Het niet betalen van huur

aatje30
Topic Starter

Het niet betalen van huur

#1 , 30 mar 2012 00:52

Hallo,

Ik heb 2,5 jaar een woning gehuurd waar ik altijd last had van geluidsoverlast en vocht/schimmel op de muren. Heb de huurbaas meerdere keren telefonisch gevraagd om hier iets aan te doen, maar deze geeft aan niks te kunnen/willen doen. Voor de geluidsoverlast heb ik de politie ook benaderd, en ook zij geven aan dat ze hier niks aan kunnen doen. Hierdoor was ik genoodzaakt om mijn spullen te pakken en naar het buitenland te emigreren. Heb de laatste 2 maanden geen huur betaald. Nu wil ik weten of de huurbaas mijn nieuwe adres kan achterhalen als de advocaat van de huurbaas een gerechtelijke procedure gaat opstarten? Ik had een huurcontract van 9 jaar en heb deze dus niet uitgezeten. Hoe zit het met de waarborg.

Hoop dat iemand mij hierover kan informeren.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 30 mar 2012 07:25

Gezien u waarschiujnlijk geen bewijs hebt van uw acties (enkel telefonisch contact met verhuurder én enkel "benadering" van politie), kan u niet bewijzen dat de woning onbewoonbaar/ongeschikt was en kan u dus geen huurvermindering en/of huurkwijtschelding claimen.

De woning zelf creëerde waarschijnlijk geen geluidsoverlast, zodat dit zelfs niks is wat je de verhuurder ten laste kan leggen, enkel je buren.

De eigenaar kan je wel degelijk proberen op te sporen en als hij een vermoeden heeft waar je nu woont, zal hem dat normaal gezien (bij wonen in Europa) ook relatief vlug lukken. Sowieso kan hij je bij verstek laten veroordelen in België. Franciscus en/of anderen zullen kunnen zeggen wat de gevolgen daarvan dan zijn. In ieder geval heb je een opzegtermijn van 3 maand én een schadevergoeding van 1 maand aan je been + eventuele huurschade. De waarborg kan daarvoor aangesproken worden.

Vandebos

#3 , 30 mar 2012 08:00

Bij vertrek zonder geldige opzeg, huurachterstallen en beschadiging van het pand zal de verhuurder in geval van een geding beduidend meer kunnen verkrijgen dan drie maand opzeg en 1 maand wederverhuring.

Hoop in uw geval dat de verhuurder van het lakse soort is.

Reclame

aatje30
Topic Starter

#4 , 30 mar 2012 08:41

Dus ik begrijp hieruit dat het verstandiger is de 2 maanden huur te betalen en de waarborg volledig aan hun te geven. Wat is trouwens wonen in Europa voor iets? Kan de verhuurder mij ook opsporen wanneer ik mijn huidige gemeente vraag om geheimhouding van mijn gegevens?

JPV

#5 , 30 mar 2012 08:49

wonen in Europa = wonen in een land van de Europese Unie.

En de gemeente in België zal verplicht zijn om bij dagvaarding je gegevens vrij te geven, in Europa zal dit waarschijnlijk wel iets vergelijkbaars zijn.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mar 2012 10:48

Waar ben jij momenteel gedomicilieerd? In België, in het buitenland, of nergens meer?
Mogelijks zal de rekening een pak hoger uitvallen dan die 2 maanden huurachterstal en 1 maand wederverhuringsvergoeding. Als verhuurder nu nog een paar maand wacht om naar de vrederechter te trekken kunnen dat mogelijks 4-5 of zelfs 6 maanden worden. Je hebt immers geen opzeg gegeven.

artemis

#7 , 30 mar 2012 11:12

Hierdoor was ik genoodzaakt om mijn spullen te pakken en naar het buitenland te emigreren.
Vind dat wel een heel originele reden om te emigreren :mrgreen:
Kan de verhuurder mij ook opsporen wanneer ik mijn huidige gemeente vraag om geheimhouding van mijn gegevens?
De gemeente in het land waar je nu woont zal enkel kunnen doen wat daar in de wettelijke mogelijkheden ligt. In België en waarschijnlijk de meeste EU-landen zou zoiets alvast onmogelijk zijn.
Als je in Albanië zit zal je je makkelijker kunnen verborgen houden dan in pakweg Spanje. 8_)

pukje

#8 , 30 mar 2012 11:25

De meeste EU landen nemen het recht van privacy erg eng ,naam adres gegevens geven ze
dus niet vlug vrij zonder nationale gerechtelijke opdracht
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

mava105

#9 , 30 mar 2012 11:49

Bij een veroordeling zou je nooit nog naar België kunnen terugkeren, zonder het risico te lopen te worden aangehouden. ID kaart kan niet meer verlengd worden bij verval, geen ziekekas meer, enz....
Dat alles laat jij allemaal vallen wegens wat geluidsoverlast en het niet hoeven betalen van 2 maanden huur? :shock:

Franciscus

#10 , 30 mar 2012 17:27

Klopt indien je vertrokken bent zonder nieuw adres op te geven wordt je ambtelijk geschrapt met alle juridische gevolgen van dien.
Zoals Mava105 zegt. Ook wordt je gesignaleerd wegen een wanbedrijf nl: inbreuk bevolking.
U kan nergens ook niet in het buitenland bij uw ambassade nog geldige papieren krijgen of deze laten verlengen.
Ook de overheid zal dan aan uw vel zitten wegens niet betalen van belastingen enz ... verdere veroordelingen zullen/kunnen dan het gevolg zijn met als gevolg dat je bepaalde grenzen niet meer voorbij kan gaan ( behalve illegaal).

Terug naar “Huren”