Huisdieren verbieden => hoe zit dat nu echt?

Eliza_1985
Topic Starter

Huisdieren verbieden => hoe zit dat nu echt?

#1 , 29 mar 2012 12:50

Hoi iedereen,

Ik vermoed dat dit onderwerp hier al meermaals aan bod is gekomen maar ik heb er niet zoveel over teruggevonden en natuurlijk is iedere vraag toch een beetje anders.

Ik woon in een sociaal huurappartement en ik heb een Jack Russel (10j). Even kort uitleggen. Toen ik 2 jaar geleden mijn aanvraag indiende bij het RSVK waren ze op de hoogte van mijn hondje, en werd dit ook zo ingevuld op de inschrijvingspapieren. Toch stond er duidelijk in het contract dat ik hier heb ondertekend dat huisdieren niet toegelaten zijn.
Een mede bewoner van het gebouw had ook een hond die duidelijk voor overlast zorgde dus na enkele maanden kreeg ik bericht dat alle huisdieren binnen 30 dagen de deur uitmoesten, zo niet zou het huurcontract opgezegd worden.
Ik ben dan naar mijn advocaat gestapt en die heeft onmiddellijk die zaak onder de loep genomen, aangetekende brief gestuurd naar huisbaas met het bericht dat hij een zaak zou aanspannen als ik buiten moest. Nu het detail weet ik niet hé, maar ik kreeg enkele weken laten telefoon dat ik mijn hond mag houden zolang die natuurlijk geen overlast veroorzaakt.

Bon, ondertussen willen mijn vriend en ik verhuizen naar een vrijstaand huis en zijn we rustig aan het rondkijken maar haast nergens, ook al is die tuin zo groot als een voetbalveld, mag je huisdieren houden.
Ik heb al van verschillende mensen de raad gekregen, dat ik het gewoon moet verzwijgen omdat ze zoiets niet mogen verbieden (wet van privacy). Ik heb ook vrienden die het zo doen met hun huisdieren en als de huisbaas/immo op bezoek komt dan zetten ze die hond/kat bij familie.
Toch maak ik me daar zorgen in want wij hopen voor de zomer nog in blijde verwachting te zijn en willen een woonst die we een thuis kunnen maken voor onze kinderen en waar we kunnen settelen, en dan niet plots moeten verhuizen om de een of andere reden.