Pagina 1 van 1

Pidpa tussentijdse factuur, we wonen er nog niet

Geplaatst: 08 apr 2012 07:03
door krisje1973
Beste forumleden,

Vorige posts van mij hebben ook betrekking tot dit maar zal proberen duidelijk te zijn.

Sociale huisvestingmaatschappij verhuurt nieuwbouwwoning.
Nieuwbouwwoning blijkt niet op tijd klaar te zijn.

Opzeg in privé wordt gegeven en huurder moet er uit na opzegperiode.
Maatschappij biedt noodwoning aan.

Ze komen overeen dat er geen huur, electriciteit en andere kosten dienen betaald te worden omdat zij in de fout gegaan zijn.
Als huurder had geweten dat woning niet klaar zou zijn, had hij opzeg nooit gegeven.

Nu vind huurder die de nieuwbouwwoning gaat betrekken, in zijn tijdelijk geplaatste brievenbus voor de gevel, een tussentijdse factuur van Pidpa voor een bedrag van 52 euro voor de periode van 9 februari tot en met 26 maart.
Ook buur heeft deze factuur ontvangen.

De afspraak met de sociale huisvestingsmaatschappij was dat alle meterstanden pas werden doorgegeven op het moment dat de huurders effectief de sleutels zouden krijgen en het huis dus ook echt werd opgeleverd.
De laatste berichten melden dat de huurders er in zouden kunnen vanaf 1 mei.

Na telefonisch onderhoud met de maatschappij vinden zij dat de toekomstige huurder dit maar moet betalen want dat hij nu ook niets betaald.
Het verbruik zou wel verrekend worden op de eindfactuur.

Huurder had al sleutels sinds 9 februari.
Vorige week werd er eindelijk verder gewerkt in dit gebouw, na 3 maand niets gedaan te hebben.
Huurder gaat een kijkje nemen binnen en ziet dat er ondertussen wel al 2 kubuub water verbruikt is door de werkmannen.
Hij meld dit ook aan huisvestingsmaatschappij en zegt tevens dat het aantal gratis kuub inderdaad een feit is maar dat hij dit niet verbruikt heeft.
Na dit bezoekje vorige week maandag, kan toekomstige huurder plots niet meer in de woning omdat het slot veranderd is.

Kan deze huurder en tevens de buur, eisen dat de sociale huisvestingsmaatschappij, het contract van pidpa terug op hun naam nemen tot zij effectief de (nieuwe) sleutels krijgen en de woning effectief is opgeleverd?

Alvast bedankt,

Re: Pidpa tussentijdse factuur, we wonen er nog niet

Geplaatst: 08 apr 2012 08:06
door Turaki
Tussentijdse factuur? Dus nog geen meterstanden? Op naam van wie staan de meters?

Re: Pidpa tussentijdse factuur, we wonen er nog niet

Geplaatst: 08 apr 2012 08:34
door krisje1973
Blijkbaar heeft de sociale woningmaatschappij de meterstanden (toen het zogezegd was opgeleverd op 9 februari) al doorgegeven aan pidpa.

De huurders moesten hier niets voor doen, de huisvestingsmaatschappij deed dit allemaal.
De huurder zei toen al dat hij dit zelf ging doen en dat het zijn verantwoordelijkheid is, niet die van de maatschappij.

Huurder huurde vroeger privé en bracht pidpa natuurlijk wel op de hoogte van zijn verhuis maar heeft enkel de gegevens bezorgt voor de eindafrekening van vorige woonst.
Tevens het adres van de woning waar hij binnenkort naartoe verhuisd voor het opsturen van de eindafrekening.

Maar de tussentijdse factuur staat op naam van de toekomstige bewoners, ook al wonen zij er nog niet.

De buur woont zelfs nog bij haar ouders en is nooit zelfstandig afnemer geweest van pidpa.

Re: Pidpa tussentijdse factuur, we wonen er nog niet

Geplaatst: 08 apr 2012 10:37
door Turaki
Aangetekend aan pidpa laten weten dat de overdracht van de meter nog niet is goedgekeurd door u, en vragen om bewijs dat u op het nieuwe adres een contract met hen heeft getekend. Dat u bij gebrek aan dit bewijs deze factuur niet betaald, en dat ze deze aan de vorige afnemer dienen te bezorgen. Dat, tot u zelf een contract met hen afsluit, alle facturen aan de vorige afnemer dienen gezonden te worden, en u enige navolgende zendingen (facturen of aanmaningen) zal negeren tenzij ze u het bewijs leveren dat u een contract bij hen heeft.

Re: Pidpa tussentijdse factuur, we wonen er nog niet

Geplaatst: 08 apr 2012 12:11
door mava105
Of gewoon met uw faktuur naar de woningmaatschappij gaan en terugbetaling eisen. Het is hun fout, dus zij moeten het maar rechtzetten.

Re: Pidpa tussentijdse factuur, we wonen er nog niet

Geplaatst: 08 apr 2012 12:50
door Turaki
Of gewoon met uw faktuur naar de woningmaatschappij gaan en terugbetaling eisen. Het is hun fout, dus zij moeten het maar rechtzetten.
Ja, maar dan moet je bij de afrekening weer gaan kijken hoeveel zij al terugbetaald hebben of hoeveel je dan nog moet terugeisen of bijbetalen.
Eenvoudigste is alle facturen tot definitieve bewoning aan huisvestingsmaatschappij (met eindafrekening), en vanaf dan alles voor bewoner.

Re: Pidpa tussentijdse factuur, we wonen er nog niet

Geplaatst: 08 apr 2012 13:01
door krisje1973
@mava: had hun telefonisch verwittigd dat ik een tussentijdse afrekening had gekregen en dat zij hadden beloofd om geen meterstanden door te geven voor het effectief, ondertussen al met 4 maand vertraging, de oplevering zou gebeuren.

Ze zouden me afgelopen vrijdag terug bellen maar natuurlijk niets gehoord.
Eén van de medewerkers van dat bureau is een zeer goede hulp geweest in het zoeken naar oplossing voor noodwoning en in overleg met de directie werden me gratis huur en alle andere kosten gegeven.
Zij was echt begaan.
Probleem is dat ze nu voor langere tijd afwezig is door een familiale situatie.

Nu behandelt dus iemand anders dit alles en zij was niet akkoord met de dingen die ik nu al allemaal gekregen heb.

Bedankt Turaki voor de tip!
Zal ik vandaag nog doen en ook aan mijn buurvrouw mijn schrijven overhandigen.