke huurder verliest schrikt ons veel te veel af. De mensen die ik ken die het gedaan hebben zijn er met veel schade en miserie van teruggekomen.

dinno
Topic Starter

#7 , 22 apr 2012 15:03

had gehoopt op een al ietwat "ouder" persoon (weduwe/weduwenaar/gepensioneerde) die veel op reis gaat maar toch een mooi, makkelijk te onderhouden stekje wil.
De studio is gelegen in een residentiële wijk, in perfecte staat; heb hem gekocht van bejaard koppel die, voor ze zijn verhuisd naar een service-flat, daar zelf de laatste 10 jaar hebben gewoond.
De prijs is dan ook navenant, niet superduur maar ook niet supergoedkoop.

ben aangesloten bij het AES algem eig syndicaat, daar heb ik de raad gekregen om héél voorzichtig en omzichtig om te gaan met kandidaat-huurders.
wens dan ook te verhuren met een contract van 1 jaar, ev stilzwijgend te verlengen voor terug 1 jaar en daarna ev 9 jaar.
zou dat kandidaten afschrikken? vermits ik ze, bij niet betaling, na opzegtermijn, na 1 jaar kan opzeggen?

wat vinden jullie van het SVK sociaal verhuurkantoor? huurprijs wordt dan wel met een derde vermindert...
alhoewel, vanmiddag in de zevende dag was er nog een interview met de voorzitter van het AES die zei dat SVK kantoren onderbemand zijn om alles goed te kunnen opvolgen, in Wallonië zou het al niet meer werken...

artemis

#8 , 22 apr 2012 15:32

wens dan ook te verhuren met een contract van 1 jaar, ev stilzwijgend te verlengen voor terug 1 jaar en daarna ev 9 jaar.
zou dat kandidaten afschrikken? vermits ik ze, bij niet betaling, na opzegtermijn, na 1 jaar kan opzeggen?
Ik denk niet dat je daarmee kandidaten gaat afschrikken. Wij doen het meestal ook zo tijdens het eerste jaar want hier speelt dan nog het probleem van mogelijke overlast (waar wij heel veel last van hadden voor we het naburige huis kochten).
Nu, als je op wat oudere kandidaten mikt weet ik niet of het gemeubileerde wel zo aantrekkelijk is. Die mensen hebben meestal hun eigen meubels en willen daarin wonen.
Bij gemeubileerd denk ik aan twee soort kandidaten
1) mensen die helemaal niets hebben - maar wil je aan hen verhuren?
2) mensen die ergens tijdelijk gaan werken en wonen (buitenlanders dus) en die daar goed voor betaald worden. Ik weet niet of je die doelgroep makkelijk via de traditionele kanalen gaat bereiken.

Wat ik bedoel: ik denk dat je met een gemeubileerde studio een beperktere doelgroep hebt dan met een ongemeubileerde studio..

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 apr 2012 16:28

[quote="artemisBij gemeubileerd denk ik aan twee soort kandidaten
1) mensen die helemaal niets hebben - maar wil je aan hen verhuren?
2) mensen die ergens tijdelijk gaan werken en wonen (buitenlanders dus) en die daar goed voor betaald worden. [/quote]

3 koppels die pas uit elkaar zijn en die dringend onderdak zoeken.

Je verhuurt beter ongemeubeld, dan ben je al één bepaalde groep kwijt.

Heb recent nog een appartement verhuurd dat pas beschikbaar was ab 1 juni omdat ik het nog volledig ging opschilderen en nieuwe vloerbekleding leggen. Was verbaasd hoeveel kandidaten er onmiddelijk in wilden, ik moest zelf niets schilderen en de vloer was voor hen OK.
Dergelijke mensen zeg ik onmiddellijk nee, want die geven ook problemen mettertijd.

Artis

#10 , 23 apr 2012 21:48

Heb er destijds wel één gehad, maar met dezelfde problemen. Na amper 3 jaar terug verkocht (met verlies :( )
Beter een goed appartement waar je een hogere huur kan vragen. Dan blijven de meeste steuntrekkers al weg, en NOOIT via OCMW werken.
Waarom NOOIT met OCMW samenwerken? En gelieve niet met cliché-antwoorden af te komen ...
Ik zeg maar iets, een goed lopend stabiel budgetbeheer geeft relatieve hoge zekerheden naar betaling van de HH bvb.

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 apr 2012 21:53

Waarom NOOIT met OCMW samenwerken? En gelieve niet met cliché-antwoorden af te komen ...
Ik zeg maar iets, een goed lopend stabiel budgetbeheer geeft relatieve hoge zekerheden naar betaling van de HH bvb.
En bovendien ook grote zekerheid tot gratis slopen van het appartement door de bewoners......
Misschien een cliché, maar wel gebaseerd op herhaalde ondervinding....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dinno
Topic Starter

#12 , 23 apr 2012 23:34

artis, het probleem met geld-budgetbeheer door OCMW is dat de persoon in kwestie ten allen tijde dit beheer kan opzeggen. Dit beheer gebeurt op vrijwillige basis van de persoon in kwestie.
OCMW kan dit niet opleggen.

bosprocureur

#13 , 24 apr 2012 08:35

artis, het probleem met geld-budgetbeheer door OCMW is dat de persoon in kwestie ten allen tijde dit beheer kan opzeggen. Dit beheer gebeurt op vrijwillige basis van de persoon in kwestie.
OCMW kan dit niet opleggen.
..... Of dat het OCMW de persoon in kwestie geen leefloon meer wil uitbetalen, omdat hij zich niet 100% aan de regels houdt..

Vandebos

#14 , 24 apr 2012 14:05

Of dat het OCMW eens het contract gesloten zijn handen volledig van iedere verantwoordelijkheid aftrekt...

Artis

#15 , 24 apr 2012 22:01

En bovendien ook grote zekerheid tot gratis slopen van het appartement door de bewoners......
Misschien een cliché, maar wel gebaseerd op herhaalde ondervinding....
Sommigen zijn idd om het zeer plat te zeggen 'marginaal' van aard dat dat risico bestaat, maar om te zeggen dat dit het doorsnee publiek is van een OCMW, NEEN!

Terug naar “Huren”