Illegaal huren

Blabla
Topic Starter

Illegaal huren

#1 , 16 apr 2012 13:50

Hallo

Dit is een raar verhaal maar echt gebeurd,..Een 2tal jaar terug waren we dringend op zoek naar een niet al te duur huurhuisje..via via zijn we bij een garage gekomen die omgebouwd was tot woning. Heel klein maar voor de prijs goed. Wij konden direct intrekken en dat was de doorslag. Er werden nauwelijks afspraken gemaakt en ze vroeg niet eens om een borg. Raar maar wij zijn nog jong dus natuurlijk niet erg. Wij hadden geen electriciteits rekening, geen waterrekening, geen borg en niet eens een contract. Na de verhuis naar de garagewoning wilde wij ons inschrijven op het adres maar helaas dat kon niet omdat er maar 1 verhuurwoning ingeschreven was ( het hoofdhuis ), dus de garage niet. Dus het werd duidelijk dat het gewoon illegaal was. WIj waren net verhuisd dus wilde niet meteen weg, we zijn er een tijd gebleven zonder adres en ondertussen zochten we weer iets nieuws om te huren maar dan legaal. We hebben zelfs de tuin helemaal opgeknapt want daar lag enkel rotzooi en afval. Nu werden de omstandigheden ook binnen steeds slechter, lekages in de kelder bij de electriciteit kast, vaak kortsluiting, kelder onder water (spullen verschimmeld), keuken vochtig, muren vochtig, lekage badkamer, onaardige buren. Na haar meerdere keren probren te bereiken heeft ze de keuken laten vervangen. Maar de grote problemen niet opgelost het werd te gevaarlijk om daar te blijven!
Gelukkig hebben we na onze vakantie snel iets anders gevonden en verteld dat we weggingen. we hebben het huisje heeeel netjes achtergelaten mooi opgeruimd en zelfs in het tuintje het gras afgereden en de planten en bloemen laten staan. Het was allemaal zonder contract dus we hadden natuurlijk geen opzeg termijn en het geld van de electriciteit en water wat we elke maand mee betaalde samen in de huur zou verekend worden door haar vader en geregeld worden. Wij hebben niets meer van haar vernomen.

Nu het grootste probleem: door een fout van ons maar ook de bank zijn er een paar maanden huur te veel betaald. Nu hebben we haar meerdere malen proberen te bereiken maar zonder resultaat. Dan maar een sms en die werd beantwoord dat ze het zou nakijken. Dit is 4 weken geleden en sindsdien hebben we haar niet meer kunnen bereiken of maar iets gehoord,.. Wat kunnen we doen?? het gaat om een redelijk groot bedrag en die hebben we hard nodig. het is allemaal heel raar en stom maar bestaat er niet iets dat dit tegenhoudt?
Dank u wel alvast!!
groetjes b.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 apr 2012 15:28

Aangetekend verzoeken u het teveel betaalde bedrag (kopie bankuittreksel met enkel deze posten op mee insluiten) binnen de veertien dagen na kennisname van dit schrijven terug te storten op rekeningnr be12 3456 7890 1234. Dat bij gebrek aan inwilligen van dit verzoek dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn op hun kosten bij het lokale vredegerecht een geding te starten om bij vonnis de terugbetaling te verkrijgen. De verhuurder er vriendelijk op wijzen dat de kosten van een geding, rekening houdend met RPV, gerechtskosten, gerechtelijke interesten en betekenen vonnis hem een veelvoud zal kosten van het bedrag dat hij zich nu wederrechtelijk toe-eigent.

Sluit af met "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Blabla
Topic Starter

#3 , 17 apr 2012 17:45

BEdankt voor uw antwoord! we zijn blij dat we al zo'n brief kunnen starten zelf zou ik nooit weten wat ik er in zou moeten zetten..
Stel dat het zover komt om naar de vrederechter te gaan, lopen de kosten van een geding hoog op voor ons?

Met vriendelijke groetjes

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2012 17:58

In principe enkel uw tijd en de nodige kopies.
U kan hier als zich op tijd bent hier steeds de nodige vragen stellen.
In de brief moet wel zeer duidelijk staan waarover het gaat.
Dat (in feite) de plaats niet diende om te wonen doet er niet toe.
(U kan dit altijd als argument (druk) tgo de verhuurder gebruiken - kwartierinspecteur inlichten - controle gemeente enz enz )

Blabla
Topic Starter

#5 , 30 apr 2012 23:35

Eindelijk heeft ze een antwoord via sms gegeven.. Ze vindt dat ze het geld niet hoeft terug te geven omdat ze het als een tegemoetkoming ziet. Mijn vriend heeft geantwoord dat hij het dan via een andere weg moet oplossen, zij antwoord: veel succes. Hebben we het nu verpruts? Ik stel morgen direct de brief op ik had gehoopt dat ze gewoon correct reageerde en netjes de huur terug stortte. Helaas, maar nu is het echt duidelijk dat ze totaal niet van plan is om het terug te geven. Ik hoop dat het geding bij de vrederechter en de argumenten haar wel aanzetten tot betalen zoniet is er dan nog een andere mogelijkheid? Mijn vriend denkt dat het bij de vrederechter het ons ook veel gaat kosten, ik kan hem niet overtuigen...

Bedankt alvast voor een antwoord
met vriendelijke groetjes

Turaki

#6 , 30 apr 2012 23:50

Vrederechter kost niet zoveel, ong 30€ rolrecht, wat u ook terugeist natuurlijk.

pukje

#7 , 01 mei 2012 08:22

Er is geen contract totaal niets
Je kan het zien als bezetters die bezettingsvergoeding betalen
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Turaki

#8 , 01 mei 2012 09:01

Er is geen contract totaal niets
Je kan het zien als bezetters die bezettingsvergoeding betalen
Dan mag men nog niet het teveel betaalde houden.

Blabla
Topic Starter

#9 , 04 mei 2012 14:31

Beste! zou ik de brief zo versturen of zal ik er nog iets aan toevoegen? bedankt!

,

Met deze brief wil ik u vragen om het teveel betaalde bedrag binnen de veertien dagen na kennismaking van dit schrijven, over te schrijven op rekeningnummer : 1234567
Dit bedrag is gebaseerd op het te veel betaalde huur plus intrest, de overige bedragen dat u ons nog verschuldigd bent ( aankoop keukenblad en 2x verrekening elektriciteit) komt hierbij te vervallen tenzij hu het bedrag van € 2000 incl. intrest niet betaald word.
Bij het gebrek van inwilligen van dit verzoek is dit schrijven het enige en definitieve ingebrekestelling.
Daarnaast ben ik dan ook verplicht om op uw kosten bij het lokale vredegerecht een geding te starten om bij vonnis terug betaling te verkrijgen.
Ik wil u er vriendelijk op wijzen dat de kosten van een geding, rekening houdend met rpv, gerechtskosten, gerechtelijke intresten en betekenen vonnis het u een veelvoud zal kosten van het bedrag dat u nu zich wederrechtelijk toe- eigent.
Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.
(zie in bijlage de overzichten)

Met vriendelijke groet
Janklaas en piethein
Laatst gewijzigd door Blabla op 21 mei 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#10 , 04 mei 2012 18:35

Zeker al de bijlage met nummer vermelden in uw brief
dus bijlage 1: brief van 1.1.2001 inzake waterlek
bijlage 2: copie factuur paaseieren (bakkerij janssens en peeters)
en uiteraard alle bijlage nummeren

Blabla
Topic Starter

#11 , 05 mei 2012 11:52

zal ik er verder niks aan toevoegen? niks over de huur of dat het wel netjes achtergelaten is? groetjes

Franciscus

#12 , 05 mei 2012 17:54

Uiteraard moet de brief plaats en datum vermelden en ook het aantal exemplaren als er partijen zijn dus in uw geval 2 (huurder en verhuurder).
Hebt u foto's getrokken bij het begin en nu u het verlaten hebt?
Als de kosten als een apart item te betalen waren moeten zij daarvan wel de bewijzen kunnen voorleggen ( copie van facturen).

Wat bedoel je met iets vermelden over de huur??

Er is geen plaatsbeschrijving dus kan verhuurder ook niets zeggen over de staat van de ruimte.

PS als de zaak geregeld is ...misschien toch de gemeente( dienst bouwen/milieu/stedenbouw) en of kwartieragent in kennis stellen dat er een 'krot' werd verhuurd tegen huisjesmelker prijzen.

Blabla
Topic Starter

#13 , 18 mei 2012 10:53

Beste,

Vandaag hebben we een aantgetekende brief van haar ontvangen waarin een opsomming staat van bedragen die ze als vergoeding gebruikt. Ze beschrijft ook dat er beschadigingen op de vloer en muren zijn aangebracht en niet hersteld zijn (mss een gaatje in de muur voor een klok).Aanblik was enorm bedroevend meldt ze, terwijl ik en mijn vriend inclusief de ouders die ook mij zijn gaan kijken de 1ste keer, tegen elkaar vertelde dat het er netter uit zag dan hoe het was. Er is geen beschrijf gemaakt van de woning noch fotos. HEt totaalbedrag van haar komt nu perfect overeen met het bedrag (enkel over de teveel betaalde maanden huur) dat wij haar terug vragen. Ik weet nu niet hoe ik aan een nieuwe aangetekende brief moet beginnen!
ALs eind zin gebruikt ze dat ze denkt dat eht nog in alle beleefdheid geregeld kan worden.. zelf neemt ze nooit een telefoon op.
Kan iemand me nog eens helpen?
Groetjes B

Blabla
Topic Starter

#14 , 20 mei 2012 12:17

Als er geen plaatsbeschrijving opgemaakt is en geen fotos ofzo kan ze toch eigenlijk eisen wat ze wil?? dat kan toch niet he?

mava105

#15 , 20 mei 2012 12:35

Zonder plaatsbeschrijving staat uw verhuurster NERGENS. Alleen foto's is ook al moeilijk, zeker als ze niet gedateerd zijn. De datum op een digitale foto is niet sluitend, gezien deze verkeerd kan worden ingesteld op het fotoyoestel. Het moeten dan al foto's zijn waarop duidelijk ook de frontpagina van een krant ius te zien. En dan moeten ze nog gemaakt zijn bij het ingaan van de huurovereenkomst.
Schrijf haar dus een vriendelijk vbriefje terug waarin gezegt nietrkkord te gaan met de door haar aangehaalde schade, tenzij ze zwart op wit kan bewijzen mits voorlegging van een PB, ondertekend door BEIDE partijen, dat deze schade er niet was bij intrede.
Voor de afrekening zelf: stel u niet tevreden met een opsomming van de bedragen. EIS ook inzage van de officiele fakturen waarmee ze haar opsomming heeft gemaakt. Je hebt er recht op.

Terug naar “Huren”