Ik huur op het ogenblik een appartement dat gelegen is in een gebouw met nog drie andere appartementen. Het probleem is dat de verhuurder zo een ingewikkelde manier gebruikt voor de berekening van de kosten van de centrale verwarming dat ik deze niet kan begrijpen. Er is één gas-aansluiting voor het hele gebouw. Deze is dan gesplitst in vier. Achter de gasmeter van de maatschappij hangt er een hele installatie van buizen en meters die het individuele verbruik meten. Dit zou berekend moeten zijn (volgens de plaatsbeschrijving) op de circulatie van het water.
Nu heb ik een berekening van deze kosten gekregen. Maar deze bereking beslaat vier bladzijden met allerlei berekeningen. Ik begreep er niets van. Toen ik meer uitleg vroeg, heeft de verhuurder mij de bijhorende facturen opgestuurd. Dit is nog eens 12 bladzijden!! Het gaat hier om twee verschillende maatschappijen, vermits de verhuurder in de loop van vorig jaar overgeschakeld is van de ene naar de andere maatschappij.
1) Het is dus voor mij onmogelijk om te controleren om deze afrekening wel klopt? Kan ik nu vragen of eisen dat er een eenvoudigere berekening wordt gebruikt of dat er mij meer uitleg wordt gegeven?
2) Er is slechts één gasaansluiting voor vier appartementen. Het is dus eigenlijk de verhuurder die beslist bij welke maatschapij er een abonnement genomen wordt. Ik ben er niet zeker van dat deze keuze voor de huurders de beste is. Kunnen de huurders hierin inspraak hebben?