Huisdieren verbieden => hoe zit dat nu echt?

Eliza_1985
Topic Starter

Huisdieren verbieden => hoe zit dat nu echt?

#1 , 29 mar 2012 12:50

Hoi iedereen,

Ik vermoed dat dit onderwerp hier al meermaals aan bod is gekomen maar ik heb er niet zoveel over teruggevonden en natuurlijk is iedere vraag toch een beetje anders.

Ik woon in een sociaal huurappartement en ik heb een Jack Russel (10j). Even kort uitleggen. Toen ik 2 jaar geleden mijn aanvraag indiende bij het RSVK waren ze op de hoogte van mijn hondje, en werd dit ook zo ingevuld op de inschrijvingspapieren. Toch stond er duidelijk in het contract dat ik hier heb ondertekend dat huisdieren niet toegelaten zijn.
Een mede bewoner van het gebouw had ook een hond die duidelijk voor overlast zorgde dus na enkele maanden kreeg ik bericht dat alle huisdieren binnen 30 dagen de deur uitmoesten, zo niet zou het huurcontract opgezegd worden.
Ik ben dan naar mijn advocaat gestapt en die heeft onmiddellijk die zaak onder de loep genomen, aangetekende brief gestuurd naar huisbaas met het bericht dat hij een zaak zou aanspannen als ik buiten moest. Nu het detail weet ik niet hé, maar ik kreeg enkele weken laten telefoon dat ik mijn hond mag houden zolang die natuurlijk geen overlast veroorzaakt.

Bon, ondertussen willen mijn vriend en ik verhuizen naar een vrijstaand huis en zijn we rustig aan het rondkijken maar haast nergens, ook al is die tuin zo groot als een voetbalveld, mag je huisdieren houden.
Ik heb al van verschillende mensen de raad gekregen, dat ik het gewoon moet verzwijgen omdat ze zoiets niet mogen verbieden (wet van privacy). Ik heb ook vrienden die het zo doen met hun huisdieren en als de huisbaas/immo op bezoek komt dan zetten ze die hond/kat bij familie.
Toch maak ik me daar zorgen in want wij hopen voor de zomer nog in blijde verwachting te zijn en willen een woonst die we een thuis kunnen maken voor onze kinderen en waar we kunnen settelen, en dan niet plots moeten verhuizen om de een of andere reden.

Het is trouwens ook erg om te zien dat immo's nog steeds 3 maand waarborg vragen en het plaatsbeschrijf aanrekenen aan de huurder (250 euro vragen ze daarvoor). Vandaag moeten we weer allerlei papieren binnen brengen bij een ; oa loonstrookjes, bewijs dat de huishuur op dit adres de laatste 6 maand correct is betaald. Volgens mij mag dat ook allemaal niet zomaar maar als je die zaken weigert dan raak je simpelweg niet aan een woonst.

Alvast bedankt voor jullie tijd en raad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wonderingwhy

#2 , 29 mar 2012 12:57

Over huisdieren weet ik het niet zo. Wij hebben 3 katten, en hebben het ook vrij moeilijk gehad om een appartement te vinden. Wij geven ze wel altijd aan. Het is misschien niet altijd het verstandigste, maar we zitten een beetje met de schrik. Een huisbaas die ietwat van kwaaie wil is....

Elders heb ik op het forum gelezen dat ze wel niet zomaar alles mogen vragen van loonbewijzen, loonstrookjes bijv. zijn niet zomaar toegestaan (dacht ik).

Wat de plaatsbeschrijving betreft, ik meen me te herrinneren van een gesprek met de huurdersbond dat de kostprijs voor een plaatsbeschrijving in principe voor de beide partijen is. Ik heb trouwens een gerelateerde vraag hierover. Bij ons zijn ze x aantal jaar geleden een plaatsbeschrijving komen uitvoeren, maar wij hebben daar nooit iets van gezien of getekend.

De huisbaas zou die wel hebben, dan is mijn vraag: is die geldig?

octopus

#3 , 29 mar 2012 13:29

een plaatsbeschrijving kan voor u maar bindend zijn als ge die mee ontertekend hebt.
De voorwaarden voor een rechtsgeldige plaatsbeschrijving zijn o.a. dat ze tegensprekelijk moet opgesteld worden, moet gedateerd zijn, en nog zo'n paar zaken meer.

Reclame

Nachtuil

#4 , 29 mar 2012 13:40

Loonbewijzen mogen gevraagd worden, maar er mag niet gediscrimineerd worden. (Indien u voldoende inkomen heeft voor een woning, is dit voldoende.)

Een plaatsbeschrijving is pas geldig wanneer ze in tweevoud is opgesteld en beide partijen getekend hebben. Zoniet zou iedereen maar wat kunnen doen...
Het is in het belang van de huisbaas om daarvoor te zorgen, anders heeft hij geen poot om op te staan.

Huisdieren is een grijze zone. Huisbazen kunnen dit verbieden (overlast), maar mensen hebben het recht om er een te houden. Soms weegt het eerste zwaarder door dan het tweede, soms is het net andersom. Als uw hond niet voor last of schade zorgt, als er een grote tuin is, als u voor de rest een correcte huurder bent, denk ik niet dat u snel in de problemen gaat komen. U zou eventueel een uitzondering kunnen vragen voor uw bestaande hond.

Op zoek naar een huis zit u in een zwakkere positie wanneer u een huis zoekt. Wanneer een vastgoedkantoor echter drie maand huur vraagt, kan u een klacht neerleggen bij het BIV. Uiteindelijk zullen de kantoren het wel leren. (Een waarborg kan trouwens effectief drie maanden bedragen wanneer die op afbetaling is. Misschien te overwegen (?)). Wanneer u in een keer betaalt, is twee maanden de limiet.

(Echt zeker dat je niet zal moeten verhuizen, zal je pas zijn in je eigen woonst. Ook zonder huisdierperikelen ben je als huurder niet zeker dat je er kan blijven wonen...)

Vandebos

#5 , 29 mar 2012 14:00

Kleine correctie: een waarborg mag eveneens drie maand onmiddellijk volledig te betalen bedragen wanneer de waarborg de vorm van een verzekeringsbon aanneemt. Het is enkel wanneer de waarborg in de vorm van een geblokkeerde rekening is dat er beperkingen gelden.

Eliza_1985
Topic Starter

#6 , 29 mar 2012 14:08

Loonbewijzen mogen gevraagd worden, maar er mag niet gediscrimineerd worden. (Indien u voldoende inkomen heeft voor een woning, is dit voldoende.)

Een plaatsbeschrijving is pas geldig wanneer ze in tweevoud is opgesteld en beide partijen getekend hebben. Zoniet zou iedereen maar wat kunnen doen...
Het is in het belang van de huisbaas om daarvoor te zorgen, anders heeft hij geen poot om op te staan.

Huisdieren is een grijze zone. Huisbazen kunnen dit verbieden (overlast), maar mensen hebben het recht om er een te houden. Soms weegt het eerste zwaarder door dan het tweede, soms is het net andersom. Als uw hond niet voor last of schade zorgt, als er een grote tuin is, als u voor de rest een correcte huurder bent, denk ik niet dat u snel in de problemen gaat komen. U zou eventueel een uitzondering kunnen vragen voor uw bestaande hond.

Op zoek naar een huis zit u in een zwakkere positie wanneer u een huis zoekt. Wanneer een vastgoedkantoor echter drie maand huur vraagt, kan u een klacht neerleggen bij het BIV. Uiteindelijk zullen de kantoren het wel leren. (Een waarborg kan trouwens effectief drie maanden bedragen wanneer die op afbetaling is. Misschien te overwegen (?)). Wanneer u in een keer betaalt, is twee maanden de limiet.

(Echt zeker dat je niet zal moeten verhuizen, zal je pas zijn in je eigen woonst. Ook zonder huisdierperikelen ben je als huurder niet zeker dat je er kan blijven wonen...)

Best Nachtuil,

We hebben inderdaad ook al een koopwoning overwogen en zijn dit nog steeds aan het doen. Huren is echt een selectieprocedure geworden, vergeleken met 5 jaar geleden is er heel wat verandert en dat is op den duur zeer ontmoedigend.

Ivm loonbewijzen ; mijn broer is 30 jaar, is autistisch en heeft een invaliditeitsuitkering rechtstreeks van de staat, dus niet via een ziekenkas. Hij zit momenteel in beschut wonen en belde vorige week voor een studio in Tielt, huishuur was 260 euro en hij trekt als alleenstaande +/- 1100 euro, dus voldoende om de huur te betalen aangezien zoiets evenals sociale leningen bijvoorbeeld altijd berekend wordt op 1/3de van het inkomen. Hij werkt ook in de kringloopwinkel maar dit was niet voldoende voor het Immo kantoor en die zeiden vlakaf dat ze iemand zoeken die normaal werkt.
Kan je hiervoor stappen ondernemen? Want dit was uiteraard zeer kwetsend voor mijn broer.

JPV

#7 , 29 mar 2012 14:16

Eliza_1985, hoewel ik moreel het met je eens ben, zal je juridisch wss met een probleem zitten: hij werkt bij de kringloopwinkel, maar ik vermoed niet via een contract van onbepaalde duur.

Indien wel, heb je juridisch imho een punt.
Indien niet, zal het immokantoor bij een vraag naar verduidelijking door de rechter waarschijnlijk argumenteren dat ze bedoelen dat hij een "stabiele" arbeidsovereenkomst dient te hebben.

Eliza_1985
Topic Starter

#8 , 29 mar 2012 14:19

Eliza_1985, hoewel ik moreel het met je eens ben, zal je juridisch wss met een probleem zitten: hij werkt bij de kringloopwinkel, maar ik vermoed niet via een contract van onbepaalde duur.

Indien wel, heb je juridisch imho een punt.
Indien niet, zal het immokantoor bij een vraag naar verduidelijking door de rechter waarschijnlijk argumenteren dat ze bedoelen dat hij een "stabiele" arbeidsovereenkomst dient te hebben.
Hoi Jpv,

Hij heeft daar een contract onbepaalde duur, werkt daar al 4 jaar ondertussen. Is geen vrijwilligerswerk maar aangepast werk voor een persoon met een handicap.

wonderingwhy

#9 , 29 mar 2012 14:26

Heb je trouwens als huurder iets aan een plaatsbeschrijving? Mij is op de huurdersbond vlakaf verteld beter af te zijn zonder plaatsbeschrijving. Klopt dit?

Meer on topic. 1 van onze 3 poezen is onlangs zwanger geraakt, en is nog niet zo lang geleden bevallen. We willen graag 1 van de kittens houden. Kan de huisbaas hierover moeilijk doen?

Vandebos

#10 , 29 mar 2012 14:30

Op basis van het contract van onbepaalde duur en het feit dat de huur minder dan 1/4 van het netto maandelijks loon bedraagt heeft u een basis om op zijn minst bij de tuchtcommissie van het BIV een klacht te deponeren.

In hoeverre dit enig resultaat zal hebben laat ik in het midden.

Geen plaatsbeschrijving is idd. beter voor de huurder aangezien de verhuurder hierdoor zijn primair bewijsmateriaal verliest om schade door de huurder veroorzaakt aan te tonen.

JPV

#11 , 29 mar 2012 15:06

Hoi Jpv,

Hij heeft daar een contract onbepaalde duur, werkt daar al 4 jaar ondertussen. Is geen vrijwilligerswerk maar aangepast werk voor een persoon met een handicap.
ik bedoelde eigenlijk vooral dat hij een contract van bepaalde duur zou hebben :). Maar gezien z'n contract van onbepaalde/lange duur, zou ik doen wat VDB zegt.

Ik vind dat je moreel én juridisch een punt hebt, maar het is wel van belang dat je dat kan bewijzen. Indien mogelijk, ga met zijn loonfiche nogmaals naar het immokantoor, maar dan wel met een dictafoontje (meeste gsm's hebben een ingebouwde dictafoon). Op die manier heb je bewijslast.

Iemand mag niet gediscrimineerd worden omdat hij gehandicapt is. Het feit dat hij beschut woont, mag geen reden zijn om iemand een huurovereenkomst te weigeren indien hij reeds 4 jaar een stabiele werksituatie heeft.

Nachtuil

#12 , 29 mar 2012 15:31

Heb je trouwens als huurder iets aan een plaatsbeschrijving? Mij is op de huurdersbond vlakaf verteld beter af te zijn zonder plaatsbeschrijving. Klopt dit?

Meer on topic. 1 van onze 3 poezen is onlangs zwanger geraakt, en is nog niet zo lang geleden bevallen. We willen graag 1 van de kittens houden. Kan de huisbaas hierover moeilijk doen?
Hoe meer katten u heeft, hoe groter de kans dat er moeilijk zal gedaan wordt, zeker wanneer er overlast is.
Het recht om een huisdier te houden is geen recht om een kwekerij te beginnen...

In geval van conflict zal de vrederechter zich hierover uitspreken.
Door vooraf toestemming te vragen staat u steviger in uw schoenen. Maar misschien maakt u slapende honden wakker.
En die houden niet van katten. :mrgreen:

wonderingwhy

#13 , 29 mar 2012 15:43

Naar mijn ervaring zijn het meestal de honden die het onderspit delven. :mrgreen:

Overlast valt op zich wel mee... Ze zitten over het algemeen binnen, de kattenbakken worden op tijd & stond ververst, en ze zijn (gelukkig) niet zo lawaaierig. Een miauw is natuurlijk over het algemeen ook iets minder luid dan een blaf. :mrgreen:

Een kwekerij opstarten is zeker niet onze bedoeling. Onze 3de kat is nog geen jaar oud, we hebben ze daarom nog niet kunnen laten steriliseren. Ze is onlangs een keer buitengeraakt, wel uit eigen beweging een paar uur (denken we) later thuisgekomen... een paar weken later bleek ze geen maagdje meer te zijn. :roll:

Voor de meesten hebben we al een nieuw huisje gevonden, maar mijn vriendin is volledig weg van 1 er van. We durven er alleen niet de huisbaas er over aanspreken. Hij was al niet zo gelukkig met de aanschaf van een 3de...

Nachtuil

#14 , 29 mar 2012 15:45

We durven er alleen niet de huisbaas er over aanspreken. Hij was al niet zo gelukkig met de aanschaf van een 3de...
Emmer... druppel...

wonderingwhy

#15 , 29 mar 2012 16:40

We durven er alleen niet de huisbaas er over aanspreken. Hij was al niet zo gelukkig met de aanschaf van een 3de...
Emmer... druppel...
Ik weet het. Maar we kunnen ze moeilijk op straat zetten. Het is het onderdeurtje van allemaal, daarom zijn we er zo aan gehecht.

Terug naar “Huren”