Ik neem hier voor de eenvoud aan dat u met tegenpartij uw huisbaas en zijn advocaat bedoelt. Ook neem ik aan dat u geen advocaat heeft. Heeft de advocaat van uw huisbaas/tegenpartij aan U een schrijven gericht ? Vanaf dat ogenblik dient U enkel met de advocaat van de tegenpartij (de advocaat van uw huisbaas) te communiceren en niet (meer) met uw huisbaas. Trap niet in de val maar communiceer enkel met zijn advocaat. Is die advocaat niet aanwezig op de zitting dient hij op voorhand uitstel te vragen, zoniet bestaat er gevaar dat er een uitspraak bij verstek word gedaan door de VR. Dit kan in uw voordeel of uw nadeel zijn, maar meestal in het nadeel van degene die verstek heeft laten gaan, dus in dit geval uw huisbaas.Nu mailt de huisbaas mij dat ik de stukkenbundel naar hem moet sturen dat die advocaat niet aanwezig zal zijn op de zaak.
Ik heb geantwoord de stukkenbundel dan bij de advocaat te gaan ophalen.
Huisbaas reageert hier negatief op.
Ben ik nu echt verplicht om heel de stukkenbundel nog naar de huisbaas zelf te sturen om onnodige uitstellen te voorkomen volgende dinsdag ?
Wel ja, ik bedoel niet dat U geen contact meer met uw huisbaas mag hebben over andere zaken dan degene waarvoor U naar de VR bent gegaan. Ik bedoel dagdagelijkse dingen.Nadien is er wel terug emailverkeer geweest enkele tss mij en huisbaas, niet over het aanspannen van een geding, maar nog meer zaken die bleven mislopen in de tussentijd. Dan heb ik knoop doorgehakt en dossier samengesteld voor vrederechter en leek het mij normaal de stukken van de eerste keer aan de advocaat te zenden.
Het is dacht ik deontologisch niet gepast. Wat niet wil zegen dat het verboden is, wat ik niet beweer. Bovendien maakt het de zaken IMHO enkel maar ingewikkelder. Stel dat er bvb nog een immokantoor mee in de zaak verwikkeld zit dan is het hek helemaal va de dam. Trouwens denk ik niet dat advocaten dat zullen apprecieren dat de client van de tegenpartij rechtstreeks met hun client communiceert. Het is een verschil als de advocaat in kwestie hier specifiek zou vragen om de stukken naar de huisbaas te sturen.Vermijd het risico op nodeloos uitstel en zend hem de stukkenbundel aangetekend.
Nu begrijp ik een en ander niet. Dus die advocaat heeft toch alle stukken ontvangen ? Maar uw huisbaas vraagt aan U een copij ? Zeer vreemd. Inderdaad moet uw huisbaas maar aan zijn advocaat de stukken vragen.Heb bericht in de bus gekregen dat de advocaat de stukkenbundel heeft ontvangen. Is het nu niet gewoon diens plicht dat aan zijn client door te geven?
@VDB: De TS heeft toch een brief van het VG gekregen ? Dan is er toch een zaak ? Waarom vraagt die verhuurder die stukken niet aan zijn advocaat in het licht van het feit dat er toch al een zaak is ipv een gewoon schrijven van de advocaat naar de huurder toe ? Er is dus een vervolg op het schrijven van die advocaat. Een vervolg in de vorm dat hij die zaak aangespannen heeft voor het VG. Ik blijf het in elk geval vreemd vinden en deontologisch niet volgens het boekje. Misschien ben ik van nature iets te achterdochtig. Tenslotte doet Axel wat hij wil.Maar langs de andere kant vind ik toch nog steeds dat de huisbaas de stukken evengoed bij de advocaat kan halen of de advocaat opsturen.
Eerst een brief met: "ik ben aangewezen om het dossier ten uwe laste te behandelen ..."